Luxman LX 380 bemutató AudioFit net

Luxman LX 380 bemutató AudioFit net

A modern vintage

Luxman LX-380 elektroncsöves integrált erősítő

+: Kiváló minőségű beépített phono fokozat, gyönyörű régies megjelenés, áttekinthető valósághű bemutató, dinamikus és ütős hang, minőségi kapcsolóelemek

-: nem hagyja ragyogni a csöveket, nem meleg a hangja, nincs DAC modul beépítési lehetőség

  • Hang: 8/10
  • Érték: 8/10

Retrofilnek tartja magát, aki imádja az elektroncsöves berendezéseket? Akkor valószínű, hogy ugyanúgy lázba hozza Önt a Luxman LX-380, mint engem, amikor megláttam a nevét Kessel Run szerkesztői listáján. A Luxman név része Japán Hi-Fi történelmének, hiszen számtalan legendás készüléket építettek. Aki az 1980-as években volt fiatal, azokban rögtön felkelti a kíváncsiságot.

A gyártó a jól bevált push-pull topológiát alkalmazza négy darab 6L6GC tetróda végerősítő csővel, amelyeket három ECC82 dupla triódával hajt meg. Bár az ECC82/12AU7 számomra jól ismert, az általam hallgatott erősítők a 300B, 211, 845, KT88, 6550 és a 45/245 végfokokat alkalmazták, ezért az LX-380 számomra is izgalmas felfedezés lesz. Az erősítő reneszánsz belső részét a LECUA-88 számítógép vezérlésű hangerő szabályzás töri meg, amely minden hangerő beállításban egyformán jó hangminőséget biztosít. Hogy tovább erősítsem a vintage japán hangulatot, Sansui AU-X1 integrált erősítővel, CEC optikai transporttal, Technics SL-10 lemezjátszóval épített rendszerbe fogom tesztelni. Észrevettem magamon, hogy egyre inkább vonz a régi korok hangulata.

A megjelenés:

A csomagolás tökéletes, ahogy az egy profi gyártótól el is várható. A 17,6 kilós egység dupla kartonba van helyezve, és biztonságos szállítást garantál minimális mennyiségű nem lebomló polisztirol hab betét alkalmazása mellett. Magát az erősítőt rugalmas peremmel ellátott papírszínű zsákkal védik, ami pontosan illeszkedik a házra. Kicsomagolás után nézegetve, az ember szinte elolvad a gyönyörtől. Hasonló a megjelenése az L-480 és a legendás SQ-38U igazi fa és szálcsiszolt alumínium kombinációjához. A hátlap és a fedő lemez fekete.

Ügyeljen arra, hogy az LX-380 viszonylag magas. 197x440x403 mm-es méretét csak megfelelő méretű állványba lehet behelyezni. Szerencsére az általam használt Sansui AU-X1, és a Vitus RI-101 is hasonló méretű, ezért átalakítás nélkül tudtam behelyezni a TAOV állványomba. A kimeneteket a hűséges Sonus faber Guarneri Homage hangfalaimhoz csatlakoztattam. Az előlap igazi vizuális élmény. A Luxman név folyóírással olvasható rajta. A méretes forgató gombok, a jól megkülönböztethető forrás választó, és a hatalmas billenő kapcsolók egyértelmű tájékoztatást adnak az aktuális beállításokról. Tetszett a hangerő szabályzó mikro reléinek halk kattogása, illetve a némító relé jól hallható működése.

A rendszerbe illesztése egyszerű. Csak RCA aljzatok találhatók a hátlapon, XLR csatlakozása nincs. A bemenet aljzatok bal oldalon találhatók. A lemezjátszó előerősítő bemenet – igen, ilyen is van benne – elkülönítve, szélen található a földelés leszorító csavarral együtt. Ha már megkezdte a vinyl gyűjteményének digitalizálását jó hír, hogy van rajta REC kimenet és, hogy ellenőrizhesse a felvételt, monitor bemenet is. Nagyon rugalmasan használható a sokféle bemenet opciója miatt. A hangszóró kimenet két készlet csatlakoztatását teszi lehetővé. A csatlakozók támogatják a banán és a villa használatát is, de akár csupasz vezetéket is tudnak fogadni. Minden kezelőelem a minőséget hangsúlyozza. Mosolyt csal az arcára a lágyan csillapított be/kikapcsoló, a forgató gombok tekerése, de még a billenő kapcsolók átállítása is. Igazi élmény az üzemmód beállítás.

A meghallgatás:

Az első benyomás nagyon számít. Attól függetlenül, hogy teljesen új állapotban volt, komoly benyomást tett rám abban a pillanatban, amikor a tű elérte a barázdát. Érezhető a 20 wattnyi ereje, ahogy a 86,6 dB érzékenységű Guarneri hangfalaim dalolni kezdtek. Az első dolog ami feltűnt a mélyhangok minősége. Arra emlékeztetett, ahogy a Sansui és a Vitus vezérli a Sonusokat. Bár a basszusgitárok egyértelmű jelenlétét nehéz jól megszólaltatni a 6,5 inches mélyközepeken, a Luxmannak ez kiválóan sikerült. Az LX-380 jól megragadja a bekezdéseket, és tökéletesen uralja a lecsengést. Alig hittem a fülemnek, hogy nem félvezetős, hanem csöves hangot hallok. Ez bizony komoly eredmény egy ilyen alacsony kimeneti teljesítményű erősítőnél.

