Linn Majik DSM bemutató Stereonet

Linn Majik DSM bemutató Stereonet

Linn Majik DSM 4 (2020) 2.950 Font

A Linn márkanév hallatán mindenkinek azonnal a Glasgow székhelyű gyártó ikonikus Sondek LP12 jut eszébe. Ám a gyártónak hosszú története van az egyesekben és nullákban is. Ivor Tiefenbrun az alapító, a kezdeti szkepticizmus után komolyan vette a CD formátumot, amire jó példa a Karik Numerik Transport és DAC. A lejátszó a ’90-es évek referencia készüléke volt. Néhány évvel később 1999-ben, a Linn Sondek CD12 szintén egyike volt a világ legjobb CD lejátszóinak. A Linn 2001-ben mutatta be az első zenei szerverét Kivor néven. Ez nyitotta meg aztán az utat a 2007-es Klimax DS hálózati zene lejátszó előtt, amely a 24 bit 192 kHz, akkoriban stúdió mester minőségű felvételek lejátszásával először haladta meg a CD felbontást. A csúcsminőségű streaming egységet aztán kisebb testvérek követték Akurate DS, Majik DS, és Sneaky Music DS néven. Ez utóbbi igen érdekes termék, mivel vitathatatlanul az első streaming erősítő volt a piacon.

A Linn 2011-ben építette be elsőként a HDMI bemenetet az új DS lejátszóiba, amelyek Klimax DSM, Akurate DSM, és Majik DSM néven jelentek meg a piacon. Szóval hatalmas hiba lenne azzal vádolni a Linn Products céget azzal, hogy beragadt a bakelit gettóba. A fentiekből jól látszik, hogy évtizedek óta a digitális zenei streaming ott kering az ereiben, sőt alapvetően meghatározták a modern Hi-Fi megjelenésének, és működésének elveit. Tisztában kell lenni azzal, hogy az utánzás a hízelgés legőszintébb formája, emiatt napjainkban igen sok más gyártó all-in-one, és lifestyle zenei streaming lejátszója található a piacon. Ennek ellenére a Linn termékei soha nem uralták a piacot, és mindig kicsit különböztek a többiektől. A bemutatóban szereplő Linn Majik DSM 4, a gyártó legújabb nagyszerű streaming rendszere. Az otthoni szórakoztatás központi elemének tervezték, amire elegendő egy pár hangfalat rákötni, hogy kezdődhessen a zenehallgatás. A digitális rész vezetékes vagy Wi-Fi kapcsolatán 24 bit 192 kHz PCM formátumok játszhatók le a saját virtuális gyűjteményéből, vagy többféle népszerű szolgáltató szerveréről. Lehetősége van a TuneIn internet rádiók, vagy Bluetooth és AirPlay streaming funkciók használatára is.

A fizikai média szerelmeseinek nyolc digitális bemenet áll rendelkezésére, köztük négy HDMI 4K kompatibilis csatlakozás, egy USB-B, illetve optikai és koaxiális, amely konfigurálható be vagy kimenetként. Egy analóg forrást is képes fogadni. A bemenet a menüben átkapcsolható lemezjátszó, vagy vonal szintű érzékenységre, mintegy emlékeztető, hogy azért teljesen el ne szakadjon az LP lejátszástól. Az MM bemenet phono fokozata a gyártó referencia Urika II alapjain nyugszik.

A Majik DSM 4 24 bit 192 kHz-es DAC kialakítása a Katalyst zászlóshajó fejlesztés alapjaira támaszkodik. Ennek köszönhetően jobb a mintavételezés, alacsonyabb a zaj referencia szint, jobb az időzítés pontosság, ezzel együtt csökkent a jitter torzítás. Mindezt egy 100 wattos csatornánkénti teljesítményre képes D-osztályú erősítővel, és egy alacsony torzítású digitális hangerő szabályzó egységgel építették egybe.

A belső módosítások mellett a Linn ráncfelvarrást végzett a100x350x350 mm-es doboz külsején is. Fényes fekete monolit homlokzatot kapott, amely felső részén fémszínű gombok találhatók középen. Nincs sem színes kijelzés, sem érintő képernyő, ehelyett monokróm a megjelenítés. OLED kijelzést csak a nagyobb testvérektől várhat. A sötét szobában a kijelzés elhalványul. A gyártó szerint ekkora méretben teljesen felesleges a borítóképek megjelenítése, főleg, ha tekintetbe vesszük azt, hogy mekkora távolságra ül a készüléktől. Ezzel egyet kell értenem. Ezen kívül amúgy is ott van a kezében a Linn, vagy a Room alkalmazás a mobil eszköz kijelzőjén, ha borító képeket szeretne nézegetni.

