Aurender A100 hálózati zenelejátszó és DAC teszt

Aurender A100 hálózati zenelejátszó és DAC teszt

Az Aurender márkanév viszonylag újnak tekinthető, hiszen a céget 2011-ben alapították, ennek megfelelően talán még nem cseng ismerősen. Kizárólag felső kategóriás audiofil termékeket kínálnak, ehhez mért áron. A palettán zeneszerverek, DAC egységek, digitális futóművek találhatóak elsősorban, a gyártó ezekre specializálódott.  Termékeik árkategóriájában olyan nevekkel kell versenyezniük, mint Luxman, Naim, McIntosh vagy akár Accuphase. Ennek tudatában kifejezett érdeklődéssel néztünk jelen teszt elé. Lássuk, mit kínál az Aurender A100.

Puritán profizmus

Az Aurender A100 becsomagolt állapotban is komolyságot sugall, méretes, nehéz a kartondoboz, amiben érkezik. Kicsomagolást követően alaposan megszemléltük: az előlap bal oldalán be-kikapcsoló gombot, mellette kijelzőt látunk, valamint szintén négyszögletes nyomógombot. Ezen túlmenően csupán egy hangerő-állító potmétert találunk az előlapon. Az A100 nehéz, háza fémből készült, oldala bordázott. A szabványosnál alacsonyabb, így hifi állvány polcára elhelyezve bőven lesz fölötte hely a szellőzés biztosítására. A készüléket megfordítva a hátlapon találunk egy pár analóg RCA kimenetet, egy optikai, egy Ethernet (RJ45) és egy USB-A bemenetet, valamint egy USB-A kimenetet (!) külső DAC-kal való használathoz – ebben az esetben az A100 digitális futóműként szolgál. Emellett még egy firmware frissítésekhez használatos USB csatlakozó kapott helyet a hátlapon és természetesen az IEC szabványú tápcsatlakozó egy főkapcsolóval, amivel áramtalaníthatjuk a készüléket. Az összebenyomás kifejezetten magas minőségérzetet kelt, a kábelek csatlakoztatása egyszerű, minden kézreáll. Kapunk hozzá egy távirányítót is, amiről elsőre nem is gondoltuk, mekkora jelentőséggel bír, így ezen ponton csak egy végtelenül egyszerű, ráadásul olcsó műanyagból készült kiegészítőt látunk benne – róla később bővebben.

Beltartalom

Az Aurender A100 belső kialakításán látszik igazán, hogy milyen magas szintű tervezés és kivitelezés valósult meg. Szembetűnő a nem kevesebb, mint 3 (!) toroid transzformátor. A teljesen diszkrét kialakítású tápegységek az A100 különféle fő komponenseit látják el árammal: mint a DAC chip, a zeneszerver, egy pedig az egyéb áramkörök meghajtásáért felelős. A DAC chip AK4490 modell, sztereó kialakításban, 768 kHz/32 bit PCM felbontással, illetve DSD64 és 128 (DoP) kompatibilitással.

A belső kialakítás zeneszerver komponensei is figyelemreméltó tervezési és működési elvvel büszkélkedhetnek. A stream szolgáltatók használata mellett zenéinket tárolhatjuk a beépített, 2 TB méretű merevlemezen is. Ezt igény szerint nagyobbra cserélhetjük, illetve néhány év használat után célszerű újabbra cserélni, hogy elkerüljük az esetleges meghibásodásokból eredő adatvesztést. Parádés megoldás, hogy a merevlemez mellett még egy 120 GB kapacitású SSD meghajtó is beépítésre került, ami a merevlemezen tárolt zenék lejátszásakor cache-ként funkcionál, azaz átmenetileg tárolja az éppen lejátszott zeneszámot. Így lejátszás közben kiiktathatók a merevlemez által generált rezgések és egyéb, a mechanikus működésből adódó problémák, viszont nagy tárterület áll rendelkezésünkre. A gyártó a honlapján is kiemeli, hogy ezzel a módszerrel érhetjük el az A100 legjobb teljesítményét. Kicsivel mélyebbre tekintve az A100 lelkületébe – és leírásába – derül ki, hogy a jitter jelenség minimalizálására is egyedi, hatékony megoldást fejlesztett az Aurender. Külön, dedikált precíziós órajel generátor került egy FPGA logikai blokkra, amivel 100 fs (!) érték alá sikerült csökkenteni a jittert – így az gyakorlatilag nem hallható.

