Az Elac név hallatán azonnal az aktív szubok jutnak eszébe? Valószínűleg inkább a hangfalak, mint a mélysugárzók. De tudta-e, hogy van nekik kilenc féle modell a palettán? Ami nálam van, az a Varro Dual Reference DS1200 csúcsmodell, amit később röviden DS1200-nak fogok nevezni. Hosszú név ez egy ilyen kis méretű szubnak, ráadásul a Reference mint olyan magasra teszi az elvárásaimat. Vajon hogy képes ennek megfelelni?
Benyomások:
Az Elac DS1200-nál az első amit nem vesz észre, az a méret. Alig van neki belőle, ez egy igazi apróság. A mindössze 16,5x19x16,3 hüvelykes méretével szinte elvész a szobában. Ráadásul a 19 hüvelykes mérete a trapéz forma legszélesebb pontja, az eleje keskenyebb, mindössze 13,4 hüvelyk. A mérete azonban megtévesztő, mert 84 fontot (38 kg) nyom. Ha meg akarja emelni, az bizony jelentős erőfeszítés. Vannak neki MDF porvédő rácsai, ami nagyjából olyan merev és rugalmatlan, mint a munkahelyén a főnöke. Fém csapok tartják a helyükön, amik gumi hüvelyekben ülnek. A porvédő formája gyönyörűen illeszkedik a kabinet formához.
A kis mérete ellenére sok minden van benne. Nem egy, de két darab 12 hüvelykes meghajtót tartalmaz, a gyártó új szabadalmaztatott HEX hangsugárzóból. Ez nagyjából egy darab 18 hüvelykes membrán felületnek felel meg. Természetesen van benne erősítő, ami a hangsugárzókat motiválja, és a lemez, amire befelé fel van építve, a hátlap nagyjából kétharmadát foglalja el. Vannak belső merevítő bordák, és még belső csillapító anyagot is tettek bele. Nem hanyagolom el a tényt, hogy a kabinet oldal falai 1,5 hüvelyk vastagok. Amikor azt gondolja, hogy az Elac biztosan kifelejtett valamit, mert olyan nincs, hogy minden benne legyen, hát biztosíthatom arról, hogy minden benne van! Iszonyatosan merev és stabil a felépítés, még erős kényszer hatására sem rezonál. Robosztus, súlyos, stílusos, és szinte láthatatlan, az Elac valóban sokat pakolt bele.
A HEX membránszél kifejezetten érdekes megjelenésű. A gyártó úgy fogalmaz róla, hogy a membránszél geometriája optimalizálja az erőhatásokat mindkét kitérés irányba. Ezzel minimalizálja a torzítást még nagy hangerősségen is. Jobb, mint a normál félkör hagyományos membránszél forma, mert az effektív sugárzási felületük hozzáadódik a membrán felületéhez.
Apró részlet, ami feltűnt. Mivel nagyon sok aktív mélysugárzóról írok bemutatót, ritkán tudok olyan dologról beszámolni, ami vizuálisan egymástól megkülönböztetné azokat, mivel nagyjából mind egyforma. Ami a DS1200 front panelen feltűnt, az egy igazi megkülönböztető jegy. Ebből is látszik, hogy az Elac ki akar tűnni a tömegből. Az előlap alján lévő fém lemezre gondolok, amin a gyártó logo látható.
Semmi felesleges rongyrázás, alá görbül a fenéklemezre, és még egy hüvelyknyit tovább megy. Nagy dolog, és akkor mi van, hiszen senki nem látja! Kit érdekel? Az Elac mást gondolt. Fehér színű LED-et süllyesztettek az alsó részének közepére. Ez diszkréten jelzi a működést. Sokan panaszkodna arra, hogy a napjainkban népszerű kék színű LED a sötét szobában zavaró. Itt a megoldás, ráadásul éjszakai fényként is jó, mert pontosan tudható, hol van a szub, nem akad bele a lábujj. Ötletes, kulcs fontosságú, és egyedi. Tetszik!
A DS1200 egyetlen színben rendelhető, ez a fényes fekete. Általában nem vagyok híve ennek a felületnek, mert tükröződik, és minden meglátszik rajta, de mivel kis méretű, gyorsan megbarátkoztam az ünnepi öltözetével.
