Sonus fabert Electa Amator III Soundstage bemutató

Sonus fabert Electa Amator III Soundstage bemutató

Az ember szívét és képzeletét is lángra lobbantja a természetes szépség. Igen, néhány dolog egyszerre képes több érzékszervünkre is hatni. A szépség az a nyelv, amit a világon mindenhol megértenek, nem kell magyarázni. Ilyen érzések áradtak szét bennem, mikor kicsomagoltam a bemutatóra érkezett Sonus faber Electa Amator III hangfalakat. Aztán felmerült bennem a kérdés, hogy vajon mire lehet képes a mindennapi használat során ez az érzéki darab?

Az Electa Amatorral kapcsolatban semmiféle sablonosság nem fedezhető fel. A kis méretű hangfal megjelenését a tömör diófa, bőr, Carrara márvány és a sárgaréz uralja, a formája pedig a klasszikus elődökre utal. A természetes anyagok gyönyörű összhatása olyan mesteri kézműves munka, amely új normákat állít fel a kategóriában. Szerény véleményem szerint ez egy igazi ikon a hangfal építésben.

A cég az eredeti 1987-ben bemutatott verzió előtti tisztelgésnek szánta a 35 éves jubileumra épített legújabb verziót. 1997-ben volt egy Electa Amator II is, amely az elődhöz hasonlóan híres klasszikussá vált. Az örökséget a III-as verziónak kell tovább vinnie, ezért az elődökhöz hasonlóan ez is tömör diófa házba lett építve, egyedileg tervezett hangszóró készlettel.

A hangfal a Sonus faber nemrégen alapított Design Lab alkotása. Két csoport, együttműködéséből született. A Livio Cucuzza által vezetett formatervező részleg és a Paolo Tezzon által vezetett akusztikai csapat dolgozott össze a cél érdekében. A kis méretű dobozhoz tervezni kellett egy olyan 180 mm-es mélyközepet, amely képes az alsó regiszter megszólaltatására, de emellett megőrzi a közép tartományon a dinamikát. Alumínium öntvény kosárral, masszív mágnes motorral és cellulóz membránnal vértezték fel a drivert. A kicsatoló cső a hátlapon található.

A 28 mm-es Sonus faber Damped Apex Dome (DAD) technológiát alkalmazták a magas sugárzóban. A háromágú rács a dóm membrán előtt nem védelem, hanem hullámterelő, amely segít szélesíteni a sugárzási karakterisztikát. Egyéb technológiákkal kiegészítve a gyártó szerint gazdag hangzásra képes.

Hogy jobban megértsem a tervezési filozófiát, kapcsolatba léptem Cucuzza és Tezzon urakkal. A levélváltásokból elsőként Paolo Tezzon válaszait ismertetem.

Kíváncsi voltam arra, hogy a Sonus faber törekedett-e arra, hogy az Electa Amator hangja elkülönüljön az egyéb szériáktól:

Paolo Tezzon: Igen, határozottan. Az Electa Amator III esetében a jellegzetes 80-as évekbeli Sonus faber hang volt a cél, nyugodt középtartománnyal és széles mély valamint magas átvitellel. A napjainkban futó Guarneri Tradition teljesen más világ, az természetesebb, részlet gazdag, és soha nem agresszív. Az Amator III más világ, ez meleg, hívogató, csábító.

Edgar Kramer: A hangszórókat speciálisan ehhez a hangfalhoz tervezték?

Paolo Tezzon: az egyik driver már gyakorlatilag készen állt. A Homage Tradition és a Reference sorozatokban alkalmazott darabok a legjobb magas sugárzóink. A mélyközép a Lilium és Il Cremonese középsugárzóihoz fejlesztett membránt kapta, egy teljesen új mágnes motorral, amelyet a nagyobb sávszélesség kihívásához terveztünk. A szövetszál erősítésű porvédő növeli a sugárzási felületet, emellett segít a mélytartomány, és a közép tartomány részleteinek bemutatásában.

