Luxman CL38uC és MQ88uC bemutató Enjoy the music

Luxman CL38uC és MQ88uC bemutató Enjoy the music

Bájos kettős

A legtöbb Hi-Fi rajongó számára a Luxman retro megjelenésű elektroncsöves duója garantáltan szerelem első látásra. És milyen a hangjuk? A Stereo együtt tesztelte a CL-38uC előerősítőt az MQ-88uC végfokkal, hogy kiderüljön, képes lehet-e a nosztalgikus kettős a modern igények kielégítésére.

Nincs még egy japán márkanév, amely olyan hosszú pályafutást tudhat maga mögött, mint a Luxman. 1925 óta, amikor a rádió sugárzás megkezdődött a Felkelő Nap Országában jelen vannak a piacon. Az Osaka bázisú cég gazdag történelmi múltja során rengeteg ikonikus készüléket alkotott. Nem sok márkanév mondhatja el magáról, hogy a hagyományokat ekkora szeretettel és hozzáértéssel ápolja. Napjainkban a Luxman az International Audio Group (IAG) csoport égisze alatt tevékenykedik, amelynek 2009 óta független tagja. A bemutatóban a 2011-ben piacra dobott CL-38u és MQ-88u páros utód modelljeit teszteljük. A továbbfejlesztett verziók típus megjelölésében a „C” mint custom utal erre. A duó gyökerei az 1969/1970-es években bemutatott CL-35 és MQ-60 kombinációig nyúlnak vissza. A végfok megjelenése gyakorlatilag megegyezik a híres őssel, az előerősítő pedig az alumínium előlapjának, a fa házának, és a gombjainak köszönheti a retro kinézetét.

Természetesen, aki nincs tisztában a történelmi múlttal, az ódivatúnak nézheti a rendszert, mert a szálcsiszolt alumínium előlapban szinte észrevehetetlenül bújik meg az infravörös vevő érzékelője.

Lemezjátszó előerősítő csövekkel, és trafókkal:

Imádni valók a háromállású kapcsolók, amelyekkel a fokozatot teljesen ki is lehet kapcsolni. Ilyen bizony manapság már nincs. Tény viszont, hogy a MUTE csendesítés gomb modern relét működtet, ám ez csak akkor derül ki, amikor megnyomja. A TAPE monitor kimenet, és a szubszonikus szűrő is ódivatúnak tűnhet, de tudnia kell, hogy az elektroncsövek sokkal jobban utálják az alacsony frekvenciás búgást, mint a félvezetők.

 

 

Öt nagy jelszintű LINE bemenetet kínál. Található ezek között komplex transzformátoros szimmetrikus illesztésű, de elektroncsövet alkalmazó gyönyörű hangú MM/MC lemezjátszó előerősítő rész is, persze korlátokkal. Az MM hangszedőt előnyben részesítő olvasók számára jó hír, hogy a beépített fokozat az erősítést bőkezűen méri, nem lesz gond a hangerővel. Az egyébként sápadt hang is élénkké válik vele, ezért nem felétlenül szükséges nagy jelszintű hangszedőket alkalmaznia. Például nálunk az Ortofon 2M Bronze hangszedőt tökéletesen kezelte. A hangzás még tovább javult, amikor egy jobb fajta MC-re váltottunk. Mintha még nem lenne elég a hagyományokból, a Luxman az MC hangszedő apró feszültségét két trafón keresztül illeszti az előerősítő fokozatra. Ennek köszönhetően jelentős mértékben csökkent a zaj és a torzítás. A front panelen található High/Low kapcsoló a bemeneti lezáró ellenállás értékét kapcsolja át. A Low állásban az erősítés nagyobb.

High beállításban a hangzás vékony, kevésbé élénk, ezért átkapcsoltunk a Low módra. Ebben a pillanatban mosta le az LP hangja a vele párhozamosan elindított CD lemezt a pályáról. Szóval a kapcsolót a csatlakoztatott hangszedő belső ellenállásának figyelembe vételével kell beállítani. A CL-38uC ezzel bebizonyította, hogy igazi vinyl szakértő, aki többet tud a versenytársainál.