A beállítás:
Az Elac DS1200 több módon is beállítható. Ezek közül a leggyorsabb és leg egyszerűbb a SubControl alkalmazás AutoEQ rendszerének használata. Először közel kell hozzá tartani a telefont – bármelyik hangszórójához – amikor megszólal egy teszthang. Aztán le kell ülni a hallgatási pozícióba, és jöhet újra a teszthang. A rendszer a kettő különbségéből alkotja meg a szoba korrekciót, amit áttölt a mélynyomó memóriájába. Természetesen kipróbáltam, és egész jó eredményt mutatott, de én ennél alaposabb vagyok, ezért a második opciót választottam, a parametrikus kézi hangolást mérő eszközzel.
Szerencsére a SubControl 3.0 szinte minden elképzelhető beállításra lehetőséget ad. Számomra a legfontosabb a Parametrikus EQ, vagy röviden PEQ, ami 8 ponton tesz lehetővé módosítást. A frekvencia, a jósági tényező, és a kiemelés vagy vágás is beállítható. Alapállapotra állítottam, így kitöröltem az AutoEQ mérés eredményeit, és tiszta lappal kezdtem az Omnimic rendszeremmel. 6 ponton beavatkozva az alábbi átvitelt tudtam beállítani a hallgatási pozícióban.
Az alkalmazás által felkínált hangzásokat figyelmen kívül hagyva ez lenyűgöző eredmény. Aztán kikapcsoltam a szubot, és elindítottam az AVR erősítőm akusztikus beállításait. Miért csináltam így? Egyszerűen azért, hogy a kemény munkámat meg ne zavarja semmiféle külső algoritmus. Aztán mikor végeztem az AVR méréssel, visszakapcsoltam a szubot, és néhány ismert filmmel elvégeztem a finomhangolást a fázis, és késleltetés beállításokkal. Ehhez aztán nem is nyúltam a DS1200 nálam töltött 6 hete alatt.
Az alkalmazás Android és iOS eszközökre is letölthető. Csak Bluetooth kell hozzá, nincs szükség semmiféle helymeghatározás beállításra. Titkolózó énem ezt csak a GPS használatakor engedélyezi. Soha nem tudtam megérteni, hogy más gyártók miért kényszerítik a felhasználókat a lakóhelyük megadására, miközben csak a szubjukat szeretnék beállítani. Az Elac alkalmazás nem tartalmaz használati útmutatót, de ha csinált már ilyet, minden nagyon egyszerű.
Anomáliát találtam az alkalmazás használata közben. Egy nappal a finomhangolás elvégzése után a PEQ frekvenciája egy ponton 1 Hz változást mutatott az általam beállítotthoz képest. Újraindítás után visszaállt a jó állapot, de néhány nap után megint ott volt a változás. Ismételt újraindítás után már harmadszorra nem tapasztaltam a jelenséget, minden úgy volt, ahogy beállítottam.
Amikor a hátlapra tekint, csak egy hangerő szabályzót fog találni, ami azt jelenti, hogy minden beállítást az alkalmazásban kell elvégezni. Bemenetekben nincs hiány, mert XLR szimmetrikus, RCA aszimmetrikus, nagy jelszintű bemeneteket, 12 V-os trigger bemenetet, Ethernet portot és USB-A portot is látok. Ez utóbbi a firmware frissítésekhez kell. Egy gomb van a párosítás újraindításához. Ha az Elac külön megvásárolható AirX2 jeladóját az AVR-hez csatlakoztatja, akár három mélynyomót is használhat, természetesen vezetékek nélkül.
A meghallgatás:
Az én hallgatási módszerem talán abban különbözik mindenki mástól, hogy a legnagyobb figyelmet a mindennapi használatra fordítom, és nem csak a szélsőségeket tárom fel. Véleményem szerint ez jobban szimulálja a valóságot, hiszen kevesen vannak, akik napi rendszerességgel a maximumig hajszolják a felszerelésüket. Ez amúgy sem javasolt, ha hosszan meg akarja valaki őrizni a jó hallását.
Ám a tesztelés során volt egy rövid szakasz, amikor úgy hajtottam, mintha elloptam volna. Ezt a hasonlatot a bérautókkal kapcsolatosan szokták felhozni. Ilyenkor keresem a gyengeségeket, és a repedéseket a páncélon.
