Linn Klimax LP12 bemutató Stereophile 1. rész

Klimax LP12 stereophile kezdokep

Az analóg lemez lejátszás nagyon szórakoztató dolog. Egyszerűen leengedem a hangkart a barázdába, és megtörténik a csoda. Nálam ez a rituálé biztos, hogy a pszichológiai folyamat magasabb szintjét indítja be annál, mint amikor a telefonom kijelzőjét piszkálom.

Minden alkalommal amikor egy LP lemezt játszok le, tudatában vagyok annak, hogy nemzedékeken átívelő örökségben veszek éppen részt. Most különösen igaz a dolog, mert a Linn zászlóshajóját, a Klimax LP12-t tesztelem. Immár több hónapja

Amikor először nyitottam fel a Linn porvédő fedelét, kitört belőlem, hogy „hűha”, mert minden annyira pontos, és kontrollált. Imádom, ahogy a vastag alváz ilyen stabilan tart mindent. Az eredeti Sondek LP12 1973-ban még csuklópánttal volt szerelve. Ugyanez az érzés tölt el, valahányszor megmozdítom a Linn Ekos Super Evolution hangkart, mert érezhetően jobb a csapágyazás, mint bármely másik kar esetében amit alkalmam volt érinteni. Ezek az élménybeszámolók azért lényegesek, mert ha megvásárolja a lemezjátszót, minden alkalommal ugyanezeket fogja érezni Ön is. Ez egy hosszú távú intim kapcsolat.

Klimax LP12 stereophile ekos se

A következő élmény a Linn Ekstatik mozgó tekercses hangszedő finom hangzásának megtapasztalása.

Klimax LP12 stereophile ekstatik mc

A 7 grammos Ekstatik MC hangszedő zafír tűszárral és Microline tűprofillal épül.

Az első lemez amit lejátszottam fantasztikusan szólalt meg, rendkívüli részlet gazdagsággal, és erős jelenlét érzettel. A második lemez lejátszása közben csak ültem, és gyönyörködtem a hornyolt tölgyfa alváz látványában. Az merült fel bennem, hogy ez az észak-európai design remeke a század közepéről. Teljesen más érzés, mint a japán TechDas, a kanadai Kronos, vagy az amerikai VPI lemezjátszók látványa. Azok intergalaktikus megjelenésű egységek, míg a skót Klimax inkább egy fából épült régi stílusú európai templomra hajaz.

Tény és való, hogy az új Klimax LP12 gyakorlatilag ugyanúgy néz ki, mint az 1985-ös modell, és nem sokban különbözik a 73-as Sondektől. Mint minden más LP12, ez is keményfa alvázra épül, 7 lb súlyú Zamak tányért pörget, amelyen vékony fekete filc található. A Linn Ekos SE hangkar a gyártó ikonikus fekete kartartó lapjára van rögzítve, ami egy darabból megmunkált alumínium. Az egész időtlenséget sugall úgy a fiatalok, mint az öreg motorosok számára.

Egy kis történelem:

Az első függesztett alvázas lemezjátszó a H.H. Scott által tervezett Stroboscopic 710-A professzionális lejátszó volt. Polírozott mahagóni karlappal, nyomógombos sebesség váltóval, és függesztett alvázzal épült. H.H. Scott 1955-ben úgy jellemezte, hogy ez egy nagy engedékenységű torziós szűrő rendszer a mely két lépcsős csillapítást alkalmaz a mechanikus leválasztásra. Aztán kicsit később, 1961-ben megjelent az Edgar Villchur által tervezett Acoustic Research XA. Ez egy könnyebben használható csomag volt, mint a Scott féle. Aztán Amerikát követte Németország is 1965-ben, és a Thorens piacra dobta a TD-150-et. Az Ariston RD11 ennek pontos másolata volt, de már skót gyártással 1971-ből. A nagy áttörést az jelentette, amikor Ivor Tiefenbrun 1973-ban bemutatta az első Sondek LP12 modellt.

