Sonus Faber Electa Amator III állványos hangsugárzó

Sonus Faber Electa Amator III állványos hangsugárzó

A Sonus faber cég vezetését és munkatársait a hagyomány tisztelete, a maximális szakértelem és a fejlődés szem előtt tartása vezérli. Emellett a szépség létrehozása – mind hangzásban, mind az ezt megtestesítő termékekben – hajtja előre több, mint 35 éve.

Műremek vagy remekmű – a művészettörténészek sokszor szoktak vitatkozni a meghatározáson. Maradjunk a Magyar Értelmező Kéziszótár által behatárolt jelentésnél, miszerint a „műremek” szót képző- vagy iparművészeti alkotások jellemzésére használjuk. A „remekmű” szó jelentése: minden tekintetben kiváló írói alkotás. Cikkünk nem pályázik akadémiai babérokra, csak ismertetni szeretnénk az olvasókkal egy csodálatos hangsugárzót, amit legalább az elsőnek nevezhetünk.

Ez évben egy új Sonus faber modell látott napvilágot, az Electa Amator III., amely a hármas megjelöléssel utalva, nem előzmény nélküli modell. Az első példány 1987-ben Electa Amator néven került a hallgatók birtokába, majd a tíz éves jubileumot ünnepelve 1997-ben jelent meg az Electa Amator II. A megnevezés így nem sok fantáziát tükröz, annál inkább a beltartalom és a hangzás minősége. Az Electa Amator verziók nem kis mértékben járultak hozzá a cég népszerűségéhez és töretlen hírnevéhez. Az immáron szimbolikus jelentőséggel bíró hangsugárzó újratervezése kifejezetten kemény munka volt, de egyben csodálatos kihívás. Az Electa Amator III a harmincöt éves utazás egyik megállója. A konstruktőrök a harmadik generációban ötvözték az ikonikus sorozatnál alkalmazott különleges anyagokat, az olasz kézimunka minőségét. Egy biztos, látványában is sugallja, hogy zenei remekművek illenek hozzá.

A Sonus faber Electa Amator III az olasz kézműves alkotás és a szakértelem „ékszerdoboza”, rendszerét tekintve 2-utas, két hangszórós, basszus-reflex, állványos hangsugárzó. Alapanyaga a 25 mm vastag, tömör, diófa. Bázisa 30 mm vastag Carrara-márvány. Ez így, első olvasatban, meghökkentő, szemünkkel vizsgálódva igencsak lenyűgöző.

A merev és rezonancia optimalizált 3-rétegű, tömör diófából készült, egy légterű kabinet, egy speciálisan megmunkált Carrara márvány lapra van felépítve. A hangszekrény harmonikusan ötvözi a szilárd diófát, a Carrara márvány alappal együtt szerves egységet alkotva, meghatározza a hangsugárzó vonalait és előtérbe helyezi az egyes anyagok hangzásra gyakorolt hatását. Ez a kombináció ismételten a legjobban sikerült Sonus faber alkotások eddigi jellemzőit használja, amellyel a tervezőknek az a célja, hogy lehetővé tegyék a heterogén mechanikai viselkedést. A kabinet fa és márvány anyagú részének összeszerelési felülete rézből készült „hézagoló” anyaggal van kitöltve. Az eleganciát hangsúlyozza a front és a hátlap panel bőrbevonata. A kézműves bőr borítás anyagából már régen szeretnénk egy kabátot. (a Gucci és Armani cégeknél meg is rendelhetjük) A hangsugárzóhoz egy 720 mm magas állványt készítettek, talán ki sem kell emelni, a hangsugárzó és állványa összetartoznak, együtt „kiterveltek”, az állvány biztosítja a hangsugárzó környezetétől való elcsatolását „függetlenségét”.

Az Electa Amator III hangszórókészlete áll egy H28 XTR-04 DAD magas-hangszóróból. A 28 mm átmérőjű selyem dóm, Arrow Point Damped Apex Dome (saját szabadalom) technológiával készült. Ez a DAD-tweeter egység pontosan megegyezik a már bevált Guarneri Tradition modellnél alkalmazott magas hangszóróval.