JJ elektroncsövek:

A nyolc darab kettős trióda (3 db ECC83S, és 5 db ECC82) Szlovákiából származik. A nagy gyakorlattal rendelkező JJ már több mint két évtizede – ha nem régebben – van jelen a piacon. A csövek cseréje egyszerű a szerviz élettartam végének elérésekor. A Luxman elektroncsöveket használ a phono, a be- és kimeneti sőt a hangszín áramkörökben is. Az SRPP áramkörök biztosítják az alacsony kimeneti impedanciát. A gyártó 300 ohmot ad meg mint adat, ami tökéletesen elegendő, de a labor méréseink szerint még ennél is alacsonyabb 130 ohm érték, ami egyenesen kimagasló.

 

 

A CL-38uC két pár kimenetet kínál, amely leegyszerűsíti a kettős erősítés mód kiépítését, de emellett lehetővé teszi gyakorlatilag bármilyen végfok vagy aktív hangfal csatlakoztatását, közöttük a bemutatóban szereplő MQ-88uC-t is. A Direct jelzésű bemenet előerősítő felől fogad szabályozott jelet, a Variable pedig a hangerő szabályón keresztül ereszti át a bejövő jelet. Ez lehetővé teszi azt, hogy például CD lejátszót csatlakoztasson hozzá közvetlenül.Esetünkben ez a lehetőség ki is lett használva, de nagyon gyorsan kiderült, hogy mennyivel levegősebb, és pontosabban ábrázolt a színpad, ha a CL-38uC van rendszerbe állítva mint előerősítő. Vajon ez csak az elektroncsöveknek köszönhető? Minden esetre egyértelmű választ talál a kérdésre a bemutató végén olvasható mérési adatok fejezetben, ha ránéz az extrém alacsony torzítás értékre.

A japán gyártó hangsúlyozza, hogy az MQ-88uC mennyire közel áll az MQ-60 elődmodellhez. Természetesen a „C” jelzés arra utal, hogy a gyártás során napjaink elvárásainak megfelelő technológiákat alkalmaztak. A jel út rövidebb, mint az elődben volt, emellett modern metál-film Nichicon kondenzátorokat, és más új fejlesztésű minőségi alkatrészeket építettek be. Ezek 50 évvel ezelőtt még egyszerűen szólva csak vágyálmok szintjén léteztek.

A végerősítést csatornánként két JJ KT88 végzi, amelyeket egy pár ECC82/ECC83S Mullard cső hajt meg. A kimeneti teljesítmény így eléri a névleges 25W értéket a 4, 8, vagy 16 ohmos kimeneteken.

A korábbi technológiák adaptációja:

Az MQ-88uC esetében fontos, hogy jól válasszon hozzá hangfalat. Az alacsony hatékonyság és a folyton változó impedancia görbe például kerülendő. Mivel hirtelen ez volt kéznél, először a B and W 800D3 hangfalát kötöttük rá, amelyen a hangzás meghökkentően nyugodt volt. Ettől függetlenül nem voltak egymáshoz illők, mert elektroncsöves erősítővel nem jó olyan hangfalat hajtani, amelynek mélysugárzói akkorák mint egy serpenyő.

 

A hangerő szabályzó az egyáltalán nem szokványos motorral forgatott potencióméter. (1) az phono MC fokozat két pár illesztő trafóval (2) csatolja a hangszedő jelét az árnyékolt előerősítő csövekre (3). A végerősítő csöveket öt dupla trióda (4) hajtja meg. A hálózati trafó (5) teljes árnyékolást kapott.

 

Hogy fokozzuk az érzékenységet a hangfal oldalon, a Dali kiválóságát az Epicon 6-ot kötöttük rá. Ez sokkal jobban teljesített, mivel az impedanciája folyamatosan 5 ohm körül mozog. A Dalival karöltve az MQ-88uC és az előerősítő igazi audiofil tűzijátékban részesített minket. Van egy javaslatunk: Próbálja ki az erősítő 8 ohmos kimeneti pontjaira kötni a négy ohmos hangfalát, nekünk nagyon bejött ez a huszár vágás. Ne féljen, az erősítőben nem tesz vele kárt, és az eredmény szerintünk megérheti.