Használat

Az Aurender fejlesztési koncepciója láthatóan erősen épít a hálózati, főleg mobil applikációval történő használatra. Első lépésként telefonunkra telepítettük az Aurender Conductor applikációt, üzembe helyeztük az A100-at és az útmutató szerint csatlakoztunk hozzá. További beállításokra nem volt szükség, az egész művelet körülbelül két percig tartott. Ezt követően az applikációban láthatunk minden, az A100-on elérhető fájlt és lejátszási listákba rendezhetjük őket, illetve Queue-t hozhatunk létre, ami az aktuálisan lejátszandó elemeket tartalmazza. Létrehozhatunk saját könyvtárakat és rendezhetjük különféle szempontok alapján zenéinket, mindezt természetesen kereshetően, akár szűrőfeltételek beállításával is. Az A100 két módszert kínál zenéink elérésére: online streamelt vagy eszközön tárolt hanganyagokat játszhatunk le vele. Gyakorlatilag az összes nagy streaming szolgáltatóval kompatibilis, mi TIDAL-lal használtuk. A beállítás itt sem tartott tovább két percnél, és ezt követően kizárólag a Conductor applikációt használva kereshetünk, hallgathatjuk kedvenceinket, amiket természetesen ugyanúgy listákba rendezhetünk, mint a merevlemezes tárolás esetében.

Amennyiben a beépített merevelemezt (is) kívánjuk használni, akkor két lehetőségünk van fájljaink másolására: USB csatlakozón, vagy hálózaton keresztül számítógépről. Az USB kapcsolaton keresztüli zenefeltöltés kötött struktúrájú mappaszerkezetet kíván, amit a gyártó részletesen leír a használati utasításban, viszont ezt elvégezni időigényes feladat. Így maradtunk a hálózaton keresztüli feltöltésnél, ami viszont a legkényelmesebb megoldás, amivel eddig találkoztunk: az A100-at egyszerűen egy hálózati meghajtóként kell csatlakoztatnunk és másolással átvihetjük adatainkat. Az így átvitt adatokhoz az A100 automatikusan keres meta adatokat, általában igen pontosan. Ez a funkció természetesen platformfüggetlen, azaz Windows, MacOS, Linux, vagy bármely más operációs rendszerrel megoldható. Az applikáció kialakítása kifejezetten ergonomikus, logikus funkciókkal és könnyen kezelhető menürendszerrel. A legjobb, hogy nulla közeli beállítást igényel, mégis mindig, minden tökéletesen működik.

Tesztkörnyezet, tesztzenék

Ahogy már említettük, az Aurender kifejezetten magas kategóriás eszközökre specializálódott, így az A100 ára a cikk írásakor körülbelül 1,5 millió forint. Ahhoz, hogy valós tudását megismerhessük, olyan láncba szükséges illesztenünk, ami hozzá hasonló kategóriájú elemekből áll. Éppen ezért az A100-at Naim Supernait 3 integrált sztereó erősítő elé kötöttük, Nordost Heimdall 2 RCA kábellel. A megszólalásról egy pár Monitor Audio Gold 300 gondoskodott, Neotech NES 3003 II hangfalkábellel csatlakoztatva.

