McIntosh MA252 bemutató Stereo Times

McIntosh MA252 bemutató Stereo Times

Az amerikai szépség McIntosh MA252 integrált erősítő

Egyes gyártók igazi legendák, és komoly történelmi múlttal dicsekedhetnek. Hallott Woodstock-ról? A McIntosh csinálta a hangot. Esetleg hallott a Greatful Dead híres Wall of Sound-ról? Igen, az is McIntosh volt. 1949-es megalapítása óta a McIntosh fontos szerepet játszott a zenei örökségünkben. Mindentől különböző megjelenés módja felismerhető volt Sherlock Holmes audió rendszerében az Elementary TV sorozatban, de akár az Amazon által készített Detective Hieronymus “Harry” Bosch részekben is. Sokan ismerik magát a márkanevet, de nincsenek tisztában annak történelmi múltjával.

Bár én még nem vagyok legenda (egyenlőre), több mint 20 évig McIntosh félvezetős erősítőt használtam többféle hangfallal. Tisztában vagyok azzal, hogy folyamatosan hozzá lehet jutni negyven évnél régebbi McIntosh elektronikákhoz, akár az eBay-en, vagy máshol is. A rendkívüli tartósság az egyik, ami ennek a márkának a hírnevét megalapozta. Legendás a termék támogatásuk is, amivel a régi készülékeket segítenek üzemben tartani. Mindig a High-End világ figyelmének középpontjában helyezkedtek el. A teljesítmény, az ár, de az érte kapott érték is magas. Hét évtized hosszú idő, csak egyetlen márkanév jut eszembe a látókörömből, amely öregebb, ez pedig a Quad. Új otthonba költözésem lehetőséget teremtett második rendszer kiépítésére, ám a bővítést egyszerűen, jelentős költség nélkül a lehető legjobb hangminőség elérésével szerettem volna megoldani. Nem akartam újabb nehéz egységet a szobába cipelni, valami kisebb erősítőre vadásztam. Amint megláttam az új MA252-es integrált erősítőt tudtam, hogy ez kell nekem. Sajnos nem voltam ezzel egyedül. Mivel a McIntosh binghamtoni gyárában kézzel építik az erősítőket, egyszerűen nem győzték a megrendelések mennyiségét kiszolgálni. A gyár nem tud, és nem akar kapkodni, mert az a minőség rovására menne. Megrendeltem hát a készüléket, és vártam. A várakozás szörnyű volt. Életemben sok készüléket használtam otthonomban hosszabb-rövidebb ideig, de eddig csak két esetben dobbant ilyen hatalmasat a szívem egy erősítő megpillantásakor. Az egyik a Quad ESL-2805S Classic Finish, a másik pedig a McIntosh MA252 volt. A legtöbb általam használt készülék kiváló teljesítményt nyújtott, de a látvány, és a hangzás ezek esetében varázsolt el leginkább. Emellett persze ott van az örök vágy, a McIntosh legendás hangzásának élvezetére.

Általános bemutatás:

Tökéletesen megértem azt, ha egy integrált erősítőbe a gyártó beépíti a streaming funkciókat, és a digitális dekódereket, hiszen ettől lesz naprakész. Az utóbbi időben a digitális funkciók gyors változása ezt szinte követhetetlenné tette. A felhasználók által alkalmazott rendszerek központi egysége viszont mindig is a jó öreg analóg technológia maradt. Aki tehát hosszú időre tervezi a rendszerét, az könnyen cserélhető aktuális digitális forrásokkal veszi körbe az analóg magot. Ezt a tervezési módot alkalmazza az MA252 is. Nincs benne digitális dekóder, minden tisztán analóg.Néhány dolog nagyon jól működik együtt. Ilyen például a mogyoróvaj és a csokoládé, vagy például a jégkrém és a süti. Sok audiofil hozzám hasonlóan esküszik az elektroncsöves előerősítő, félvezetős végerősítő kombinációra. A McIntosh pont ezeket építette bele egy kompakt megfizethető csomagba. Ez a házasítás maga a mennyország! Csak annyit tudok üzenni a mérnököknek, hogy ez egy kiváló ötlet. Egyben meg szeretném kérdezni, hogy miért kellett ennyit várnunk rá?