Edgar Kramer: Miközben az Electa Amator III-on dolgozott merített más ikonikus állványos hangfal gyártóktól is ihletet?

Paolo Tezzon: Igazság az, hogy az Amator III is ikonikus elődök hangján alapul. A hangfal első generációja, hogy mást ne említsek. Van persze más 6,5 inches mélyközép és 1,1 inches magas kombinációt alkalmazó hangfal, mint a ProAc Studio 100, amely ihletet adott.

Annak ellenére, hogy az Electa Amator III számos vizuális hasonlóságot mutat az elődökkel, vannak egyedi elemei. Livio Cucuzzát kérdeztem a formatervezés részleteiről.

Livio Cucuzza: Az eredeti Electa hűen tükrözte a Sonus faber korai termékeit. A Sonus faber régi koncepciói is teljesen eltértek a piac minden többi részvevőjétől. Bőr, tömör fa, lekerekített élek. Ezek az elemek ma is tökéletesek emléket állítani egy olyan terméknek, amelynek már tényleg történelme van. A fő megjelenés forma az eredeti Electa Amatort idézi a bőrrel bevont megtört előlappal, a „háromágú” eredeti magas sugárzó megjelenést pedig kiválóan integrálni lehetett a legújabb DAD technológiánkkal.

Edgar Kramer: Az új technológiák és a modern gyártási eljárások jelentettek előnyt az új és hagyományos anyagokkal való tervezés során?

Livio Cucuzza: A hangfal nem egy nosztalgikus újra gyártott verzió. Azért neveztük el Elacta Amator III-nak, mert ez az eredeti projekt harmadik generációja. A lelkén kívül viszont minden más benne. A hangszórók sokkal modernebbek, emellett a legújabb technológiák arra is adtak lehetőséget, hogy a márványt megfelelő pontossággal lehessen megmunkálni, így ki lehetett használni annak akusztikus előnyeit is.

Edgar Kramer: Sok prototípust kellett építeni? A hangfal tervezése során nehéz volt Paolo akusztikus elvárásaihoz igazítani a formát és az anyagokat?

Livio Cucuzza: Az akusztikus részleg mindig kihívásokkal szembesíti a design csapatot, és fordítva. Igaz, hogy nagyon sok dolgot lehet szimulátoron tesztelni, de a Sonus faber a legapróbb részletekig kidolgozza a termékeit, és ennek legfontosabb része a meghallgatás. Szóval igen, négyféle prototípust építettünk eltérő méretezéssel és felépítéssel, mire kialakult a végleges verzió.

Általános jellemzők:

Az Electa Amator III jó példa a megjelenés, és a meggyőző műszaki paraméterek kombinációjára. A gyári adatok szerint a frekvencia átvitele 40 Hz-től 35 kHz-ig terjed, és ez a mély átvitel meglehetősen szokatlan az ilyen kis méretű dobozoknál. Az érzékenység a másik szokatlan érték. Tapasztalataim szerint a legtöbb kis méretű monitor 84 és 86 dB érzékenységű, de Paolo Tezzonnak sikerül néhány extra decibelt hozni a keresztváltóval, így a hangfal 88 dB (2,83V/m) adattal rendelkezik. A keresztezési frekvencia 2500 Hz, a névleges impedancia pedig 4 ohm. A javasolt erősítő teljesítmény 35 W-200 W közötti.

A dedikált gyári állvány márvány és acél kombináció. Az arany színű rész jól illik a hangfalhoz. Az állvány 720 mm-es magassága pont fülmagasságra emeli a magas sugárzót, de ezen csekély mértékben lehet módosítani a tüskékkel, ha szükséges.

A kabinet mérete 375x235x360 mm, a súlya pedig 15 kiló. A szerkezeti felépítését három rétegű szendvics alkotja. A nagy merevség kiválóan csillapítja a rezonanciákat. A három fal réteg együttesen 25 mm vastag, és mindez egy 30 mm vastagságú Carrara bázisra van felépítve. Az állvány bázisa is márvány.