A LED alsó világítás színe gyárilag kékre van állítva, ami igazán látványos. Ennek módosítható a színe, a kijelzőé nem. Az előlapon hat kézre álló gomb található középen, amelyek funkciója testre szabható. Okos készülék alkalmazással vezérelhető. Az iOS felhasználók a legújabb Linn App-pal, míg az Android felhasználók hozzám hasonlóan a Linn Kazoo-t kell hogy használják. Mivel a Majik DSM Roon Ready, én inkább a Roon felé hajlok, annak ellenére, hogy a Kazoo-t nem túl nehéz használni.

A külső űr:

A Linn Space Optimisation szoftvere benne van az egységben. A Speaker Placement és a Custom Environment beállításokból áll. Maga a rendszer szoba korrekciója hasonlít aDirac Live vagy az Anthem ARC rendszeréhez, és arra szolgál, hogy a kimenetet a hangfalhoz, és annak a szobában való elhelyezéséhez optimalizálja. Ám a Linn ahelyett, hogy mikrofont használna, mindenféle méretet be kell írnia. Szüksége lesz a falak anyagának és méreteinek meghatározására, a mennyezet anyagának beírására, a hangfal típusára, és természetesen arra is, hogy hová helyezte azokat.

Mielőtt elszörnyedne, vagy visszariadna a munkamennyiségtől, ezt a beállítást általában egy Linn specialista szokta végezni, mikor nincs járvány. Azt kell, hogy mondjam, viszonylag egyszerű használni, és mivel felhő alapú, mikor elakad, a Linn szakembere távolról is meg tudja oldani a dolgokat. Ez bizony tiszteletre méltó.

Elbeszélgettem Joe Rogerrel, a Linn márka nagykövetével és oktatójával a Space Optimisation rendszerükről. Rákérdeztem, hogy miért döntöttek a mikrofon elhagyása mellett, hiszen annyira kézenfekvő lenne a használata az optimalizálás folyamatához. A válasza egy szóban a pontosság volt. Mivel a vállalatnál dolgozik, lehet, hogy az Akuracy-ra gondolt? Minden esetre hozzátette, hogy még a sorszámozott, és kalibrált mérő mikrofonokkal sem lehet ennyire pontos méréseket végezni. Egyetlen mikrofon nem tudja kiküszöbölni a pontatlan elhelyezésre, vagy a külső bejutó zajra visszavezethető mérési hibákat, amik viszont meghamisítják a beállítás korrekciós értékeket. Ebben bizony igazat kellett adnom Neki.

Azt rendkívül érdekesnek találtam, hogy a rendszer figyelembe veszi a hőmérsékletet és a páratartalmat, megjegyzem jogosan, hiszen mindkettő befolyásolja a hangzást. Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy kétféle Space Optimisation beállítást menthet el. Egyet mondjuk télre, amikor használja a központi fűtést, és egy másikat nyárra, amikor pedig párásít a szobában.

Több hangfal típus, amikkel teszteltem a Majik DSM-et nem volt kiválasztható a legördülő menüben. Találtam viszont ugyanannak a márkának más típusait. Joe elmagyarázta, hogy minden hangfalat képtelenség felsorolni, hiszen több száz lehetséges, de az általuk végzett mérések elsősorban az egyes típusok mélyhang átvitelére vonatkoznak. Mivel a Space Optimisation elsősorban a 80 Hz alatti tartományban működik, javasolta, hogy jelöljek ki egy az enyémhez hasonlót a listából. Hozzátette, hogy ha szükségét érzem, a cég kiküld hozzám egy szakembert, aki a DATS V2 rendszerrel akár az én hangfalamat is pontosan beméri, és feltölti az adatbázisba. Nem éltem a lehetőséggel.

Miután mindent beállítottam, a szoftver 10 cm-es felosztással feltérképezte a szobát, hogy létrehozzon egy hullámterjedési térképet. Joe azt mondta, hogy a program figyelmen kívül hagyja a 10 centinél kisebb szobai jellemzőket, különösen az első beállítás körben. Természetesen, ha szükségét érzi, ezeket hozzáadhatja egy következő profilhoz. Mondjuk, ha van egy 3 centi széles, 5 centi magas tereptárgy, amely 3 centire benyúlik a szoba légterébe, a Space Optimisation nem fogja tudni, hogy az adott 10 centis térhálóban ez középen, balra, vagy jobbra helyezkedik el. Ennyi háttér ismerettel felfegyverkezve nekiláttam, és kb. egy órán át méricskéltem a szobámat, majd végre nekiláttam a kritikus meghallgatásnak.

A meghallgatás:

A Linn új Majik DSM 4 készüléke minden kvalitással rendelkezik, ami a márkanevet közkedveltté tette. A részletek önmagukért beszélnek, pontosan annyi precizitást és tisztaságot kínál, ami még nem vonja ki a szórakozást a hallgatási élményből. A Space Optimisation a beállítások mentése után be és kikapcsolható tetszés szerint, így alkalmam volt az összehasonlításra. Ahogy az sejthető volt, a mélytartomány egy része benne maradt a referencia Marten és Audiovector hangfalaimban, mikor kikapcsoltam a funkciót. Ám ez a zenét tisztábbá, és kiegyensúlyozottabbá tette, ami nem feltétlenül jelentett hátrányt. Persze a nyolcvanas évek rock felvételein alkalmazott sovány mélyeknek kifejezetten jót tett. A web alkalmazás Flatter Frequency Response és Shorter Decay Time beállításaival fokozható a mélytartomány energiája.

