Sonus faber Olympica Nova I Part-time Audiophile bemutató

Sonus faber Olympica Nova I Part-time Audiophile bemutató

A Sonus faber új Olympica Nova sorozata számos fejlesztést kínál. Új hangsugárzók, új kabinet formaterv, és megújult hangzás. A végeredmény egy lélegzetelállítóan szép kompakt állványos lett.

Kitudódik a titok: Olympica Nova I

Néhány héttel ezelőtt kézhez kaptam a Sonus fabertől egy szigorúan titkos hangfal párat. Akkor még nem mondhattam ki senkinek, hogy egy Sonus faber újdonságról van szó. Felkértek, hogy készítsek néhány fényképet a rendszeremről, de úgy, hogy forgassam el a hangfalakat, hogy ne lehessen azokat azonosítani. Bevallom, volt ebben valami izgalmas. (a bemutató megírásakor – 2019 szeptember – a Sonus faber Olympica Nova sorozat még nem volt publikus – fordító megjegyzése)

Mint korábbi forgalmazó tisztában voltam azzal, milyen fontos dolog a titoktartás a jövőbeli termék kibocsátásokkal kapcsolatban. Nagyon örültem, hogy több terméket is kipróbálhattam, köztük olyanokat is, amelyek meglétéről még a kereskedők sem hallhattak. Tudtam, hogy addig tartanom kell a számat, amíg a termék le nem gördül a gyártó sorról. Mi az, ami feldühíti a kereskedőket, a vásárlókat, és szinte mindenkit az audió iparban? A válasz egyszerű: ha késik a gyártás.

Eddig még soha nem kellett csendben maradnom egy termékkel kapcsolatban, amiről bemutatót írtam. A közösségi média csalódott volt, mert rendszeresen elsőként jelentek be újdonságokat. Nem tagadom, szeretek izgalmat kelteni. Megpróbálom rávenni az embereket, hogy kérdezzenek, mit gondolok valamely termékről. Sajnos, ezúttal ilyenről szó sem lehetett. Szerződéseket írtam alá, emellett a szavamat adtam a Sonus fabernek.

Most viszont kibújhat végre a szög a zsákból, ahogy erre a cím is utal. A szeretetre méltó két-utas monitorok a Sonus Faber Olympica Nova I hangfalakat jelentik. A bemutató a Rocky Mountain Audio Fest nyitásával egy időben jelent meg, ahol a gyártó elsőként tárta az új szériát a nagyközönség elé. Elsőként a Part-Time Audiophile jelentethette meg, ami nagy dolog. Jelen voltam a termék hivatalos sajtó bemutatóján is. Én voltam az egyetlen látogató, aki fél mosollyal az arcán mondhattam, hogy jól ismerem őket, ha kíváncsiak vagytok valamire, csak kérdezzetek bátran, a sor velem kezdődött…

Általános bemutatás:

Az új Olympica sorozat a régi továbbfejlesztett változata, amely számos újítást tartalmaz. A hangsugárzók és a keresztváltó mellett a kabinet, a váz és a hangzás is megújult. Nyolc rétegű hajlított fa lapok alkotják a falait, és a felső keret alumínium ötvözet. A design tartalmazza a gyártó Stealth Ultraflex technológiáját, amelyet a legdrágább modellekben is alkalmaznak. Ez egy darab alumínium idommal szabályozza a levegő áramlást hátul. A ház aszimmetrikus, ami gyönyörű megjelenést ad neki. A Sonus faber azt mondja, hogy ez a forma nem csak a mélytartományt javítja, de optimalizálja a bemutató minőségét a szobában. Az írás szerint „ez a forma a természet által ihletett spirál, amely természetes megjelenést ad a kabinetnek”. Tényleg lenyűgöző a forma, amit egy elegáns alumínium keret határol. Nézzen rá, felülről jól látható

 

