Elac Adante SUB3070 aktív mélysugárzó bemutató Soundstage

Elac Adante SUB3070 aktív mélysugárzó bemutató Soundstage

Az elmúlt néhány évben az Elac Andrew Jones által tervezett hangfalait az audió piac legelterjedtebb termékei közé sorolták. Ezt megelőzően a Pioneer egyik hangfalára mondták ugyanezt, amit szintén Jones tervezett. Nem akarjuk végig bemutatni az aktív szubok törzsfejlődését Jones szempontjából a Pioneer SW-8MK2-től a műszakilag jóval fejlettebb Elac Debut S12EQ-n át az új Adante SUB3070-ig, de annyit meg kell jegyezzünk, hogy a neves tervező bizony legalább két oktávval levitte az audió iparban eddig megszokott alsó határfrekvenciát.

2499 dolláros árával a SUB3070 sokkal drágább, mint a Debut S12EQ (699 USD), ám nem egy ligában játszanak. Két oldalán két darab 12 inches driver van beépítve a trapéz-alakú zárt hangládába, amelynek 20,39×17,13×18,75 inch a mérete. A 77 fontos súlyába még egy 1200 wattos BASH erősítő is belefért. A kabinet masszív felépítésű, választható fényes fekete és fehér szín mellett rózsafa furnér bevonattal. A vaskos fém hordozót tüskék választják el a padlótól. Ezt a fajta aktív szubot 5000 és 10000 Dollár körüli hangfalakhoz javasolt választani. A mélysugárzó legérdekesebb része nem is a szub maga, hanem az, hogy okos telefon alkalmazással vezérelhető. Az App Auto EQ, Parametrikus EQ, és gyári beállítású egyéb EQ módok közül enged választani. Az általános be és kikapcsolás, és a keresztezési frekvencia értéke, valamint a hangerő is módosítható. Az auto EQ ugyanúgy működik, mint a kistestvér Debut szériás egységben. Elsőként a szubhoz közel kell tartani a telefont, és úgy kell elindítani a bemérést. A készülék teszthangot generál, amit a telefon a saját mikrofonjával rögzít. Ezután át kell ülni a hallgatási pozícióba, és a telefont a fülünk magasságában tartva a rendszer megismétli a mérést. A két mérésből aztán az algoritmus kiszámolja a szoba hangzás paramétereit, és elvégzi a szükséges beállításokat.

A parametrikus EQ ügyes. Nyolc sávos, mindegyik frekvencián sávszélesség és gain állítás lehetőséggel. A középponti frekvencia értékek 20-200 Hz között módosíthatók, a gain pedig +/- 10 dB állítható. Egyéni ízlés szerint minden beállítható. Négyféle gyári hangzás mód közül választhat Flat, Cinema, Music és Night nevek alatt. A mérési eredmények részben megtekintheti, hogy miként befolyásolják a hangzást.

A hátlapon XLR szimmetrikus, és RCA aszimmetrikus bemenetek mellett nagy jelszintű hangszóró kimenetek csatlakozásai is találhatók. Ha az erősítőn nincs aktív szub kimenet, a két front és a center csatornák erősített jeleit is képes fogadni a 3070. A hátlap kezelő elemei be/kikapcsolás, hangerő szabályzás. Párosítás kijelző, valamint az Elac külön megvásárolható vezeték nélküli jel átvivő egysége is csatlakoztatható.

A 3070-et a hallgató szobámban a front jobb oldali és a center hangfal közötti elhelyezésben teszteltem. Lehetséges, hogy más szobában máshol van az ideális elhelyezési pont. Az auto EQ elméletileg lehetőséget ad arra is, hogy a kedvezőtlen elhelyezést elektronikus eszközökkel kiküszöbölje a készülék. 2.1-csatornás rendszerbe illesztettem be Parasound Halo P5 előerősítő, két Outlaw M2200 monoblokk, és egy pár Revel Performa 3 F206 hangfal társaságába. Az 5.1.2 rendszerem Sony STR-ZA5000ES receivert, Sunfire CRM-2 és CRM-BIP hangfalakat, és Focal 300 ICW mennyezet hangfalat tartalmaz. A 2.1-csatornás rendszerben 80 Hz, az 5.1-csatornás rendszerben pedig 110 Hz törésponti frekvenciát alkalmaztam.

