Sonus faber Amati Tradition bemutató Enjoy the music

Sonus faber Amati Tradition bemutató Enjoy the music

Nem tudom, hogy más hogy van vele, de én korábban még soha nem kaptam 600 font (kb. 270 kg –fordító megjegyzése) tömegű csomagot. Egy napon aztán Ford Fusion tolatott be a garázsomba két állítva szállított ládával, hogy lepakolja a terhét. A Sonus fabertől Will Kline jött el hozzám, hogy segítsen kicsomagolni, és beállítani ezeket a minden szempontból lélegzetelállító darabokat. Maguk a hangfalak 61 kilósak, a többi a csomagolás. Igen, végre megérkezett az Amati új verziója, amely a hagyományosnak mondható Red szín helyett Wengé kivitelben díszelgett.

Volt már részem olyan gyönyörű hangfalak közeli látványában, mint a Giya G1, vagy a KEF Blade. Sőt, nekem is van egy csodálatos megjelenésű Wilson Benesch ACT1, de úgy gondolom, hogy alig van más gyártmány, ami versenyre kelhet az olasz formatervezés és kézimunka eme remekével. A Sonus tervezői letisztult vonalakkal lant formára alkották meg, amelyet titán színű alumínium, juhar berakás, és kávé színű bőr tesz teljessé. Az ihletet az olasz motorcsónak építők által készített ikonikus csíkos fa burkolata adta. A Red kivitel esetében a fa dió színű berakást, míg a bőr és a szálcsiszolt alumínium részek fekete színt kapnak. Ha pusztán a stílust és a megjelenést kellene bírálni, a vizsgálatot már itt befejezhetném, és azonnal győztest hirdethetnék. Ezt semmi nem múlja felül.

A Sonus faber márkanevet 2007-ben vásárolta meg a Fine Sounds Group. Ezt követően a csoport 2009-ben az Audio Research, 2010-ben a Sumiko, 2011-ben a Wadia, 2012-ben pedig a McIntosh márkaneveket vásárolta meg. 2016-ban a név McIntosh Groupra változott, és a központ New York-ba költözött.

Röviden bemutatom a Sonus faber Amati több generációt átívelő történetét. Az első az 1999-ben megjelent Amati Homage, amelynek ára 20 ezer dollár volt, és 154 font (kb. 70 kg) volt a súlya. Ezt követte 2005-ben az Amati Homage Anniversario 27500 dolláros áron 177 font (80 kiló) súllyal. Az Amati Futura 2011-es kiadása 36 ezer dollárba került 122 font (55 kiló) tömeggel. A jelenlegi verzió 29.900 dolláros ára tehát kilónként jóval kedvezőbbnek tűnik az elődöknél. A gyártó emellett a Homage Tradition sorozatot a Lilium és a Il Cremonese hangfalakkal bővítette felfelé. Az Amati Tradition kisebb testvérei a Serafino (21.900 dollár), és az állványos Guarneri Tradition (15.900 dollár állvánnyal).

Érdemes elidőzni a burkolat alá rejtett technológiáknál. Kezdjük a formával. Az új kettős ív használata a korai Homage sorozatban is tetten érhető, például a Lilium esetében. Nagyobb belső űrtartalmat biztosít a hangszórók mögött, ami javítja a mély átvitelt. A fő felépítés fém váza a gyártó által Stealth Ultraflex nevű kicsatolás rendszert alkalmazza, ami a hangfal hátsó részén látható. Ugyanezt a kicsatolás módot alkalmazza például az Olympica sorozat is. A módszer lényege, hogy szabályozza a kiáramló levegő sebességét, és így megszünteti a turbulens levegő által keltett zajokat. A váz összeköti a felső és alsó takaró lapokat, emellett csillapítást tartalmaz a rezonanciák ellen. Különleges, máshol nem látható megoldás. A Sonus faber a padló leválasztás mechanikus módjára is különleges megoldást talált. Az általuk kifejlesztett és szabadalmaztatott ZVT (Zero Vibration Transmission) rendszer fém-elasztomer-fém átlapolt szendvics szerkezettel gátolja meg a rezonancia tovább haladását. Ilyen módot a hangfal vibrációja is el van választva a padlótól, de a padlóról sem jut vissza káros rezgés, megszűnik az akusztikus visszahatás.

 

A beépített hangsugárzók mindegyike saját tervezés. A magas sugárzó megegyezik a Liliumban (70.000 dollár) használt darabbal. Az 1,1 inches selyem dóm az Arrow Point DAD (Damped Apex Dome) technológiát alkalmazza. Valódi fa akusztikus labirintus üregbe van beépítve. A közép sugárzó 6 inches membránt, és neodymium mágnes motort kapott a lineáris átvitel biztosítása érdekében. A két 8,7 inches woofer szintetikus hab és cellulóz pép szendvics membránja könnyű és merev. A hangváltó Paracross topológiát alkalmaz. A törésponti frekvencia értékek 80 Hz, 250 Hz, és 2500 Hz.