Az új Olympica sorozat tagjai a Nova V 15.600 USD, a Nova III 13.500 USD, a Nova II 10.000 USD, és a bemutatóban szereplő Nova I 6.500 USD pár áron kerülnek piacra. A Nova I dedikált állvány ára 1.200 USD. A falra szerelhető háttér, és a center sugárzó csak később kerül bemutatásra. A Nova I kis méretű állványos monitor, amely a Homage Tradidion sorozatban korábban bemutatott cellulóz pép membrán anyagot alkalmazza. A 28 mm-es selyem magas a Damped Apex Dome (DAD) technológiával épült. A keresztváltója Paracross rendszerű, amely a rádiófrekvenciás zavarok mellett az alap zajszintet is csökkenti. A Sonus faber úgy fogalmazott, hogy az Olympica Nova I a régi hagyományok és az új technológiák kombinációja – amely nagyon európainak hangzik.

Az állvány

Mielőtt a hangjáról beszélnék, néhány szó az állványról általában. Csodálatosak. El sem tudom képzelni azt, hogy bárkit hidegen hagynának, és ne akarná megvásárolni őket. Szóval gyönyörűek, és meglepően alulértékelt a szerepük. Az olasz gyártók alkotásai híresek a szépségükről, ám az Olympica Nova I állványát inkább egyszerűen elegánsnak nevezném. A felső lapra a hangfalat két csavarral lehet rögzíteni, így erős és stabil egységet alkot a hangfallal. A szerelési anyagok szépen vannak megmunkálva. Ahogy azt korábban említettem, foglalkoztam hangfal állványok értékesítésével is régen, és mondhatom kemény pálya. Egy állványnak stabilnak és nehéznek kell lennie, ami megdrágítja a szállítását. Ugyanakkor a fogyasztói árának elfogadhatónak kell maradnia, különben a vásárló nem veszi meg, és a már meglévőt használja az új hangfalhoz.

Az a probléma az 500-1000 dolláros pár árú állványokkal, hogy kicsomagolás után IKEA-szerű élményben részesül a vásárló. Sok pénzért némi MDF meg egy kis fém. Ám ezekkel a Nova hangfal állványokkal kapcsolatban elkerült ez az érzés. Ugyan nem kevés pénz értük az 1.200 dollár, de mikor rászereli őket, a látvány kárpótolja. Mégiscsak egy Sonus faberről van szó, ennyit megér a dolog.

Az elhelyezés

A hallgató szobámban a legtöbb 2-utas állványos pontosan ugyanabban a pozícióban mutatja a legjobbat. Olyannyira, hogy X jelzést tettem a padlóra. Ebben a pozícióban viszont a Nova I mélyei nem váltak le a dobozokról. A hangzás már akkor is tetszett, de úgy éreztem, többet is ki lehet belőlük hozni, és elkezdtem mozgatni őket. 100 órányi bejáratás után kicsit közelebb toltam őket a hátsó falhoz, és úgy is meghallgattam. Ezt a játékot addig folytattam, amíg megtaláltam a legjobb kompromisszumot a színpad mélység ábrázolás és a mélyátvitel között. Nálam a Nova a szokásos helynél kissé szélesebb, és a hátfaltól 60 centinél közelebbi beállításban mutatta a legjobbját.

 

A hang

Kétféle erősítővel hajtottam a Novákat. A 220 W-os Unison Research Unico 150 hybrid integrált erősítővel, és a Pure Audio Duo 2 végfok és Pure Audio Control előerősítő kombinációval. Nagyjából egyforma időtartammal használtam rajta mindkettőt. Az erősebb Unison nagyon jól kontrollálta a mélyeket, míg a Pure Audio kombináció több részletet szállított. A kettő felváltva történő használatával jó képet alkothattam a Nova I hangzás karakterisztikájáról. Az első benyomásom a hangjáról a hatalmas jól definiált színpad ábrázolás. Most nem csak a szélességre és a mélységre gondolok. A Nova valami nem várt dolgot művelt. A hallgató szobám faltól falig koncert teremmé változott. Ez egy rendkívül tiszta illúzió volt. Általában a színpad ábrázolás szélessége a két hangfal közé korlátozódik, de jelen esetben a hangfalakon túlmutatva a szobám falai voltak a határok.