A hang

Mikor én ránézek egy dupla 30 centis hangszórókkal szeret zárt mélysugárzóra, nem a BluRay filmek dühöngő mélyeire vagyok kíváncsi, hanem arra, hogy mire képes zenén. Különösen izgatott az auto EQ hatása a zeneiségre. Mivel ez a rendszer elsimítja a szoba akusztikus hibáit, izgatott, hogy vajon milyen módon befolyásolja magát a hangzást. Oliva Extra Virgin (16 bit/44,1 kHz WAV RCA) Falling című felvételével kezdtem. Néhány közepes mély futam után határozott beütések következnek, amik igen mélyre mennek le. A felvétel ideális a mélysugárzó elhelyezésének optimalizálására – ha nincs elektronikus segédlet – hiszen a bekezdések időbelisége rendkívül fontos a hang szempontjából. Teljes megelégedettséggel töltött el az auto EQ által mutatott pontosság, a muzsika úgy szólalt meg, hogy azt sem tudtam, hol van a mélysugárzó.

Steely Dan Aja (16/44.1 WAV, Geffen) felvételében Chuck Rainey közreműködik. A basszus gitárjának hangja gyönyörű lágy. Ismerem a felvételt, ezért azt várom tőle, hogy a futamok szinte egyforma hangerősséggel szólaljanak meg. Kiváló a felvétel arra, hogy a mélytartomány középső részén ellenőrizhessem az átvitelt. A 3070 minden szempontból kiválóan teljesített, pedig még a sarokba téve is kipróbáltam. Mikor Steely Dan és a Christian McBride Trio Live at the Village Vanguard (LP, Mack Avenue) lágy melódiáit hallgattam, feltűnt, hogy a a SUB3070-nek nincs hangzásbeli karaktere. Mivel zárt rendszerű, ez nem fog irgalmatlan erős mély beütésekkel szolgálni, mint ahogy az a modern korunk High-End mélysugárzóinál divat. Tegyük helyre a dolgot, egy basszusgitárból vagy egy nagybőgőből nem jön ki soha mindent elsöprő erejű hang. Chuck Rainey lágy hangú Fender basszus gitárjának hangja nem akarta letekerni a fejemet ellentétben a passzív radiátoros mélysugárzók csúcsra járatott jósági tényezőjével támogatott hangzásvilágával. Akár automatikus EQ-val, akár a parametrikus beállításban használtam, a mélytartomány természetesen szólalt meg, nem uralta a hangzást, és ami a legfontosabb, nem próbálta egyéni megszólalás móddal megváltoztatni azt.

Végül filmnézéssel teszteltem az Elac-ot. Olyan filmet választottam, amit még nem láttam. A Thor: Ragnarok (1080p HD, Marvel/Amazon Video) beindítása után feltekertem a hangerőt a Sony receiveremen, és hátra dőltem. Minden hangerő beállításban 3 dB-lel magasabb a mély csatorna beállításom. A 3070-es könnyedén viselte a dolgot, soha nem torzított, és nem roggyant meg. Pedig lett volna mitől. Ebben a részben Thor egy földön kívüli arénában Hulk-kal harcol. Az univerzum két legerősebb hősének küzdelme gyakran megrengette a szobám padlóját, és a székemet. Néha még kicsit jobban is, mint elvártam volna.Hogy többet tudjak meg a készülékről az U-571 (BD, Universal) dialógjait vettem elő. Ez a film a mélyhangok széles skáláját tartalmazza. A Face to Face fejezetben például a tengeralattjáró hangjait, a Depth Charged fejezetben pedig a robbanásokat lehet jól hallgatni. Ezek néha olyan erővel szólaltak meg, hogy szinte a székbe préseltek, erőben tehát nincs hiány. Eddig bizony nem igazán hallottam olyan szubot, ami úgy zenén, mint filmen jól teljesített, ezért az Elac tehát az általam hallott legjobbak között van.

Miközben a Face to Face fejezetben az üldöző megsemmisül, az nem rázta meg alattam a széket. Az U-571 motorjának hangja után van egy különleges effekt. Amikor a romboló hajócsavarja forogni kezd, megjelenik az intenzív rendkívül alacsony frekvencia amit csak kevés mélynyomó képes előállítani megfelelő hangerővel. A SUB3070 mutatott belőle, de kevesebbet, mint például egy házimozira hangolt nagy teljesítményű darab.