Természetesen tápszűrésről és minőségi tápkábelekről is gondoskodtunk minden eszközhöz. Tesztzenéink kiválasztásakor a felbontás mellett kiemelt figyelmet fordítottunk a minőségi megszólalásra, illetve, hogy minél több oldaláról ismerhessük meg az Aurender A100-at. Így meghallgattuk Jean Michel Jarre – Equinoxe Infinity, Mike Oldfield – Return to Ommadawn, Yes – The Steven Wilson Remixes, Pink Floyd – P.U.L.S.E., Shota Osabe – Happy Coat, Steve Howe – Turbulence lemezeit. Ezeken túlmenően a DALI aktuális teszt CD anyagát illetve egy Paganini concerto válogatás lemezt, valamint a Wintersun – When Time Fades Away című számát.

A meghallgatást megelőzően természetesen alaposan bejárattuk az Aurender A100-at – és felfrissítettük a további komponenseket is – valamint bemelegítettük a rendszert.

Meghallgatás

A meghallgatást a Wintersun – When Time Fades Away című számával kezdtük. A megszólalás elképesztően részletes, mégis zenei, dinamikus volt. A rengeteg sávon rögzített, és ennek megfelelően összetett hangfelvételen gyakorlatilag tökéletesen elkülönültek az egyes szólamok, olyan részletességgel megszólaltatva, ami szinte szokatlan. Az előadásmód kifinomult, a zenei koherencia minden részletesség ellenére megmaradt – az A100 nem “analitikus”, nem jellemző rá a steril, túlzottan szigorú előadásmód. A tér – különösen annak mélysége – eddig nem érzékelt dimenziókba lépett, a digitális források problémás jellemzőinek nyoma sem volt, mintha nem digitális eszközt hallgattunk volna.

Jean Michel Jarre lemeze esetében a térábrázolás pontossága hívta fel magára a figyelmet úgy, hogy az eddig említett pozitív tulajdonságok is megmaradtak; a fotelhez szegezett minket az előadás.

A Return to Ommadawn lemez egy határozottan magas minőségű – nem csak felbontás, hanem a rögzített anyag megszólalásának tekintetében is – és jórészt akusztikus. Itt bontakozott ki igazán az A100 kifinomultsága: az akusztikus hangok, hangszerek megformázása olyan jelenlét- és realitásérzetet közvetített, ami még csúcskategóriás analóg források esetében is elismerésreméltó lenne. Itt is feltárultak olyan mélységei a zenének, amik eddig digitális forrás esetében rejtve maradtak – a lemezt vinyl formátumban is gyakran hallgatjuk – a produkció ismét levett minket a lábunkról.

Eddig a merevlemezről hallgattuk zenéinket, de lássuk, milyen minőséget kínál a TIDAL HiFi módban – itt meg kell jegyeznünk, hogy ez a készülék még nem támogat natív MQA lejátszást, így vagy kiegészítő plugint szükséges vásárolnunk hozzá, vagy be kell érnünk a CD minőséggel. Mi az utóbbit választottuk, de nehezen érthető, hogy egy ilyen magas kategóriás eszköz miért nem kap ingyenes upgrade-et.

Az imént hallgatott zenéket – illetve azok egyes részeleteit – hallgattuk meg újra a streaming szolgáltatónál. A karakter természetesen megmaradt és alapvetően kifogástalan hangzást kaptunk, de az előző meghallgatástól sajnos elmaradt a hangminőség – a gyártói ajánlás így igazolható, a legjobb megszólalást merevlemezes lejátszással érhetjük el. Emiatt vissza is tértünk ahhoz.

A Paganini lemez megszólalása természetességével nyűgözött le minket: egyrészt ténylegesen szinte láttuk magunk előtt az előadót, másrészt csukott szemmel valóban megfeledkezhettünk arról, hogy a hangok hangsugárzókból érkeznek. Nem találtunk hibát, még egy kis digitális ízt sem tudtunk felfedezni sehol. Ezután a meghallgatás igen hosszú és örömteli zenehallgatásba fordult; az Aurender A100 minden esetben lenyűgözően tálalta kedvenceinket.