 

Furcsán hangzik ugye? A leginkább érdekesnek azt találtam ebben, hogy egy ismert tér méretben vetítette a képet, így az tökéletesen természetesnek hatott. Ki az, aki elhisz egy Mojave sivatag szélességű színpadot? Egyértelműen a szobám falai között jelent meg a kép, ami teljesen hihetőnek és logikusnak hatott. A Smoking Flowers új akusztikus albuma a Snowball Out of Hell. A hangzása egy élő koncert színpadot idéz közönség nélkül. Az album csak Scottot és Kim Collinst ábrázolja a színpadon, ahogy eljátszanak dalokat, a kíséret többi része előtt. Biztosan feltűnt, hogy többször is használtam a színpad szót. Személy szerint én nem tudom, hogy hol helyezkedtek el ők a stúdióban, de a hangzás olyan tiszta és három dimenziós, hogy nem csak a színpadot, de a környezetet is el tudom képzelni. Szinte látom az italokat is a kis méretű klub asztalokon.

A másik dolog ami meglepett a Sonus faber hangjában a magas tartomány. Biztosan emlékszik arra, amikor először hallott nagy felbontású digitális hangot. Valami hasonlóra számítottam, ehelyett viszont egy selymes részlet gazdag csábításban volt részem, ami nélkülözte az analitikus hangzást. A bemutatóban a legmagasabb frekvenciáktól a legmélyebbig szépen egybe volt integrálva minden, semelyik tartományt nem hallottam ki külön. Az hiszem ezt hívják koherenciának. Ráadásul az egyes hangszerek minden hangja a tér adott pontján volt érzékelhető, mintha oda szegezték volna. A Nova I magas tartománya romantikus, és élénk.

Következtetés

A bemutató végén foglalkozok csak a Sonus faber gyönyörű megjelenésével, és erre jó okom van. Sok évet töltöttem már el az olasz High-End gyártók készülékeinek társaságában, ezért tisztában vagyok vele, hogy milyen jelzőkkel érdemes illetni őket. Ilyenek lehetnek például az olasz, kézzel épített, régi stílusú szakmunka, Ferrari, Sistine Chapel, vagy akár Sophia Loren. Az audiofilek igazi szépséget akarnak maguknak, amelyet aztán büszkén mutogathatnak azoknak a barátaiknak, akiknek nincs ilyen. Nos, ezek után én mit mondhatnék a Nova I-ről? Nézzenek rá, ez tényleg olasz.

Ugyanakkor úgy érzem, hogy a Sonus faber ebbe a múltat idéző megjelenésbe valami modern érzést is bele csempészett, ami jól illeszkedik napjaink életstílusához. Semmi hibát nem talál benne, nyugodtan körbejárhatja, mindenhonnan csoda szép. Természetesen a hallgatási pozícióból jobb a helyzet, mert onnan a látványt a kiváló hang is kiegészíti.

Rengeteg tapasztalatom van a prémium kategóriás két-utas állványosok terén, és tudom milyen könnyű beleveszni a végtelennek tűnő összehasonlítgatásokba. Ezt elkerülve leírom, hogy mi az a két dolog amikkel számomra magasan kitűnt a tömegből. Az egyik a csodálatos, tapintható színpadhatás, amely a zene minden apró részletét a megfelelő helyen mutatja be. A másik az édes selymes magas tartomány, amely természetes és levegős. Kis időbe fog telni amíg majd megtalálja a megfelelő pozícióját, hogy a mélytartomány a térből szólaljon meg, de mint audiofil zenerajongó, már jól tudja mit lehet velük elérni.

Ha Ön olyan fajta zenekedvelő, aki csak szép hangfalat akar birtokolni, a Sonus faber akkor is jó választás. Ha viszont a Nova I-et választja, nyugodtan törekedhet esztétikára, és audiofil hangzásra egyszerre, ebben az esetben semmiről nem kell lemondania.

És persze eszébe ne jusson otthagyni az állványát.

Műszaki adatok:

Írta: Marc Philips

2019 szeptember 5.