Napjainkban a Hi-Fi rajongók úgy vélik, hogy a csöves hangzás különleges hangulatú, kerek vagy lágy. Amit azonban ez a páros nyújtott az alacsony frekvenciákon, az kiválóan alkalmas ennek a világnézetnek a megfordítására. Feszes pontos mélytartománnyal Ray Brown basszusgitárja például tiszta szenvedéllyel ragyogott az Exactly Like You című számban.

Zeneiség:

A hallgatási teszt abszolút élvezetet jelentett. Sokáig füleltük a Luxman régies megjelenésű, de friss hangzás világot elénk táró kettősét, és nagyon megszerettük. Hatalmas horizontot rajzoltak kiváló pontossággal és lendülettel minden hangtartományon. A cintányérok hangja a dobfelszerelés széléről szólal meg, amelyet pontos mélyhang ábrázolás kísér.

Ám ebben az árkategóriában egy erősítőnek éppen így kell dolgoznia. Ami igazán megragadott minket a Luxman duóban, az a hitelesség, ahogy mindezt tálalta. Legyen szó Lyn Stanley vagy Allan Taylor hangjáról, a bemutatónak személyisége és aurája volt, amely szinte vonzza a hallgatót. Megérintették a lelkünket, érzelmet hordoztak, sokkal többet, mint a félvezetős erősítők.

A középtartomány finom emelése a csellók és a hegedűk hangját csodálatos árnyalatokkal vonultatta fel. A színpad áttekinthető és széles, de a duó hangjában semmiféle mesterkéltség nem volt. Mellőzte a túlzásokat, a természetesség uralta a bemutatót. Kiváló!

Próbáljuk meg valami máshoz csatlakoztatni? Minek? Ez az egymásnak teremtett előerősítő és végfok hangzásvilága nem csak a retro szerelmeseit teszi boldoggá. Csodálatos, hogy még mindig létező, azaz inkább újra létező ez a páros.

További családtagok:

A tesztben górcső alá vett elő- és végerősítőnek vannak további szintén „meleg” verziói a Luxman kínálatában. Természetesen érdekelt az is, hogy a CL-38uC/MQ-88uC miként állja meg a helyét, ha összehasonlítjuk mondjuk az LX-380 integrált erősítőjükkel. Végül is abban is van négy JJ KT88, ráadásul az 1900 Euróval olcsóbb testvér már a Luxman progresszív LECUA hangerő szabályzóját alkalmazza, míg a CL-38uC-ben hagyományos potencióméter szabályozza a hangerőt.

A régi időkben természetesen még nem létezett a LECUA, és elhagyásával a retro duó még autentikusabbnak tűnik. Az LX-380 persze nem képes lepipálni a két nagyobb testvért. Nagyszerű, ez nem kérdéses, homogénnek és élénknek tűnt, de a drágább kombináció még homogénebb, és még élénkebb. Kiterjedtebb valódi háromdimenziós teret alkottak, amely jobban strukturált. Ha belefér a magasabb összeg, ne gondolkozzon, feltétlenül megéri.

A Luxman LX-509 új integrált félvezetős erősítője más kategóriában játszik, mint az LX-380. A 30 kilós gigász probléma nélkül képes 270 wattnyi teljesítményre minimális torzítás mellett, ami természetesen a tranzisztoroknak köszönhető. 9990 eurós ára közel egy ezressel drágább, mint a CL-38uC/MQ-88uC párosa együtt. Ennek ellenére kétlem, hogy az elektroncső rajongó tábor szívesen váltana erre a hatalmas félvezetősre. Képtelenség!

Nagy hangerő beállításban az erőműből nem meglepő módon nem fogy el az erő. Ám az elektroncsöves hang szerelmesei számára az erő másodlagos. Míg a félvezetős nagyon kellemesen, habozás nélkül simán játszott, az elektroncsöves kettős az érzelmekre és a karakterre helyezte a hangsúlyt. Így nem csak valóságosabbnak tűnt, de a muzsika érzelmi mondani valóját közelebb hozta a hallgatóhoz. Ezen a területen az LX-509X tökéletességre törő nemessége nem tudta a zenei érzelmeket olyan közvetlenül megmutatni. Ezzel a CL-38uC és MQ-88uC komolyan letette a névjegyét, jól hangsúlyozva az elektroncső létjogosultságát.