Az LP12 egy évvel a Matsushita-Technics innovatív, milliós darabszámban értékesített, direkt meghajtású SL-1200 modell piacra kerülése után jelent meg. Ivor Tiefenbrun és minden Linn dealer azt hangoztatta, hogy a direkt meghajtás nem közvetíti a ritmust. Emlékszem, amikor először néztem bele egy LP12 belsejébe. Akkoriban autószerelőként dolgoztam, és kinevettem. Úgy néz ki, mint egy szivardoboz, amibe ablak emelőt építettek – gondoltam. Egyszerűen nem hittem abban, hogy három csavar, néhány rugó, és a ponthegesztett alváz az oka annak, hogy a Sondek olyan jól szól.

A kezem mindig is remegett, és ez sokáig távol tartott a Linn függesztett alvázától. Inkább többféle közvetlen meghajtású lemezjátszót használtam egészen 1992-ig. Ekkor aztán beadtam a derekamat, és megvettem az első LP12-met, ami egy használt darab volt.

Klimax LP12 stereophile hornyolt

A vásárlásra azért került sor, mert a barátaim LP12 lemezjátszóit hallgatva rájöttem, hogy a skót szivardoboz bizony nagyon jól szól. Tényleg azt teszi, amit a Linn rajongók állítanak. Úgy muzsikált, hogy a lában ritmusra kezdett járni, és a fejemet billegtettem. Lényeges dolog, hogy ez a könnyed zeneiség megmarad az operától a Mahler szimfóniákon át a brit pop muzsikákig. A lemezeket pont úgy játszotta le, ahogy mindig is szerettem volna hallani. Csendes háttérrel, gazdag hangzással, és áttekinthető módon.

Az összeszerelés és beállítás:

Az első Linn lemezjátszómat, egy Valhallát, Michael Trei állította be. Egy használt Sumiko MDC-800 hangkart, és egy Koetsu Rosewood Signature hangszedőt épített bele. Ez a setup éveken át boldoggá tett. Aztán 2015-ben Mike állította be a második Linn lemezjátszómat is, amit azóta is használok. Megkértem, hogy cserélje ki az öreg Valhalla tápegységet egy új Stamford Audio Herculesre, és szerelje fel az SME M2-9 kart egy Dynavector DV-20X2 L MC hangszedővel. Ezt az összeállítást használom a mai napig.

Figyeltem ahogy Mike dolgozott. A munka macerás és aprólékos, de egyszerűnek tűnt. Arra gondoltam, hogy némi segítséggel és is megcsinálhattam volna. Nemrég beszereztem egy használt Jig állványt, és már magam tudom tuningolni a Sondekeimet, nem kell mindig Mike segítségét igénybe vennem.

Klimax LP12 stereophile motorcsonk

Ám ez a XXI. századi Linn Klimax LP12 rendszer más történet. Hat dobozban érkezett, és egyik sem volt kicsi. Bennük volt minden, a hangkartól kezdve a hangszedőn át az alváz egyes darabjáig. Ezen kívül rengeteg apró zacskó csavarokkal, bilincsekkel egy kartonlapra ragasztva, mindez címke és leírás nélkül. Amikor megláttam, hápogtam, mint Donald kacsa. E-mailt küldtem Joe Rodger-nek, a Linn márka menedzsernek, aki megnyugtatott, hogy ez így van jól. Minden Sondek LP12 típust így szállítanak, és minősített szakembernek kell összeszerelnie a telepítés során, ezért nem tartozik hozzá leírás. Trei barátom tehát újból meglátogatott, és ezt is összeszerelte. Figyeltem ahogy dolgozik, és a Klimax összeállítása olyannak tűnt, mintha a Mars Rovert építené fel tökéletes alapossággal. Mikor végzett, a Klimax LP12 pont úgy nézett ki kívülről, mint az én régi lemezjátszóm, de belül rengeteg dologban eltért a vaskori darabomtól.

