Audio Analogue Giuseppe Blanda interjú Hangzásvilág

Köszöntjük Budapesten! Örömünkre szolgál a személyes találkozás!

Tudjuk, hogy sokat tesznek az olasz zenei hagyományok megőrzéséért és továbbviteléért. Nekünk nagyon szimpatikusak a Maestro, Vivace, Fortissimo, Crescendo, Puccini, Bellini vagy Donizetti elnevezések, amelyek tükrözik a zene iránti elkötelezettséget. Mi ezeket a típusneveket nem marketingfogásnak tartjuk. Kedvezően fogadják az elnevezéseket, és hatásosak a világpiacon?

Mindig igyekszünk konkrét kapcsolatot tartani az olasz zenei hagyományokkal és általában a zenével, mert olyan eszközöket gyártunk, amelyek a legjobb minőségű zenehallgatásra készültek. Az Ön által említett nevek világszerte népszerűek. Mivel a híres olasz zeneszerzők nevét évek óta használjuk az egyes termékeinken, azokat könnyű azonosítani a high-end piac forgatagában. (például a Puccini mindig integrált erősítő, a Bellini mindig előerősítő, a Donizetti pedig végfok minden egymást követő generációban – Fordító megjegyzése)

Az Audio Analogue márka az erősítők fejlesztéseivel vívta ki a különleges státuszát. Mint, tudjuk az analóg technikát részesítik előnyben. Mi alapján határozzák meg, hogy a következő modell tiszta „A”-osztály, vagy „A/B”-osztály technológiával legyen építve, vagy azt, hogy mekkora erősítésnél (teljesítmény elérésénél) történjen az átkapcsolódás?

Minden erősítőnek más-más a vásárló közönsége, emiatt igyekszünk különböző típusokat kínálni az igényes ügyfelek számára. Abból a tényből kiindulva, hogy az összes erősítőnk nulla visszacsatolású és a továbbiakban is az marad, a tervek szerint az erősítők „AB”-osztályát megtartjuk egy bizonyos árkategóriáig. A top kategóriában viszont egyre inkább a tiszta „A”-osztályra koncentrálunk, erre jó példa az új ABsolute Monoblok (100 Watt tiszta „A”-osztály). Azért esett erre a választás, mert úgy találtuk, hogy a tiszta „A”-osztály a legjobb megoldás a zero visszacsatolású topológia előnyeinek kiemelésére.

Az erősítőkben felhasznált tápegység méretezése (teljesítménye) mennyivel haladja meg a feltétlenül szükségest?

Attól függ, hogy mekkora kimenő teljesítményt szeretnénk elérni. Mivel az impedancia a frekvencia függvényében lecsökken, erősítőink tervezésekor mindig nagyon ügyelünk erre. Mindegyik erősítőnk gyakorlatilag megduplázza teljesítményét 2 Ohm impedancián, így a tápegységet úgy tervezzük, hogy ezt a célt ki tudja szolgálni.

„DESIGNED BY AIRTECH” Szeretnénk többet megtudni az Airtech Labs. által fejlesztett egységekről és az ehhez alkalmazott alkatrészekről! Ezt olvashatjuk a honlapján: …”Airtech is a brand created by Claudio Bertini (co-founder of Audio Analogue) in 2013 and is part of the brand portfolio of AF Group SRL.”… A „családi vállalat” mennyire családi? Milyen a laboratórium felszereltsége, milyen minőségű alkatrészek kerülnek a készülékekbe?

Az Airtech egy tervező labor önálló márkanévvel, de leginkább egy kinyilatkoztatás. Cégünk teljes egészében családi vállalkozás, amely magában foglalja az összes általunk forgalmazott márkanevet és terméket. Nem csak egy laboratóriumunk van. A különböző célokra (tervezés, tesztek és mérések, meghallgatási tesztek a gyártás számára) különböző helyszíneken dolgozunk. A laboratóriumok és egyéb helyszínek mindegyike az elérhető legjobb berendezésekkel van felszerelve. A gyártási kapacitást illetően nincsenek korlátok, minden alkatrész a legjobb minőségű, legtöbbjük egyedi gyártású és ez tükröződik a hangminőségben.

2015-ben egy nagyot léptek a High-End és audiofil kategória felé. Mennyiben meghatározó a termékpalettában az abszolút High-End és a szolidabban árazott (ár/minőség = best/buy) termékek aránya?