 

A mély/közép hangszóró egy MW18XTR-04 modell, szintén saját fejlesztés. „Sajnos” nem tudni, hogy hány szabadalom rejtőzik benne. A 180 mm átmérőjű, levegőn szárított cellulóz pép membránja ma a legjobbak között pozicionált. A membrán anyaga kenaf és más természetes szállal kevert. A mély/közép hangszóró a Lilium és Il Cremonese modelleknél használt, de erre a hangsugárzó konstrukcióra módosított változat. Itt természetesen hosszabb lengőtekercset alkalmaztak a hosszú-pályás membrán mozgás biztosításához, ami egy ferrit mágnes erőterében mozog. A membrán felületi reakciók kezelésének érdekében középen megfelelő geometriájú porsapka található.

Az új hangsugárzó keresztváltója a cég saját szabadalmú Paracross topológiát magában foglaló áramkörrel szerelt. A kivitel légmagos tekercsekkel és Clarity Cap ESA kondenzátorokkal készült. A 2,5 kHz-en magas-áteresztő áramkör elsőrendű szűrője Clarity Cap polypropylene, bipoláris kondenzátorokkal és Jantzen ellenállások felhasználásával készült.

Meghallgatás

Az Electa Amator III frissítően eredeti hangvétele mellett sokkal fontosabb a tónusegyensúly. A tervezők a konkurens modelleknél hiányolt közép/mély és mély tartományok meglétét kívánták érzékeltetni, ami szerencsésen, még kisebb hangerőnél is, jól sikerült. Mindenképpen dicsérni való, hogy az Electa Amator III nem akar méreténél nagyobbnak látszani, nem akar a nála nagyobb Olympica III álló hangsugárzóval versenyezni.

Csodálatos hangszer hangjai vannak. Maximálisan érzékeltetni tud egy kamara-zenekart, miközben romantikusan színesebb és lágyabb a hangzása, mégis szépen visszafogott a lesugárzott közép-tartomány. Annak érdekében, hogy mégse tűnjön visszafogottnak, remek hangszer szólókkal kápráztat el. Ezt a legkönnyebben lemérni Beethoven – Triple Concerto (C major, op. 56) című művén lehet, amely 2015-ben jelent meg egy zseniális felvételen, Giuliano Carmignola, Sol Gabetta, Dejan Lazic előadásában, a Kammerorchester Basel közreműködésével, Giovanni Antonini vezényletével. (Sony 88883763622) Az előadás és a róla készült felvétel igazán nagyszerű teljesítmény, mindezt egy hangsugárzónak megjeleníteni nem kis feladat. A három szóló-hangszer hang-adottságainak különválasztása „nagy mutatvány”. Az ilyen léptékű koncert egy állványos hangsugárzóra nagy feladatot ró. Beethoven a hegedű, a cselló és a zongora mellett ezt a koncertet fuvolára, két obára, két klarinétra, két fagottra, két kürtre, két trombitára, üstdobra és hárfára hangszerelte. A Sonus Faber Electa Amator III be tudja bizonyítani, hogy nem lehetetlen megvalósítani a komplett zenekari hangzást, vagy legalábbis bevarázsolni legjavát a zene-szobánkba.

Nagy erénye az érzékeltetés. Akármekkora a hangszeres együttes, akár trió, kvartett vagy szimfonikus nagy-zenekar, a két hangsugárzó közötti térben, a felvétel mikrofonozási körülményeit tekintetbe véve, olyan hang színpadot tud bemutatni, amelyben részletesen tudunk tájékozódni. Népszerű francia zeneszerzők repertoárjából véve, Bizet – L’Arlesienne szvitjének tételeiben bebizonyosodik mindez. A Chicago Symphony felvételén Jean Martinon vezényletével (RCA Victor LSC2939) jól érzékelhető a melodrámai megjelenítés hatása. A mű hangszerelése hasonló az előző példákhoz, de itt megjelenik még két szaxofon és két francia-kürt is, valamint a zenekar mögött elhelyezkedő kórus. Az Electa Amator számára nem idegen az erős, energikus téma megszólaltatása, a csúcspont elérése utáni érzelmesebb és csendesebb részletek bemutatása.