Összehasonlítás

A SUB3070 nyilvánvalóan nem versenytársa az amerikai gyártású, házimozira tervezett erőműveknek, mint például a HSU Research, Power Sound, vagy SVS. Méretében is, és teljesítményében is kisebb ezeknél. Ami pedig a legfontosabb, hogy árában meg sem közelíti őket. Meggyőződésem, hogy a könnyű installáció és az alkalmazáson keresztül való rugalmas használat mód jó választássá teszi. Az ultra mély tartomány felső része csodálatosan gyors, ám 40 Hz alatt akkora erejű effektekre nem képes, mint a kétszeres árú, vagy még drágább versenytársak. Véleményem szerint az Elac versenytársát az audiofil fejlesztésű aktív mélysugárzók között kell keresni. Ilyen lehet a REL Acoustic S/5 SHO, amely 100 dollárral magasabb áron egy 12 inches drivert, és 550 wattnyi erősítőt tartalmaz egy 12 inches passzív radiátorral kiegészítve. Bár ezt a szubot nem volt alkalmam alaposan mérni, biztos vagyok abban, hogy nem képes olyan teljesítményre, mint a SUB3070. Emellett a REL nem tartalmazza azt a jól átgondolt vezérlő rendszert, amit az Elac fejlesztett, még EQ funkciói sincsenek. A csekély árkülönbség miatt azt kell mondanom, hogy az Elac sokkal kifinomultabb darab.

Összefoglalás

  • Az Elac Adante SUB3070 gyönyörű megjelenésű, műszakilag kifinomult mély-sugárzó. A legkényelmesebb vezérlő rendszert alkalmazza, amit valaha volt alkalmam kipróbálni. A hangja lágy, minden High-End rendszer megfelelő kiegészítője lehet. Persze akadnak helyzetek, amikor egy más célra tervezett berendezés túlszárnyalja, de a mindennapi kombinált HiFi és házimozi használat során nehezen verhető.
  • Az Elac Adante SUB3070 egy olyan aktív mélyláda, amit az audiofil zenehallgatók szeretni fognak.

Brent Butterworth

Specifikáció:

Mérési eredmények:

A SUB3070 frekvencia átvitelét Audiomatica Clio FW10 hang analizátorral MIC-01 mérőmikrofonnal vettem fel. Az állványt közel mikrofonozáshoz állítottam fel az egyik oldalsó hangszóró membránjától mintegy ¼ inch távolságra. A teljesítmény mérést CEA-2010 és a hagyományos mérésmód alkalmazásával végeztem, majd 2 méter távolságról Wavemetric Igor Pro szoftverrel és Earthworks M30 mikrofonnal. A CEA-2010 és a 2 méterről történő mérés mód között a különbség 9 dB.

Flat beállítás kék, Cinema beállítás piros, Night beállítás zöld, Music beállítás narancs

A fenti ábrán a gyári beállítások hangzás különbségeit lehet megfigyelni. A Night mód kb. 3 dB-lel csökkenti a hangerőssége t. A Cinema 80 Hz központi frekvenciával egy 3 dB-es kiemelést mutat. A Music módban 40 Hz-en alkalmaz kis mértékű kiemelést. Az átvitel alja 18 Hz-en van -3 dB-en mérve. A beépített szűrő 24 dB/oktáv meredekségű.

EQ beállítások közötti különbség

Nincs aktív EQ kék, auto EQ beállítás piros, parametrikus EQ zöld

Az effektek méréséhez a SUB3070-et a szoba sarkába helyeztem. Ez nem ideális egy mélysugárzó elhelyezésére, ha sík átvitelt szeretnénk elérni, de kihívást akartam állítani a beépített automatika számára. 73 Hz-en kis mértékű kiemelést azért benne hagyott az átvitelben az elektronika, ami, ha zavaró természetesen vissza lehet szabályozni.

Zöld: 94 dB, bíbor: 97 dB, narancs: 100 dB, piros: 103 dB, kék:106 dB beállítás

 

CEA-2010 és hagyományos mérés mód a nevezetes frekvenciákon:

Ha a fenti táblázat torzítás értékeit egy erősítő adataival hasonlítja össze, bizony elég magasnak fognak tűnni. Fontos tudnivaló, hogy az aktív mélysugárzók esetében ez gyakorlatilag alig hallható. Az általánosan elfogadott vélemény az, hogy 10 % még nem hallható.

Összehasonlítás különböző típusok között, amelyekre utaltam a bemutató során

Forrás:[www.soundstageaccess.com]

Írta: Brent Butterworth

  1. június 01.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.