Egyetlen utolsó gondolatot fűznék még hozzá a megjelenéséhez. Ez volt a leggyönyörűbb hangfal, ami valaha a lehallgató szobámban járt. A tömör fa és a bőr kombinációja igazi luxus érzetet keltett. Igazság az, hogy nem csak a megjelenésével hódított, a hangjára is ráillik a művészi jelző.

Amore Amator

Természetesen a saját állványára állítottam a hangfalakat. Az állvány alacsony súlypontja a vaskos márvány lapnak köszönhetően alacsonyan van, ezért az egység stabil. Magassága megfelelő volt a fülmagasság beállításához. Dupla bemenete van a hátlapon, ezért akár a kettős kábelezés, vagy a kettős erősítés meghajtás módot is támogatja. A rögzítők kézzel könnyen meghúzhatók. 2,1 méterre helyeztem el őket egymástól, és ügyeltem arra, hogy a faltól elég messze legyenek a kicsatoló csövek, így azok szabadon tudtak „lélegezni”

Az én rendszeremben (többféle erősítővel próbáltam, csövessel és félvezetőssel is, köztük a saját referenciámmal a Gryphon Antileon EVO-val) az Electa Amator III nyugodt középtartománnyal, és kellemesen lágy magasakkal szólalt meg. Egyetértek Tezzo-val abban, hogy ennek a kis monitornak meghökkentő mélytartománya van, feszes, részletes bemutatás móddal. Emellett az is tény, hogy az énekhangot nem emeli ki, szépen integrálja a zene többi részébe. Természetesen mutatta meg Emma Pask hangjának minden részletét a Some Other Spring című CD lemezről, de Katie Noonan magasabb fekvésű hangjával is jól teljesített a Blackbird című lemezről hallgatott Beatles feldolgozásokon. Szerencsére nem emelt rajtuk egy oktávnyit, mint egy ribbon, és nem fedett el belőlük semmit, mint egy szélessávú driver. A hang lágyan, folyamatosan áramlott. Az vált nálam a legnagyobb előnyére ennek a hangfalnak, hogy meg sem próbált hivalkodni.

A lenyűgöző hitelességet és jelenlét érzést tehát nem csak a középtartomány kihangsúlyozásával lehet elérni, ráadásul így a zene egyértelműen érthető marad. Az akusztikus hangszerek szépen jelennek meg, a gitár, a zongora, a cselló és a hegedű bonyolult hangjai sem okoznak neki problémát. A DAD magas igazán különleges darab, kiválóan dolgozik együtt a mélyközéppel.

Any Di Franco Not A Petty Girl albuma tökéletes modell lehet bárkinek a zenei mondanivaló tekintetében. Di Franco agresszív gitár játékkal meséli el az érzéseit. A közép tartományon meglepődtem a hangfal dinamikáján. Számomra ez azért meglepő, mert korábban soha nem volt szerencsém a Sonus faber tradicionális hangjához, és dinamikus agilitásához. Paolo Tezzon szerint ez az egyik legfontosabb része az új modernizált hangfal tervezési stílusuknak. Igen, az a részletgazdagság, felbontás, és a dinamika utolérhetetlen. Egy biztos, végig fogok menni a teljes zenei gyűjteményemen, hogy mindezt újra és újra megtapasztaljam.

A Gypsy Soul, New Flamenco CD lemezének Duende számában is meghökkentett a dinamika. Ezek tényleg kis monitorok? Komolyan elgondolkodtatott a dolog. Igen, a mélytartomány nem megy le szuper alacsonyra, de ettől függetlenül összehasonlítva bármely más típussal, ott két oktávval korábban elkezdődik hangerő csökkenés. 50 Hz felett pedig teljes értékű álló hangfalakkal is állja az összehasonlítást. Emellett az Amator bemutatója új magasságokba emelte számomra Bozzio dob játékát. Újra csak azt tudom mondani, hogy rendkívül zenei, a dinamikus részletei pedig elképesztők.