A hangsugárzó kubatúrájához mért hangszer-méret hasonlóságot keresve találtam rá Camilo Sauvalle, a „spanyol-gitár” mesterének felvételére Esordio címmel. (Hunnia Records HRCD1407) Camilo Sauvalle lemezének felvételéhez egyedi tervezésű akusztikus gitárokat vitt a stúdióba. Az akusztikus gitár hangjának szólóhangszerkénti megszólaltatása köztudottan nehéz, egy hatalmas kihívás, amit ez a hangsugárzó szerencsére brilliánsan teljesít. A szóló-hangszer egészen pontosan behatárolható helyen és méretben szólal meg a két hangsugárzó közötti területen, a hangszer színei és a játéktechnika érzékeltetésének realitása elkápráztató. Itt bebizonyosodik, hogy amíg az emberek zenét hallgatnak, addig lesz igény minőségi felvételek elkészítésére és azok otthoni visszajátszására. A Sonus Faber Electa Amator III egyedisége igen jól eltalált, alap hangvételében nem a monitorokra emlékeztet, viszont az eredeti „régi” Sonus faber hangzás több hangsugárzón keresztül végigvitt vonulatát hallhatjuk újragondolva – bármilyen más hangsugárzóval történő hasonlósága csak a véletlen műve lehet.

A meghallgatások sorozatából nem maradt ki az elektronikus-zene sem. Az elektronikus technikai eszközök (szintetizátor, szekvenszer, dobgép, stb.) által keltett hangok reprodukálása hangszórót próbáló feldat, mert az elektronikus kompozíciók gépek által generált ritmusképleteinek elektromos jelei jóval precízebbek, mint amire pl. egy tradicionális ütőhangszeres képes lenne. Bár mi a „tuc-tuc” kliséktől elhatárolódó vonulat remekeit hallgattuk, vissza mentünk az időben 1999-ig. A The Art of Noise együttes – The Seduction of C. D. felvételét hallgatva bebizonyosodott az Electa Amator III azon képessége, hogy az impulzus átvitel remek, a ritmikai készség lábdobogtató, a tiszta hangok erdelyében felüldülés még ez a műfaj is. Az új Sonus faber hangsugárzó nem ilyed meg a hangerőtől, nem esik szét a hangzáskép az „erőltetett menetektől” sem. A basszus több oktávot fog át, mint azt a konkurens márkáknál megszoktuk, tömören, egységgel, akár rövid lecsengéssel is képes megszólalni.

Konklúzió

Egy ilyen kiemelkedő márka, mint Sonus faber, nem állhat meg. A piaci verseny következetes, előre gondolkodó hozzáállást igényel, amely egyaránt összpontosít a meglévő ügyfélkör és az új potenciális vásárlók igényeire. Az eléggé nagy kreatív szabadság ellenére meglehetősen nagy felelősséget vállal. Az Electa Amator III kifejlesztésével lehetőség nyílt nagy értékű szerkezeti elemekkel történő tervezésre, benne csak négy anyag mutatja természetét, főbb akusztikus jellemzőit. A tömör fa sajátos rezonanciája, a bőr, amely szabályozza a frontlap visszaverő hatását és a márvány, ami erős bázist ad és a sárgaréz, hogy összekapcsolja az alkatrészeket.
Ezek a természetes alapanyagok és a tervezők több évtizedes szakmai hozzáértése hozza meg azt az eredményt, hogy a hangok leválnak a hangsugárzókról, elénk tárul egy színpadkép és semmi mással nem foglalkozunk csak a zenével. Összességében megállapítható: egy Electa Amator III időtlen érték.

Pro
+ természetes alapanyagok használata
+ több évtizednyi fejlesztés eredménye
+ egyedi hangzása nem a studio monitorokra emlékeztet

Kontra
enyhén lágy középtartomány

Műszaki adatok:

Forrás:[www.hangzasvilag.hu]