Rush Tom Sawyer felvételén a Majik DSM nagy akusztikus tömeget ábrázolt. Sokkal nagyobbat, mint a kevésbé drága Naim Uniti Atom készülékem, amivel a Focal Aria 906 állványosaimat szoktam meghajtani. A nyitó szintetizátor futamok betöltötték a szobám, Neil Peart dobütései óramű pontossággal érkeztek, és Geddy Lee hangja a hangszerek előtti térből szólalt meg. Magával ragadó volt, ahogy ezt a felvételt megjelenítette.

Oda-vissza kapcsolgatva a Linn és a Naim között, a Linn tisztább ábrázolás módja nyilvánvaló. Nekem úgy tűnt, hogy mint az optikusnál a régi, és az új szemüveg próbáján vennék részt. A Naim is mindent megmutatott, de a Linn esetében tisztábban láttam. Ugyan ez a helyzet Steven Wilson 12 Things I Forgot felvételén. Az akusztikus gitár élethű, a pergő dob édesen csattan. A zongora kíséret csodálatosan hangsúlyos, és szépen harmonizál az énekkel a Linn előadásában.

Persze a Linn nem mindenben lehet nyerő, mert a versenytársnak is vannak erősségei. David Bowie Baby Universal ’97 Is It Any Won felvételén a Majik DSM túl lazának érezte magát a Naimhoz képest. Ahol az Atom fel akart állni, hogy táncoljon, ott a Majik még az ital mellett ücsörgött, és lelkesen bólogatott. Bár a Linn hangjából egyáltalán semmi nem hiányzik, nekem mégis az az érzésem, hogy minden esetben a pontosságra helyezi a hangsúlyt, míg a Naim próbál szórakoztató lenni.

Mikor a tűt Andre Previn George Gershwinn Rapsody in Blue London Symphony Orchestra lemezére engedtem le, a Majik DSM nem hazudtolta meg magát. Nagy nyílt térben ábrázolta a zenekart, amelyben tökéletes betekintést engedett az egyes hangszerek részleteibe. A híres klarinét nyitó szólót a rézfúvósok csodálatos hangja egészítette ki. Szinte hipnotikus volt a hangzás.

A Linn relatív kisméretű doboza igen meggyőző dinamikát zár magába, ahogy az a tizenöt perces felvételen is kiderült. Previn zongora játéka lírai, amit a Majik DSM profi módon mutatott be. Ez most az a rész a bemutatóban, amiben a Linn kiemelkedő pontossága egyértelműen jól jött, mert az egyes elemek tökéletes megvilágítással voltak megjelenítve. Még a hetvenes évekbeli Funkadelice Alice In My Fantasies felvételében is megkapták az egyes hangszerek a maguk terét, hogy kiteljesedhessenek.

Emellett a Majik DSM nagy tehetséggel ábrázolja a zenekarok minden típusát a szobában. Jó példa erre az AC/DC Rock And Roll Ain’t Noise Pollution. A gitár szóló közben a felvételben jól érzékelhető a természetes visszaverődés hangja, valamint az is, amikor Brian Johnson cigarettára gyújt, mielőtt énekelni kezdene. Azt kell, hogy mondjam, egy sörrel a kezemben leültem, és csak élveztem az előadást.

Ítélet:

A Linn új Majik DSM 4 készüléke mindent tud, amit elvárhat egy okos AV HUB-tól. Csatlakoztathat hozzá HDMI forrásokat, mint TV, videó játék, BluRay lejátszó, sőt kínál egy analóg bemenetet, amelyhez akár lemezjátszót is köthet, mert van benne phono előerősítő. Optikai és koaxiális bemenetek, USB, Bluetooth, és hálózat lejátszás teszi teljessé a kínálatot.

Szonikus képességei kiválóan alkalmazhatók egy jó rendszerhez, emellett a Linn hangzás rajongói is mindent megtalálnak benne, ugyanis mindent kicsomagol az apró részletekig. Természetesen nem mindenki fog azonnal beleszeretni, de tagadhatatlanul jól csinálja a dolgát. Meg aztán ott van az intelligens Space Optimisation rendszer, ami sok mindent helyre tud hozni a szobában. Összességében egy elegáns sokoldalú csomag, amely mindent megkönnyít a felhasználó számára, ezért melegen ajánlom.

Műszaki adatok:

Írta: Jay Garrett

2021 február 5

Forrás:[https://www.stereonet.co.uk]