Az MA252 előerősítője két 12AX7, és két 12AT7 elektroncsövet tartalmaz, amelyeket fém védő háló ölel körbe. Narancs LED alsó világítás mutatja a bemelegedést, majd mikor az alsó világítás zöldre vált, az erősítő üzemkész. Villogó narancs szín jelzi az esetleges problémát. A gyártó beépítette a szabadalmaztatott Power Guard rendszerét, amely folyamatosan monitorozza a hangjeleket, és torzítás érzékelése esetén valós időben azonnal közbe avatkozik. A honlap tájékoztatása szerint ekkor villog a narancs kijelzés, és miután a helyzet normalizálódott, újra zöld színre vált a csövek megvilágítása. A végfok direkt csatolású A/B osztályú, 8 ohmon 100 W csatornánkénti teljesítményű félvezetős. 4 ohmon a teljesítmény 160 W. Nagy R-vasmagos trafó, és jelentős mennyiségű tároló kapacitás biztosítja a rezzenés mentes tápellátást. A hátlapon egy XLR, két pár RCA és egy MM phono analóg bemenet található. Szub kimenet van, de előerősítő kimenet nincs. A szub kimenet teljes sávú. A bemeneteket át lehet nevezni, illetve azokat, amelyekhez nem csatlakozik forrás, ki lehet kapcsolni, így még gyorsabb a kezelés. A front panel kijelzőn minden megjelenik, de távolról nehezen olvasható, mert nem túl nagy. A kijelző fényerősség változtatható, a McIntosh logo megvilágítása viszont nem. 10 dB mély és magas hangszín szabályzás rendelhető akár bemenetenként eltérő beállítással az egyes forrásokhoz. A hátlapon található még két darab 3,5 mm-es sztereó mini jack aljzat is. Az egyik a hagyományos McIntosh 0/+12V bekapcsolás vezérlő bemenet, a másik pedig a távvezérlő adat kimenet. A távvezérlő kódjai módosíthatók, ha azokra más készülék is reagál. Ez fontos funkció, ha teljes McIntosh rendszert üzemeltet. A távvezérlő közepén a Select Trim funkció gomb foglal helyet. Ezzel férhet hozzá a hangszín, és más hallgatási beállítás funkciók menüihez. A menük a front panel gombokkal is elérhetők. A bal oldali a bemenet, a jobb oldali pedig a be/kikapcsolás és hangerő gomb. Mindkettőnek szerepe van, ha a menüt a front panelről szeretné beállítani. A fejhallgató kimenet 20-600 ohm között támogatja a fejhallgató impedanciákat. Érdekes lehetőség, hogy kikapcsolható a távvezérlés, ha másik McIntosh készülékről kívánja vezérelni kábel kapcsolaton keresztül az erősítőt. Az automatikus kikapcsolás funkció 30 perc várakozás után készenlétre kapcsolja, ha a bemeneten nem érzékel jelet a készülék. Ez a funkció kikapcsolható.

Az erősítő tartozék távvezérlője képes más McIntosh egységeket vezérelni. A CD lejátszó vezérlés például praktikus. A távvezérlő nagy irányszöggel használható. 45 fokból még működik, igaz ekkor a hatásos távolság kicsit lecsökken. Amúgy a távolsággal nincs gond, tanú vagyok rá, hogy 18 lábról még jól működik, hiszen a konyhámból is tudtam vezérelni a készüléket. Egyetlen problémám az volt, hogy a be/kikapcsolás funkció túl könnyen működik, és ha véletlenül rosszkor nyomtam meg, várakoznom kellett az újbóli bekapcsolásig. A gyártó a saját szabadalmaztatott hangfal csatlakozásait szerelte be. Banán, villa, de akár közvetlen kábel csatlakozást is támogat. Speciális üvegszál erősítésű kulcsot adnak a meghúzásához, így az aranyozás biztosan nem sérül meg. A kis szerszám nagyon praktikus, más gyártó is elleshetné.

Mi a helyzet a melegedéssel?

Az MA252 nagyáramú végfok tranzisztorai virtuálisan nem igényelnek bemelegedést. Csakugyan nem találtam jelentős eltérést a bekapcsolás pillanata és a hosszabb üzemidő után tapasztalható hangzásban. Ehhez azt is hozzá kell tennem, hogy jelentős hőmérséklet növekedést sem tapasztaltam. A gyártó előírása szerint legalább 6 inch szabad helynek kellene rendelkezésre állni a készülék felett. Nos, az én állványomban sajnos csak kettő állt rendelkezésre, ezért mértem a hőmérsékletet. 6 órányi zenehallgatás után, amikor 65 százalékon állt a hangerő beállítás, megmértem az Mc monogramos hűtőbordák hőmérsékletét. 31 Celsius fokot mértem rajtuk úgy, hogy a szobában 21 fok volt.