A gyártó új Serafino Tradition hangfala egyébként nagyon hasonló technológiákat alkalmaz, de a kabinet alacsonyabb, keskenyebb, és a 8,7 inches mélyek helyett 7 inches hangszóró pár lett beépítve. Az ára 8000 dollárral kedvezőbb. Ha tehát bárki az Amatihoz hasonló hangzást szeretne, érdemes meghallgatnia a Serafinot.

Will Kline a hangfalat a 22’x12’ szobám hosszanti irányába rendezte el. Ez a pozíció volt megfelelő az YG Carmel 2 hangfalaimnak is. Egyébként az Amati Tradition kicsatolás rendszere nagyon toleráns, nem nagyon érzékeny a pontos pozicionálásra. Rövid tologatás után megtaláltuk az ideális elhelyezést, ami a hangot, és a szoba használhatóságát is biztosította. Ezt követően megkezdődött a közel egy hónapnyi bejáratás, ami alatt a hangzás folyamatosan javult.

A műszaki háttér részletei:

Megkértem Will-t, hogy meséljen kicsit az újdonság tervezési hátteréről. Megtudtam, hogy milyen hosszú időt vett igénybe, mire kiválasztották a közép és mélysugárzókban használt driverek membrán anyagát. Éveken át kísérleteztek különféle természetes anyagokkal. A közép membránja kézzel merített papír, amelybe természetes szálas anyagot kevertek, hogy javítsák a tulajdonságait. Ennek eredménye az lett, hogy a membrán a teljes felületén egyformán merev, nem okoz elszíneződést a felületén végigfutó vibráció.

A mélyek ugyanolyan kézzel merített papír felületet használnak külső rétegként, ami hangzásban jól kiegészíti a középsugárzót. Itt a középső réteg polipropilén, ami nagyon jól fokozza a merevséget, és fokozza a driver teljesítményét. Úgy a közép, mint a felső mély sugárzó külön kamrában foglalnak helyet, ami teljesen le van választva az alsó mélytartomány kabinet részétől.

A mélysugárzó rész esetében sikerült megtalálni az ideális kompromisszumot az űrtartalom, és a pontos hang előállítás mód között. Minden számít. A felhasznált anyagok, a driver felépítése, és az elhelyezése is. Ezt a leckét a Futura széria tervezésekor tanulták meg. Szempont, hogy a hangfal ne csak pontos mélytartomány leképezésre legyen képes, de ne terhelje nagyon az erősítőt, könnyű legyen meghajtani.

A selyem dómok általános turbulens problémáját apex csillapítás alkalmazásával szüntették meg. Will szerint ez a Sonus által valaha tervezett legjobb magas sugárzó. Széles sávon lineáris, emellett kiváló tranziens átvitellel rendelkezik, ami nélkülözhetetlen a jó bemutatóhoz. Tervezési szempont volt az, hogy a hangfal hangja hosszan hallgatható legyen, ne okozzon fáradságot. A Homage Tradition minden tagja, így az Amati Tradition is a legfejlettebb ZVT rendszert kapta meg, ami nem csak vízszintes, de függőleges irányú csillapítást is tartalmaz. Erre szükség is van a dupla mély miatt. Emellett többféle csillapító anyaggal javítják a hatásfokot.

Mennyire válogatós az erősítők tekintetében? A Sonus például javasolja hozzá a McIntosh MA9000 (10.500 dollár) integrált erősítőt, ha a cég kínálatából szeretne választani. Korábban a Sonus faber hangfalak édes hangja nem jött elő, ha csöves végfokkal hajtották őket. Érdekes jelenség volt, hogy egy alapvetően édes hangzású erősítő, és hangfal együtt nem garantálta a tökéletes párosítást. Ezt a problémát időközben megoldották, az Amati Tradition kiválóan hajtható szinte bármelyik High-End erősítő típussal. Természetesen meghálálja a valóban nagy áramra képes végfokot. Will úgy fogalmazott, hogy ettől lesz gömbölyű.