Mivel az A100 optikai bemenettel is rendelkezik, kipróbáltuk filmekkel és koncertfelvételekkel is. Itt kapott nagyon fontos szerepet az eleinte kissé lesajnált távirányító: valamilyen oknál fogva kizárólag annak “input select” gombjával lehet bemenetek között váltani, de azt is csak akkor, ha előbb a készüléken a legfelső menüszintre lépünk, azaz a lejátszáshoz képest 4-5 szinttel feljebbi pontra. Ha ez sikerült, győztünk: az Aurendert nem lehet zavarba hozni holmi jitteres, tv készülékből érkező optikai jellel, minden további nélkül szállítja a megszokott magas minőséget. Filmek esetében a realitásérzet fogott meg először: gyakorlatilag mintha körülöttünk történtek volna az események, digitális felhangoknak továbbra sem volt nyoma (annak ellenére sem, hogy a filmek hangsávja veszteségesen, részben veszteségmentesen tömörített formátumú volt) és itt is olyan részletességgel jelenítette meg a hangokat az A100, hogy beleborzongtunk.

Koncertfilmek esetében viszont érezhető volt a minőségjavulás, hála a magas minőségű hangsávnak. Ezesetben már határozottan a streamelt anyagok megszólalása fölött éreztük a hangminőséget, David Gilmour – Live in Pompeii koncertje fantasztikusan szólt.

Összegzés

Az Aurender A100 egy vérbeli csúcskategóriás eszköz, ami részletes, selymes megszólalásával a legigényesebb analóg rajongók szívét is meghódíthatja digitális létére. Az átgondolt tervezés és a kiváló megépítés gondoskodik róla, hogy ne maradjon hiányérzetünk gyakorlatilag semmilyen tekintetben. Nagyon fontos viszont, hogy méltó környezetbe szükséges illesztenünk ahhoz, hogy tudása javát adhassa, ezért csak akkor érdemes a beszerzésén gondolkodni, amikor láncunk további tagjait is hasonló kategóriából válogathatjuk. Sok más versenytárssal szemben az applikációval való használat nem nyűg, mivel a beállítások egyszerűek, a működés atombiztos, ráadásul kifejezetten kényelmes is. Nagy előny még a beépített lejátszóegység is, hiszen így nem szükséges további komponens – pl. számítógép a használathoz – “csak” minőségi erősítőre és hangsugárzókra van szükségünk, hogy megkapjuk az Aurender A100 teljes tudását. Bár ár/érték arányában sem találtunk kivetnivalót, ebben a kategóriában talán már nem ez a szempont a fő mérce, hanem az abszolút értelemben vett minőség, amit az A100 magas szinten, megbízhatóan szállít. Éppen ezért a Kiváló Termék elismeréssel jutalmazzuk és kíváncsian várjuk a lehetőséget, hogy nagyobb testvérét az A10 modellt is kipróbálhassuk!

Műszaki adatok:

Forrás:[www.av-online.hu]

Húsvéti nyitvatartás:

2020.04.11. szombat: Előzetes bejelentkezés alapján

2020.04.10,12,13: Zárva

Tisztelt audiofil barátok!

Az utóbbi időben a kialakult helyzet miatt akarva-akaratlan többet tartózkodunk otthonunkban. Lehet csendben rettegni otthon, de nem érdemes! A hifi-rajongók különben is kultúremberek, teljesen tudatában vannak az egymás iránti felelősségnek. Töltsük el a bezártság idejét hasznosan! Hallgassunk több zenét, kulturálódjunk, pótoljuk be amit eddig elmulasztottunk!

Mivel az Audiofil-Szalon tejeskörű bemutatókkal várta leendő vásárlóit, és az összehasonlító teszteken keresztül magyarázta meg a technikai és hangzási különbségeket, ezentúl is erre kívánjuk fektetni a hangsúlyt. A megváltozott helyzetben most ebből kevesebb jut, de nem adjuk fel az audio-kultúra terjesztését! Amíg a helyzet pozitívan nem változik, az Audiofil-Szalon a következőket biztosítja:

Továbbra is forduljon tapasztalt, megbízható kollégáinkhoz bizalommal