Mérési adatok:

Luxman CL-38uC

Nem csak a megjelenésében tradicionális, de a technológiák tekintetében is. A Luxman két MC illesztő trafón keresztül fogadja a mozgó tekercses hangszedők jeleit. Kiváló hangminőség, nyílt, gyors és igazán autentikus főleg a közép tartományon

  • A spektrumon csak egy kevés tipikus cső torzítás látható
  • Áthallás csillapítás Line1>Line2: 77 dB
  • Jel/zaj viszony Phono MM (5 mV): 74 dB (A)
  • Jel/zaj viszony Phono MC (0,5 mV) 72 dB (A)
  • Kimeneti impedancia: 130 ohm
  • Maximális kimeneti feszültség: 22V
  • Erősítés a nagy jelszintű bemenetről: 15,6 dB
  • Torzítási tényező 0,03/0,3/1V: 0,03%/0,005%/0,007%
  • Intermodulációs torzítás 0,03/0,3/1V: 0,01%/0,002%/0,004%
  • Jel/zaj viszony 0,3/0,03V: 86 dB/66 dB (A)
  • Felső határfrekvencia: 65 kHz
  • Hangerő szabályzás együttfutás: 0,2 dB
  • Sztereó áthallás csillapítás 10 kHz: 66 dB
  • Teljesítmény felvétel Idle: 28 W

Labor vélemény: Olyan komoly mérési eredményeket produkált, mintha nem is elektroncsöves előerősítő lenne. Persze van egy minimális szintű torzítás az extrém alacsony zajszint mellett az MC szektorban, de ez a hatalmas erősítésnek tudható be.

Luxman MQ-88uC

Tökéletes adoptációja a hatvanas éveknek és a modern technológiáknak. Letisztult klasszikus design. Elképesztően feszes mélytartomány, élethű friss háromdimenziós hangzás jellegzetes elektroncsöves érzelmekkel.

  • Folyamatos teljesítmény: 8/4 ohm 22,5/23,3 W
  • Impulzus teljesítmény 4 ohm 1 kHz: 28,4 W
  • THD 50mW/5W/1dB max: 0,02/0,5/0,8%
  • Intermodulációs torzítás 50mW/5W/1dB max: 0,006/0,13/0,8%
  • Jel/zaj viszony 50mW/5W: 65/85 dB
  • Felső határfrekvencia: -3dB/4 ohm 25 kHz
  • Sztereó áthallás csillapítás 10 kHz: 68,5 dB
  • Teljesítmény felvétel Idle: 134 W 224 V

Labor vélemény:

Nagyszerű erősítő egy megfelelően érzékeny hangfallal akár mindennapi használatra is. A torzítás rendkívül alacsony marad a normál teljesítmény szinten. Jó áthallás csillapítás, magas jel/zaj viszony. Mivel a végerősítő már 850 mV-on eléri a teljesítmény maximumát, akár egy szabályozható kimeneti jelszintű CD lejátszóval is meghajtható.

 

Forrás: www.enjoythemusic.com

Tisztelt audiofil barátok!

Az utóbbi időben a kialakult helyzet miatt akarva-akaratlan többet tartózkodunk otthonunkban. Lehet csendben rettegni otthon, de nem érdemes! A hifi-rajongók különben is kultúremberek, teljesen tudatában vannak az egymás iránti felelősségnek. Töltsük el a bezártság idejét hasznosan! Hallgassunk több zenét, kulturálódjunk, pótoljuk be amit eddig elmulasztottunk!

Mivel az Audiofil-Szalon tejeskörű bemutatókkal várta leendő vásárlóit, és az összehasonlító teszteken keresztül magyarázta meg a technikai és hangzási különbségeket, ezentúl is erre kívánjuk fektetni a hangsúlyt. A megváltozott helyzetben most ebből kevesebb jut, de nem adjuk fel az audio-kultúra terjesztését! Amíg a helyzet pozitívan nem változik, az Audiofil-Szalon a következőket biztosítja:

Továbbra is forduljon tapasztalt, megbízható kollégáinkhoz bizalommal