Úgy vélem, megtaláltam azt a 2-utas állványos hangfalat, amelyik hű marad a régi iskola nagy gonddal párba válogatott driver koncepciójához. A színpad ábrázolás módja kiválóan rétegezett, a megjelenített képek kellően testesek úgy méretben, mint hangzásban. Teljesen életszerű, hihető a hangzás. The Los Angeles Guitar Quartet (LAGO kiadás) széles, ívelt színpadon jelenik meg. Kiválóan érzékelhetők az egyes gitárok pozíciói, és a művész játék stílusa. Ez a kiváló koherenciának köszönhető.

Míg a rock nagyon jó, a kemény magos stílus kedvelői számára hiányozhat a legalsó tartomány. Mindezek ellenére a hangfal egy vagy két gyors aktív mélysugárzóval bármely feladathoz felnőhet. A Sonus faber Gravis sorozata a gyártó által javasolt megoldás. A bemutató során a Soundstage alapítója, Doug Schneider, és az írói gárda kis csapata is meglátogatott. Az AC/DC Back in Black című szerzeményén az Electa Amator nem csak a FLAC, WAV és AIFF formátumok közötti dinamika különbséget mutatta meg, de őket is meglepte a méretét meghazudtoló hangjával.

Következtetés

A bevezető részben elgondolkodtam azon, hogy képes lesz-e ez a szépség megfelelő teljesítményt nyújtani. A válasz egyértelműen az, hogy igen.

A 35 éves fennállására minden vállalatnak szinte kötelező építeni valami különlegességet, ami mérföldkőnek számíthat. A Sonus faber számára ez még nehezebb, hiszen a kezdetektől fogva világszínvonalú értékeket teremtettek. Az ünneplésre szánt egyik hangfal az Electa Amator III volt, amelynek nem kevesebb a feladata, mint megőrizni, sőt meghaladni az előd ikonok által megalapított hagyományokat.

Nem tagadom, hogy az Electa Amator III meghaladta az elvárásaimat. Annak ellenére, hogy a design csodálatos vizuális élménnyel ajándékozott meg, nagy nyomás volt a kis monitoron. A középtartomány különleges bemutatás módja, és a mély hangokon mutatott teljesítménye miatt el tudom képzelni róla, hogy az elkövetkező években ez is a klasszikus ikonok közé emelkedik majd. Keressék, és fürdőzzenek a forma és a funkció szépségeiben.

Sonus faber Electa Amator III, mia bellezza, ez az én választásom

Rendszer elemek:

  • Hangszórók – Wilson Audio Alexia Series 2, Axis VoiceBox S (közeli monitor), Vermut Audio Little Luccas Mk.II
  • Erősítő – Gryphon Audio Antileon EVO
  • Előerősítő – Supratek Cortese, Lightspeed Attenuator LDR passzív
  • Források – Digitális: Yamaha CD-S2100 transport, Chord Electronics Hugo M Scaler , Totaldac d1-core DAC, Asus PC Roon Core. Analóg: Michell Engineering Orbe a Gert Pedersen 3. szintű módosításaival és az Origin Live Ultra korszerűsített motorral, Trans-Fi Terminator levegőcsapágyas lineáris nyomkövető karral, Shelter Harmony hangszedő, Supratek Cortese és REDGUM Audio RGPH2 phono előerősítők
  • Processzor – DEQX PreMate
  • Kábelek – sILENZIO loom , Vermut Audio Black Pearl Mk.II loom
  • Audio állvány – SGR Audio Statement modell V
  • Egyéb – Les Davis Audio Viscoelastic CLD lemezek

Írta: Edgar Kramer

2019 május 1

Forrás: Itt ……

error: Figyelmeztetés: Védett tartalom!