Meghallgatás:

Az Amati Tradition kiválóan teljesített a referencia rendszeremben, különösen az áttekinthetőség, képalkotás és dinamika szempontjából. Forrásként a legújabb EMM Labs XDS1 CD/SACD lejátszóját használtam Pre 2 előerősítővel ModWright KWA 150SE végfokkal. A csatlakozáshoz Nordost Walhalla 2 kábeleket használtam. A tápellátás Nordost QB8 hálózati elosztón keresztül csatlakoztattam. Tartalmaz a rendszerem emellett Nordost QX4 kondicionálót is. Méréseim szerint az Amati Tradition 90 dB/W/m érzékenysége 4,5 dB-vel jobb, mint az YG Camel 2, vagy az Estelon YB hangfalaim. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az erősítő hosszabb ideig tud A-osztályú munkapontban üzemelni a túlmelegedés, és vágás nélküli tartományban, így jobban kihasználható a hangzásbeli potenciál, mint a kevésbé érzékeny hangfalakon.

Amíg az Amati Tradition nálam tartózkodott nagyon sok barátomnak mutattam meg, és őket sem csak a megjelenése győzte meg. Még nagyobb társaságnak is mutattam vele Mahler Resurrection Szinfóniájának negyedik tételét, amit kisebb hangerő beállításban szólaltattam meg annál, ahogy én szoktam hallgatni. Imádták, ahogy az ideálisnál alacsonyabb hangerősségen sem veszített semmit a zenemű a mondani valójából. Aztán persze fokoztam a hangerő beállítást, és rendkívüli módon tetszett, hogy semmi más nem változott, csak a muzsika lett hangosabb. Ugyanez a hatás volt tapasztalható a Carmel 2 hangfalamon, de a Sonus még alacsonyabb hangerőn is megtartotta a teljes drámaiságot. Tudni kell, hogy a Carmel 2 egy 2-utas hangfal. A Yoav Geva ugyan elfogadható alternatívát mutatott a Carmel 2 mellett, de szűkebb volt az átvitele. Az Amati Tradition négy driverével, és a nagyobb űrtartalmával mindkettőt lekörözte.

Az Amati Tradition hangja nem analitikus, azaz meg sem próbálja azonnal elvarázsolni soha nem hallott részletekkel, vagy különleges teljesítménnyel. A hangfal legnagyobb erénye a természetes zeneiség, amit erőlködés nélkül széles dinamika tartománnyal és átvitellel mutat be. Ha a mérete nagyobb lenne, a távolságok a driverek között is nagyobb lenne, ezért nem lenne képes ennyire pontszerű hangzás létrehozására. Ekkora méretben az Amati tökéletes egyensúlyt teremt a kiváló tér ábrázolás, és a színpad mélység között a bemutatójában.

Keb’ Mo’ “Every Morning” [UDSACD 2054] albumán kiváló példáját hallhatja az Amati erőteljes feszes basszus bemutatás módjának. Kontrollált mélyei olyanok, amelyekkel nagyobb méretű hangfalakat is megszégyenít. Gond nélkül betöltenek még egy tágasabb szobát is. Ebben a tekintetben jár a jó pont a Sonus fabernek, mivel az alsó szegmens nem veszít az erejéből, és drámai hatásából.

Schedrin Piano Concerto [Hyperion SCADA67425] felvétele talán a gyűjteményem legdinamikusabb felvétele. Kiváló teszt a dinamika ellenőrzésére. A zongora húrjainak hangja hosszan és mélyen zengnek, emellett rengeteg részletet tartalmaznak. A felvételben találhatók tényleg nagy dinamikát igénylő bekezdések. A hosszú lecsengés és a dinamika tálalás módja tökéletes, harmonikus, a színek gazdagok, a látvány széles, és mély. Kiválóan érezhető a zongora jelenléte a szobában. A fúvósok csodálatosak, még a halk részletek is jól kivehetők. A zenemű általános bemutatás módja nagyon rendben volt.

Ugyanerről a lemezről Shostakovich Piano Concerto No. 2 felvételére váltottam. A megszólalás módja és az energiák áramlása hihetetlen, a nagyzenekar hangjai gyorsak és dinamikusak. A zongora meleg, de jól artikulált, a tonalitás pontossága elképesztő. Észrevettem egy érdekes különbséget. A Carmel 2 ugyanezzel a zenével folyamatosabb képet ábrázolt. A Sonus hangja nem töltötte ki teljesen a két hangfal közötti teret, a húrok hangja pedig kicsit lágyabb volt. A Carmel 2 a húrokat kicsit jobb textúrával mutatta.

Úgy érzi, ez már kicsit sok a jóból? Jennifer Warnes [Cisco SCD 2034] The Well felvételén az Amati hangja kinőtte a szobámat. Túl közelinek hangzott, a mélyeket túlzónak éreztem. Mivel a jelenséget csak ezen az egy lemezen érzékeltem, nem nevezhetem általánosnak. Jennifer Warnes hangját csak úgy tudtam valósághűvé tenni, hogy csökkentettem kb. 2,5 dB-lel a hangerő beállításon.