Naponta kb. 8 órán át Spotify zenékkel hajtottam Chromecast Audio egységen keresztül. Nem csak a bejáratás volt a kéthetes periódus értelme, hanem benyomásokat szerettem volna kapni a kritikus hallgatási teszt előtt. Többféle forrásról kipróbálva az az érzésem alakult ki, hogy a Luxman nagyon áttekinthető hangzásvilágot kínál. Nem színezi a forrás hangját, ami a design szempontjából dicséretes, és sokan keresik ezt a fajta megszólalás módot. Az LX-380 nem meleg hangú erősítő. Sokkal inkább semleges, dinamikus karakterrel rendelkezik, ami lehetővé teszi, hogy lépést tartson a modern muzsika felvételi módokkal. Egyáltalán nincs tipikus csöves hangja, legalábbis azokkal az erősítőkkel összehasonlítva, amiken eddig csiszoltam a hallásomat. Az évek során több Cary Audio és Audio Note csöves erősítőt birtokoltam, amelyek sokkal erőteljesebben hangsúlyozták az elektroncsöves jellegüket, és néha Amanda McBroom hangját Katy Perry-hez tették hasonlatossá. A rock és a jazz szerelmesei tehát garantáltan nem fognak csalódni a Luxmanban.

A Luxman hatalmas színpadot rajzol, amely kitölti a hallgató szobámat. A bemutató nagy léptékű, de a hangszereket is kicsit nagyobbnak mutatja az élethű méretüknél. Első benyomásom az, hogy kiváló klasszikus zenéhez, mivel ott nagyok a méretek. A mélysége nem túl nagy annak ellenére, hogy a rétegezés jó. A mélység ábrázolás módja kicsit elmarad például a szintén push-pull Cary Audio SLi-80 integrált erősítőtől.

A teszt során sokat hallgattam a Technics SL-1200GAE és a Micro Seiki BL-91 lemezjátszókkal. A beépített phono előerősítő lenyűgözően csendes, alig van saját zaja. MC és MM módban is kipróbáltam, ahogy ellenőrizzem az alapzaj mértékét. Gyakorlatilag majdnem annyira csendes, mint amit a digitális forrásoknál megszoktam, így gyönyörű sötét háttér előtt szólalnak meg a hangok. A vinyl szerelmesei megkérdőjelezhetik a fix impedancia beállítást. Ez MM esetében 47 míg az MC állásban 100 ohm 3,0 mV illetve MC 0,38 mV bemeneti érzékenység mellett. Úgy gondolják esetleg, hogy ez nehezíti a hangszedők illesztését. Én mindkét beállítást kipróbáltam, és a következőre jutottam. A 0,2 mV kimeneti jelszintű Ortofon SPU Royal G MKII probléma nélkül gyönyörűen énekelt. Részletező képessége nem csökkent, egy pillanatig sem habozott az impedancia és az erősítés eltérő volta miatt. Elég jelentős az MM bemenet rugalmassága is, mert torzítás nélkül fogadta az Audio Technica VM-540ML 4 mV kimeneti jelszintjét a Technics SL-1200GAE-ről.

Persze jobban tetszett volna, ha a Luxman külön bemeneti csatlakozást épített volna be az MM és MC számára, mert így könnyebben boldogulnának azok, akik több lemezjátszót használnak. Ugyanakkor el kell ismernem, a mérnökök kiváló munkát végeztek a félvezetős phono fokozat megtervezésekor. Ezt a kijelentésemet arra alapozom, hogy összehasonlítottam a Goldnote PH-10 előerősítővel, amelyet szintén a Technics lemezjátszóhoz csatlakoztattam. A teszt során a Line Straight kapcsolóval kiiktattam a jel láncból a hangszín szabályzót. Egyetlen alkalommal azért jó hasznát vettem. Kifejezetten hasznosnak bizonyult Carole King Tapestry című dalának rosszul újra kevert verziójának hallgatásakor, hogy levegyem a bántóan éles magasakat, és adjak hozzá némi mélyet a Spotify streaming során.

A szubszonikus szűrőjét nem teszteltem, mert nem tűrök meg magamnál hullámos lemezeket, és csak a hangkarjaimba pontosan illeszkedő hangszedőket használok. A fejhallgató kimenetet csak egy rövid ellenőrzés erejéig használtam a Grado PS-1000e fejhallgatómmal, és arra a következtetésre jutottam, hogy a hangzásvilág ezen a kimeneten is megegyezik a hangfal kimenetekkel.

Értékelés:

Az egyik legmeggyőzőbb funkció a beépített phono fokozat volt, ami a fix beállítások ellenére sokféle hangszedőt támogat. A LECUA hangerő szabályzás a másik olyan dolog, ami szintén meggyőző, és a teljes hangerő tartományon egyforma hangzást biztosít. Engem legjobban a Vitus RI-101 hangerő szabályzás módjára emlékeztetett.

Ha az LX-380 megvásárlásán gondolkodnék, abban biztosan inkább az esztétikai megjelenése, mint az egyedi stílusú hangja befolyásolna. Ezzel az integrált erősítővel a Luxman olyan gyártók mellé sorakozott fel, mint az Audio Note, vagy az Audio Research. Ezeknek sincs önálló hangzás karakterük, csak teszik a dolgukat a teljes átviteli spektrumon.

Néhányan hiányolhatják a hangjából a régi stílusú elektroncsöves berendezésekből hallható hangszínt, vagy „lelket”, ami olyannyira jellemző volt az aranykor készülékeire. Az LX-380 a szent Grálja lehet azoknak a zenehallgatóknak, akik a részletek megjelenítésére, és a tökéletes áttekinthetőségre törekednek.

Szóval akkor most félig üres, vagy félig teli a pohár? Szó nincs ilyenről, ez a pohár színültig van, sőt a Luxman még habot is tett a tetejére a gyönyörű régies megjelenéssel.

Műszaki adatok:

Forrás:[https://audiofi.net]