Meghallgatás:

Az MA252 kimeneteit Tekton Electron (43 ohm 95 dB érzékenység) hangfalakra kötöttem. A szobám mérete18x37x9 láb. Nem használok semmiféle speciális hangelnyelő, vagy más akusztikus panelt, mindössze szőnyeget a nappaliban. Kihívást jelenthet az 55 inches TV, és a gránit padló. Beláttam, hogy ez nem ideális, ezért a hangerősséggel kellett játszadoznom. Miközben ezt próbálgattam, ráébredtem, hogy az MA252 ereje minden szoba mérethez elegendő lehet. Az összehasonlítás alapja a kedvenc Quad ESL-2805 erősítőm. A forrás egy Laufer-Teknik Memory Player 64 (32 magos). Minden kábel JPS Labs Aluminata. Rendkívül egyszerű rendszer, amit a jövőben lemezjátszóval fogok bővíteni. Szerencsére az MA252 ezt lehetővé teszi.

Micsoda meglepetés! Elsőként a Live at the Mauch Chunk Opera House [Red House Records RHR CD 220] lemezről Wailin’ Jennys előadásában a “Deeper Well” című műsorszámot tettem be. Az MA252 ugyanolyan gyors volt, mint a Quad. A támadások dinamikusak, ropogósok. A mélytartomány szépen rétegezett. Az album többi dalán is végigmentem. A Summertime című dalban a három női énekes bemutatása figyelemre méltó. Még azt is hallani lehet, ahogy az egyik vokalista levegőt vesz, és két sor között röviden csendben marad. Egy ilyen részletességű bemutató hogy tetszene Önnek?

A teszt része volt, hogy megtudjam, miként reagál a Power Guard. 80 százalék körüli hangerő beállítást használtam a Deeper Well dalon. Ez jóval felette van a normál hallgatási hangerősségnek. Az ESL-2805 meghajtása komoly kihívást jelent, mert az impedanciája 4-15 ohm között változik 86 dB érzékenység mellett. Az MA252 könnyedén vette a kihívást. Ha nem látom a Power Guard kijelzést, nem veszem észre a dolgot. A cső alatti megvilágítás narancs színre változott, majd kis idő múlva a normál zöld kijelzés jelent meg. A hangzásra a védelmi áramkör aktiválása hallható hatást nem gyakorolt, olyan diszkréten végezte a dolgát, mintha ott se lenne.

Kedvenc felvételem a “Ballad of the Runaway Horse” Jennifer Warnes és Rob Wasserman előadásában a CD Duets [Rounder 11661-3227-2] lemezről, amely a Trilogy [Rounder 11661-3225-2] gyűjtemény része. Az MA252 bemutatójában Jennifer hangja természetes és tiszta, talán a vokál néhány részlete szorult csak háttérbe. Azt viszont imádtam, ahogy Wassermann hangját tálalta. Kétszer drágább integrált erősítőktől várható csak ez a melegség, vagy még ennél is drágább előerősítő és végfok kombinációtól. Ismét feltűnt, hogy mennyire csendes darab a McIntosh. Semmiféle csőzaj, vagy más zavaró tényező nem hallható.

CD Mussorgsky: Night on Bald Mountain/Pictures at an Exhibition (Lorin Mazel-The Cleveland Orchestra)[Telarc CD-80042] Az MA252 jól demonstrálta a húrok sebességét. A nagyzenekart hatalmas térben ábrázolta a halk részletektől a hangos támadásokig. Sok erősítő megroggyan a nagy hangerejű részletek során, vagy elveszti a pontos tér ábrázolást, de szerencsére az MA252 jól viselkedett. Hallottam már ennél sokkal rosszabbat sokkal drágább berendezéstől. Megragadott a belső részletek ábrázolás módja, de hát engem ezek az apró részletek érdekelnek.

Összefoglalás:

Az MA252 minden zene típuson jól teljesített, kiegyensúlyozott, élvezhető bemutatókat tartott. Semmiféle rendkívüli eltérést nem tapasztaltam a zenei stílusok bemutatás módja között, egyiket sem részesíti előnyben, soha nem volt fárasztó, nem erőlködött. A gyártói háttér miatt garantálható, hogy az elődökhöz hasonlóan tartós lesz. A McIntosh ragaszkodik az amerikai gyártáshoz, ezért a minőség erős kézben van tartva. Bármely rendszer lelke lehet, amelynél számít, hogy órákon át élvezettel lehessen a zenét hallgatni. Én legalábbis ezt várom tőle néhány évtizeden át.

Specifikáció:

Forrás:[Stereotimes.com]

Írta: Don Shaulis

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.