Filmek:
Az Edge of Tomorrow brutális elejével indítok. A hangerő alacsony, hogy halljam, mi történik, majd újra kezdem magasabb hangerő beállítással. Ezt a ciklust addig ismétlem, amíg a mélysugárzó már nem tudja hangosabban megszólaltatni az effekteket, esetleg mechanikus zajok, vagy torzítás jelenik meg a hangjában, netán vagy kikapcsol, mert erre is volt példa. A DS-1200-at is felcsavartam addig, amíg már nem vált hangosabbá, ám akárhogy is hajtottam, nem hallottam zörgést, torzítást, és nem kapcsolt ki. Érdekes módon, minél jobban hajszoltam, annál kisebb lett az érzékelt hangerő a legalacsonyabb lebegő tartományban, ami azt jelenti, hogy a membrán elérte a maximális kitérésének határát, többre már nem képes. Nagyon nagy hangerőről beszélünk, és többet szót sem akarok ejteni arról, hogy mi az, amit nem tud, inkább arról írok, ami jól megy neki.
Underworld: Awakening. Általában a 9. fejezettel kezdek, amikor Eve, a félvér lycan/vámpír gyermek levágja a karját, hogy kipróbálja, milyen gyorsan gyógyul meg. Ekkor toppan be Selene a vámpír édesanyja, hogy megszöktesse a lycan horda elől. Ám túl késő, a lycan csapat felrobbantja az ajtót, és beront. A robbanás erőteljes effekt volt, megalapozta a káoszt, ami ezután kivetkezett. Lőfegyverek dördülnek el, és a DS1200 remek módon szólaltatta meg ezeket, ám később még sok dolga lesz ebben a filmben.
A vámpírok nagy áldozatok árán győznek, minden lycant megölnek, egy kivételével. Ez egy gigantikus mutáns, ami ötször nagyobb, mint a többi volt. Amikor Selene szembe akar vele szállni, mielőtt meglátná, hallja annak dübörgő lépteit. A DS1200 jól mutatta be a szörnyeteg méretét annak ellenére, hogy nem érzékeltem a hangjában néhány a múltban hallott legalacsonyabb frekvencia tartományt. Inkább a gyorsaságával, és a határozottságával tűnt ki, mint az alsó határfrekvenciájával. A hangsáv ezen része kisebb mélysugárzón hallgatva nem igazán drámai, de jelen esetben nem volt ilyen probléma, precízen tolmácsolta a hangulatot.
Black Hawk Down. Vajon melyik jelenetet használtam? Igen, azt, amelyik címében benne van az Irene szó. Gyanítom, ezzel senkinek nem okoztam meglepetést.
Amikor a híres szót kimondják, mélyen lüktető érzést kell keltenie, ez a jelenet esszenciája. Az Elac szenzációsan szólaltatta meg, de a legmélyebb, földalatti basszus rész visszafogott volt. A kívánt hatást elérte, de nem mindent elsöprő intenzitással. Amikor az amerikai csapatok kiszabadítják a foglyokat, és megkezdődik a mentés, a lázadó erőkkel fegyveres harcba keverednek. Sokféle kézifegyvert használnak, amelyek hangja egyedi. Az RPG-k robbantak, a helikopter lapátok forognak, a dinamika kivételes volt, a fegyverek eltérő hangja egyértelműen azonosítható. Élveztem a rengeteg részlet bemutatását.
A Cloverfield című filmben egy másik bolygóról származó lény megtámadja Manhattan városát. Egy bulizó csapat felmegy a ház tetejére, hogy jobban lássák, mi történik. Ekkor hatalmas robbanás történik. A DS 1200 meggyőző robajjal mutatta be. A csoport félelmében lerohan a lépcsőn az utcára, az idegen pedig lerombolja a házat. A hangsávnak ez a része úgy épül fel, hogy a törmelék és a lökéshullám az emberek felé halad, és ezt a szub jól érzékeltette. Ahogy közeledik, úgy fokozódik, amit hallottam, és éreztem is. Minden egyensúlyban volt, beleértve az idegen öblös hangját is. Kicsit később szembe találkoznak a föléjük tornyosuló bestiával az utcán, amire a katonaság tüzet nyit. Bazooka, és tankra szerelt ágyúk dördülnek el, mindegyik meggyőző rúgással. A lény üvölt, és visszhangzott a szobámban. Ebből a filmből ezt a jelenetet élvezem a legjobban. Az Elac DS1200 úgy szólaltatta meg, mintha ott lettem volna. Ezt jól csinálta.