Azért vártam olyan nagyon ezt a bemutatót, mert a Klimax LP12 a legnagyobb Linn csomag, és mindenből a legjobbat tartalmazza. Ekos SE hangkar, Karusel csapágy, Ekstatik MC hangszedő, Radikal tápegység, Keel subchassis, és Urika analóg phono előerősítő. A teljes készlet ára 30.120 Dollár.

Kértem, hogy adják meg az egyes részegységek árát. Joe Rodger elküldte nekem a részletezést, de a számok összeadva többre jöttek ki. Mint kiderült, drágább külön-külön összevásárolni, mint csomagban rendelni. Mikor rákérdeztem ennek az értelmére, azt válaszolta Joe, hogy teljes szabadságot adnak a vásárlóknak abban a tekintetben, hogy milyen rendszert szeretnének összeállítani. El lehet térni a három féle alap csomagtól. Ha például Linn streamert használ valaki otthonában Exakt Link technológiával, akkor érdemesebb az analóg Urika előerősítő helyett az Urika II egységet választani, mert annak van Exakt Link digitális kimenete.

Ahogy azt a bevezető részben írtam, lenyűgözött az Ekos SE hangkar pontossága. Messze túl mutat az korai Linn felső kategórián, ami egy japán Ittok LVII alapjaira épült, és 1979-től 1993-ig használtak, ugyanígy Ekos SE néven. Számomra a legérdekesebb az volt, hogy mit tud a legújabb zászlóshajó MC hangszedőjük. Az Ekstatik-ot közösen fejlesztették a svájci EMT/HiFiction AG-val, és arra hivatott, hogy legyőzze a Kandid hangszedőjüket, amit a japán Lyra épített számukra. Az Ekstatik MC hangszedő súlya 7 gramm, MicroRidge tűprofillal, amely zafír szárra van rögzítve. A tekercselés 4N tisztaságú réz, amely 0,45 mV kimeneti jelszintre képes. A javasolt lezárás 100 ohm.

Kíváncsi voltam még a Linn 2020-ban bemutatott Karusel egypontos csapágyára is, amelyet a Keel subchassisra kell rögzíteni, és az Ekos SE hangkarral együtt elvileg ezek biztosítják a Klimax kategória síri csendjét (vagy a sötét hátteret) a lejátszás során.

Klimax LP12 stereophile radikal

Számomra új volt a Linn Radikal tápegység. A különleges CNC megmunkálású ház egy darab fémből van kimarva, és szépen illeszkedik a Linn erősítők megjelenéséhez. A Radikal egyébként FPGA vezérlést alkalmaz a 33 és a 45-ös fordulatszám előállítására a dedikált DC motorral. A gyártó honlap szerint a rendszer egy fordulaton belül is figyeli a sebességet. A motor mellett a Radikal látja el tápfeszültséggel az Urika előerősítőt is. A bemutatóban az Urika analóg verzióját használtam.

Klimax LP12 stereophile motor

 

Trei a lemezjátszót egy Audiophile Systems Platform (már nem gyártják) állványra építette fel, amit anno speciálisan az LP12-hez fejlesztettek. Az állvány Mike barátom ajándéka volt, akkor kaptam tőle, amikor évekkel ezelőtt összerakta nekem az első Linn lemezjátszómat. Egyszerű darab, de hatékony, és jól szintezhető. Akár ugrálhatok is mellette a kicsit hullámos fa padlómon, a lemezjátszót ez nem zavarja.

Vajon áldását adja a fentiekre a Linn rajongók klubja? (tudni kell, hogy az eredeti angol bemutatóban kíméletlen részletességgel, árak felsorolásával külön-külön is bemutatja a cikk írója az egyes részegységeket. Mi ezt kihagytuk a fordításból, mert nagyon megtörné az történet lendületét, helyette a felsorolásba illesztettünk linkeket a honlapról, ahol többet lehet róluk megtudni – Fordító megjegyzése)

Linn Klimax LP12 bemutató Stereophile 2. rész Hangzás és értékelés