Taj Mahal és Toumani Kulanjan [Hannibal HNCD 1444] megmutatta a három-utas felépítés előnyét. A korábban tesztelt Estelon YB hangfal gazdag színekkel és erőteljes mély tartalommal ábrázolta, nagyon tiszta, hatalmas méretű színpadon. Az Amati Tradition még nagyobb színpadot rajzolt, és az egészet előrébb helyezte. A mélytartományt kivételesen jól rétegezte. A Carmel 2 kevésbé volt kiegyenlített normál hangerő beállításban, növelni kellett a hangerőt, hogy megjöhessenek a mélyek. A három hangfal közül ez volt a leggyorsabb. Egyébként mindhárom nagyon zenei oldalról közelítette meg ezt a csodálatos albumot.

Ugyan ez az érzésem volt Haydn Quartets eredeti hangszerelésű [Astree E8786] lemezén. Az Estelon YB gazdag édes, nem rejti el még a harsány hangokat sem. A támadások erőteljesen mutatják a húrok pendülését, a hangszerek közötti tér megfelelő. Az Amati a zenészeket közelebb hozza a hallgatóhoz. Teljesen valósághűnek éreztem a hangszerek fa testét, és a húrok pendülését. Az YG tágasabb teret mutatott fantasztikus bekezdésekkel. Tíz évvel ezelőtt, mikor még nem léteztek ezek a hangfalak, ez a felvétel rendkívüli kihívásnak számított volna, ezekhez képest dinamikátlan, kevésbé precíz bemutató volt csak lehetséges. Ezt nyugodtan nevezhetjük komoly fejlődésnek.

Több felvételen, mint például Sonny Rollins Alfie [Impulse IMPD 224] lemezén az Amati Tradition bizonyította azt, hogy a bemutatója mennyire koherens gyakorlatilag bármilyen hangerő beállításban. A Sonus faber hosszan hallgatható hangzás stílust tervezett neki, amely nem nélkülözi a nyíltságot, a részletgazdagságot. Ha egy hangfalban kéne egyesíteni a versenytársak egyedi erősségét, a következő felépítést javasolnám. A Carmel 2 magasa nyílt gyors, és részlet gazdag, példamutató az audió iparban. A Sonus faber Amati természetességével és az YG gyorsaságával kellene ötvözni a tökéletes bemutató érdekében. Sajnos mindenképpen kompromisszumot kell kötni. Fel kell tennie magának a kérdést, hogy a legjobb lemeze szóljon a legjobban, vagy lehetséges az, hogy optimalizálja a hangzást minden felvételén? Ha csak nem kíván költséges és bonyolult vezérlést alkalmazni, egyszerűen nincs rá mód. A Sonus faber mindig is élen járt ebben a kérdésben, gyakorlatilag minden felvételen kiválóan teljesített még akkor is, ha néhány apró részletben a vetélytársak jobbat mutattak.

Összegzés:

A versengés csodálatos dolog. A normák, amiket az egyes hangfalak felállítanak más megvilágításba helyezik a bemutató minőségét. Nagyon sokféle magas kategóriás hangfalat volt alkalmam tesztelni. A Totem, a Kudos, a Wilson, a Reference 3A, YG, Magico, KEF és hasonló neves gyártók írták eddig a szabályokat a 30 ezer dolláros árkategóriában. Most a Sonus faber mesteri darabja is csatlakozott, hogy a kiváló hang mellé az olasz kézműves ipar csodálatos kidolgozását csempéssze be a nappaliba. Mindegyik lehet jó választás a lakókörnyezettől függően. Az ultramodern hallgató szobába a KEF lehet ideális, ha pedig szereti a fa természetes megjelenését a The Music és az Amati Tradition ragyoghat.

A hangzás bemutató alapján az Amati Tradition egy hozzá illő erősítővel meglátásom szerint etalon a 30.000 dolláros kategóriában. A megjelenése csak fokozza a csábítást. Nem lepődnék meg azon, ha a Sonus faber Amati Tradition lenne a végső hangfal választása.

Nagyon zenei koherens bemutató, valósághű ábrázolás, gyönyörű olasz kézműves munka!

Értékelés

A gyártó ajánlása:

A Homage Tradition sorozat képviseli a Sonus faber gondolatait. Az évszázados hagyományokra visszatekintő olasz kézműves ipar ihlette a megjelenését, és a több mint 30 éves technológiai fejlesztés teremti meg a tökéletes egyensúlyt a múlt és a jelen között. Elsődleges cél a hosszú távon élvezhető hangzás élmény elérése úgy, hogy a sokféle zenei stílus érzelmeivel a lehető legszorosabb legyen a kapcsolat

Specifikáció:

Forrás:[www.enjoythemusic.com]

Írta: Phil Gold

Képek: Enjoy the Music.com

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.