A lendületes film tesztek után mindig megtapogatom a hátlap hűtőbordát, hogy érezzem, mennyire melegedett fel. A DS1200 igencsak felmelegedett, de ennek hatását nem tapasztaltam. Nem volt minőségromlás a hangban, a védelem soha nem kapcsolta ki, valószínűleg ez a kemény próba normál állapotnak minősült nála. Azért amikor az elhelyezését tervezgeti, nem fog ártani, ha van szabad légáramlás a kabinet körül.
Zenék:
Általában szeretem keverni a stílusokat, amikor zenei anyagot válogatok a tesztre, de a mostani hangulatom a lendületet diktálta. Sok mélysugárzónak, esetleg zenerajongónak ezek nem igazán tartoznak a repertoárjába.
Stone Sour Absolute Zero. Mint minden agresszív muzsikának, ennek is van egy ringatása. Nincs benne a speed metál ereje és gyorsasága, de valószínűleg ez sem okozna semmi nehézséget neki. Johny Chow gazdag és árnyalt basszusa mellett Roy Mayorga dobja szépen együtt fut. Ahányszor csak rátaposott a pedálra, parancsoló hangot és ütést éreztem, pont akkorát, amekkorára aznap este szükségem volt. Aki a szubját meg akarja dolgoztatni, annak ez a dal melegen javasolt.
Míg az előző muzsika élénk volt, a Bullet with Butterfly Wings a Smashing Pumpkins együttestől inkább gördülő ritmus. Robosztus, de nem annyira lendületes zene. A felvétel keverésekor nem fukarkodtak a basszussal. Jimmy Chamberlin dobjai és D’arcy Wretzky basszusa vastag, testes. Ez nem a DS-1200 hibája, a felvétel módját szólaltatja meg hű módon. Pontosan ez a jellegzetesség az, ami miatt ezt a felvételt használom tesztelésre. Tele van jelentős mennyiségű alsó tartalommal, a hangzás pedig erőteljesnek, harsánynak, megszelídíthetetlennek tűnt, pont úgy, ahogy lennie kell.
Egy vad banda talán legtöbb indulatot tolmácsoló dalával, a Disturbed Inside the Fire cíművel fejezem be a zenei értékelést. A dalt David Draiman énekes írta akkor, amikor barátnője véget vetett az életének. A vad érzelem egyértelműen jelen van, és én még rátettem egy lapáttal a DS 1200 hangerő beállításának növelésével. John Moyer basszusgitáros és Mike Wengren dobos mintha edzést tartott volna, alaposan megdolgoztatva az Elacot. A ritmus megőrzése a gyors tempó és a hangsúly ellenére sem jött zavarba, nagy lendülettel kontrázott még a leghangosabb részeken is, soha nem hagyott ki egyetlen ütemet sem.
Következtetés:
A fizika törvényei megváltoztathatatlanok, és sajnos vonatkoznak az aktív mélysugárzókra is. A nagy hangerejű ultramély tartományhoz nagy méret szükséges. Az Elac DS1200 talán kissé tompította a legalacsonyabb oktávot amikor nagy hangerőn használtam, de ez ne legyen meglepő a fent említett bosszantó fizikai törvény miatt. Javíthat rajta bizonyos mértékben a precíziós tervezés mód, a dupla driver, a nagy teljesítményű erősítő, és a DSP tuning, amelyek közül a DS1200 mindet tartalmazza, de megvan a határ, ameddig el lehet vele menni. Amíg a határokon belül marad, a szub könnyedén, és gördülékenyen dolgozik, egyszer sem fog megbotlani. Én legalábbis úgy érzem, mindent megpróbáltam, hogy botladozásra kényszerítsem, de szerencsére sikertelenül.
Toltam, mint az őrült, de ez nem zavarta, kizökkenteni nem tudtam. Ezzel a tulajdonságával, a stílusos, egyedi megjelenésével, valamint a jól átgondolt vezérlő alkalmazással amivel ízlése szerint beállíthatja, az Elac DS1200 rengeteget nyújt.
Pontozás:
Rövid értékelés az eredeti nyelven:
(Fordító megjegyzései: Hazánkban 3 év teljes körű garanciával kerül forgalomba, továbbá a 421x482x416 mm mérete csak Amerikában számít picinek, de a hitelesség miatt benne hagytuk a szövegben)
Írta: Jim Wilson
2023 szeptember 13
Forrás és képek Sound and Vision és Elac
Műszaki adatok: Elac Varro DS1200