Igen, 2015 a Puccini-Anniversary modelléve volt, ezzel elindítva egy új folyamatot, amely nagyon pozitív tapasztalatokat hozott. Ez a fejlesztés vezetett el a mai termék-kínálathoz, amely különböző árkategóriájú Anniversary készülékeket tartalmaz. Mindegyik sikeres, de néhány modell még a vártnál is nagyobb sikert ért el.

Az erősítők új RR generációja olyan hangerőszabályzót tartalmaz, amely relékkel kapcsolt ellenállás létrát használ. Segíti ez a hangsugárzók illesztését, a hangzás közben változó impedancia kompenzálását, vagy csak kifejezetten a sok alacsony érzékenységű hangsugárzó miatt lett bevezetve?

Az RR hangerő szabályozás nincs közvetlen összefüggésben a hangsugárzók érzékenységével (A hangfalhoz ideális optimális szabályzási skála megtalálásával. Amióta bemutattuk a Puccini Anniversary-t, minden erősítőn négy, különböző hangerő szabályzás skála választható, így beállítható az optimális illeszkedés bármilyen érzékenységű hangfalhoz). Ez egy nagyon kifinomult megoldás, kizárólag a hangerő szabályozásra. Digitálisan vezérelt, de teljesen analóg szabályozás, amit relékkel és ellenállásokkal valósítottunk meg. Ezzel hangerő szabályozási megoldással az általános teljesítmény javulás minden paraméteren kb. +30% körülinek tekinthető.

A félvezető alapú kapcsolt hangerő szabályozással a régi potenciométerek minden problémája megoldódott, de újak jelentek meg. Az Audio Analogue-nál úgy döntöttek, hogy félvezető chipeket használnak, és nem műveleti erősítőket. „Mindig is szerettünk volna saját hangerőszabályzót készíteni ellenállásokkal és relékkel. Az új megoldás távvezérelhető, nagyon precíz és kiváló minőségű válogatott ellenállásokat használ. A működés közben nem fordulhatnak elő „kattanások” és „pattanások” a relék véletlenszerű kapcsolása miatt. A szakirodalomban van néhány módszer ezeknek a problémáknak a csökkentésére. Az egyik ilyen, hogy a hangerőt a minimumra csökkentjük, és apránként növeljük, amíg el nem érjük a kívánt hangerőt, hogy ne legyen ugrás nagy hangerőnél. Egy másik logikai programozást használ, hogy alkalmazkodjon a relé kapcsolási időihez, amelyek néhány ezredmásodperces értéket is elérhetnek. Egy harmadik „break before make” típusú reléket alkalmaz, vagyis garantálják az érintkező nyitását a zárás előtt. Ez lehetővé teszi a csillapítás garantált növelését, a hangerő csökkentésekor.”

Szeretnénk többet megtudni a Zero Global feedback SeGeSTA áramköri megoldásról!

Mivel én nem vagyok a tervező mérnök, és nem rendelkezem az alkalmazott megoldás valódi műszaki magyarázatához szükséges ismeretekkel, inkább azokra az előnyökre irányítom a figyelmüket, amiket ez a megoldás kínál. A Zero Global feedback SeGeSTA áramkör alkalmazása növeli a bemeneti impedanciát, csökkenti a kimeneti impedanciát, stabilizálja az erősítést, csökkenti a tápfeszültség zavarait, ezzel csökkenve a torzítást a szinte nem mérhető szintig, és stabilizálja a munkapontot. Mindezen előnyök miatt az erősítők kevésbé érzékenyek a terhelés változásokra, reaktív terhelések esetén sokkal csendesebbek, nem hajlamosak a gerjedésre, nincsenek rezonanciacsúcsok magas frekvenciákon és nincs telítés a bemeneti fokozatokban, ami pozitív hatásokat eredményez, úgy a mérési teszteken, mind a zenehallgatáskor.

Giuseppe Blanda úr, személyében egy a foglakozását szerető, rendkívüli mennyiségű tapasztalattal bíró, tanít szándékú, talpig úriembert ismertünk meg – válaszait köszönjük! Reméljük a közeljövőben többször ellátogat hozzánk vagy találkozni fogunk valamelyik kiállításon! Jó egészséget és üzleti sikereket kíván a szerkesztőség!

Írta: Szabó Károly

2024. 01.15.

Forrás és képek: Hangzásvilág

Ami pedig ebből a cikkből kimaradt: Az Audio Analogue hangerő szabályzás módja