Elac Adante AF-61 álló hangsugárzó

Elac Adante AF-61 álló hangsugárzó

Az 1926-ban alapított Elac Electroacustic GmbH. sok évtizeden át kivívott rangjához méltóan elkötelezett a hangsugárzó fejlesztésben. A vállalati ambíció, hogy maradandó értékeket hozzanak létre az új vezető mérnök Andrew Jones lételeme is. Az új modellbe beszerelt elektroakusztikus átalakítók és az egész összeállítás egyedülálló módon „tiszta lapot” képvisel, ahol a műszaki megoldások, a precíziós tervezés és a kiváló kivitelezés, együttesen valami merészet hozott létre. Ez még akkor is így van, ha tudjuk volt már a történelemben hasonló megoldás. Nos, lássuk az újat!


Az Adante AF-61 modell meglepően komplex konstrukciója precíziós kivitelezésű. Kabinetjének megmunkálása és kivitelezése bútorkészítési vizsga munkának is beillik – sorozatban fényes fehér, fényes fekete vagy selyemfényű valódi diófa-furnérral készülhet. A teljes előlap mutatja a hangszórónként szekcionált kabinetet, arculatára az szálhúzott alumínium technikai stílusának dominanciája jellemző. Az AF-61 újdonságának varázsa elsősorban a kabinetről, másodsorban a benne elhelyezett hangszórókról szól. Későbbiekben meglátjuk, hogy a belső milyen részekre van osztva, nem is akárhogyan. Természetesen minden tervezési és gyártási titkot nem lehet megtudni, de az Elac Adante AF-61 álló hangsugárzó több, mint amit a szem lát. A rendkívül bonyolult szerkezetű, de az azonnal hallható előnyökkel járó Interport-Coupled Cavity kabinet egy tervezési kihívás, és mint ilyen, bonyolult gyártást igényel. Az Adante hangszekrény valójában több hangdoboz együttese ahol különleges hangszórók egyedi, egymás hatásfokát segítő, módon dolgozzák meg a levegőt.

A koncentrikus közép- és magas hangszóró együttese saját, zárt szekrényében el van szeparálva a többi résztől. A magas hangszóró 1 hüvelykes, kúp alakú, koncentrikusan, az 5,25 hüvelyk átmérőjű alumínium középfrekvenciákért felelős membrán közepében van elhelyezve. Ez az új, koncentrikus közép/magas-hangszóró kifejezetten az Adante sorozat számára készült és hosszadalmas fejlesztés eredménye. Úgy tervezték, hogy ne csak jól nézzen ki, inkább a szokványos szerkezetűeknél jobban szóljon. Az Elac már létező és szabadalommal védett, koncentrikus vezérlési technológiáját újszerű kialakítással ötvözték, amely meglepően hatékony pontforrásként viselkedik. A frekvencia-átvitelben pontosságot és linearitást, a teljesítménykezelésben sebességet, a hangzásban jó artikulációt kell biztosítson.

Az aktív és passzív meghajtókat tartalmazó mélyhangsugárzó komplexum, kettős kamra-kivitelezéssel, osztott kamrákat foglal el. A három, belső szerelésű, 6,5 hüvelykes alumínium membrános, öntött kosaras, aktív hangszóró jelentős méretű és erejű mágnest és lengőtekercset tartalmaz. A kapcsolt-üreges kamra kialakítás azt jelenti, hogy az aktív meghajtó láthatatlan marad, belül a saját hátsó hangdobozában van elhelyezve, amely a basszus-energiákat kettős nyíláson keresztül egy nagyobb passzív radiátorral ellátott elülső dobozba sugározza. A három, 8 hüvelykes, alumínium membrános, passzív radiátor dugattyú-szerű mozgásával és megnövelt felületével hatékonyabb alacsony frekvenciájú rezgéseket sugároz a térbe. Ez a saját szabadalmú „Interport-Coupled Cavity” felépítésű hangszekrény növeli az aktív basszus átalakító linearitását azáltal, hogy kézben tartja a membrán „önállósuló” mozgását. A könnyűsúlyú passzív membrán alkalmazása azt is jelenti, hogy az első doboz akusztikusan másodrendű, alul-áteresztő szűrővé válik, csökkentve a hangszóró torzítását. A zárt kabinetegyüttes levegőjárataiban nincs turbulencia, viszont hátrányként az érzékenységet és az impedancia csökkenését lehet felhozni.

A kiegészítő passzív-radiátor, hasonlít a Linn Isobarik konfigurációjára, de ott két tandemben működő aktív hangszórót használnak. Az Elac hasonlót alkotott, de csak az egyik mély-hangszóró aktív. A levegővel való akusztikus összekapcsolódást a passzív hangszóró teszi lehetővé. Ezt a hangszekrény-technikát az 1980-as években a Laurie Fincham tervezte KEF modellek már használták. (Andrew Jones fiatalon ezen is dolgozott). A jelenlegi konfigurációnak két fő előnye van. Egyik, a helyiséghez kapcsolódás, az energiák leadása hatékonyabb, és a kabinet kevésbé hajlamos az önrezonanciára. Ennél is fontosabb, hogy a szerkezet olyan akusztikus szűrőként működik, amely oktávonként 12 dB esést ad a másodrendű elektronikus szűrő 12 dB-jéhez. Vagyis van egy alul-áteresztő szűrő, melynek meredeksége 24dB oktávonként. Ezt a szokásosnál sokkal kevesebb elektronikai alkatrész-komponenssel érték el.

Az optimalizált kamra-méretek lehetővé teszik a kialakítás előnyeit kihasználó keresztváltó megépítését. A keresztezési frekvencia 200 Hz és 2000 Hz, amely két érték feltételezi, hogy minden mély-hangszóró ugyanazon a frekvenciasávon működik, 200 Hz alatt. Az Adante AF-61 modell kettős kábelezésre alkalmas csatoló-készletet tartalmaz, a kötéspontok lehetővé teszik kettős erősítés alkalmazását is. A masszív, súlyos hangsugárzó szerkezet alaplemezét 4 mm vastag acélból munkálták meg. Minden sarkán állítható és reteszelhető tüskék teszik lehetővé a vízszintbe állítást. A tartozékkészletben mágnesesen rögzíthető takaró-grillek, kesztyű és tüskék találhatók.

Meghallgatás

Az Adante komoly teljesítményű tápegységgel rendelkező „combos” erősítőt igényel. A bejáratás után mindjárt arra voltunk kíváncsiak, hogy az Adante AF-61 ennyi és ilyen mély-hangszórókkal milyen basszus-menetekre képes. Kemény! Merthogy az ígéret szerint az aktív/passzív kombináció képes kezelni az összes energiát, amely az élőkép dinamikus realizmusával alacsony frekvenciájú kressendók „zúzásához” szükséges.

Az optimális elhelyezésben is segít a The London Double Bass Sound lemeze (Cala Records CACDS 4110) amelyen a vendég Garry Carr klasszikus nagybőgőssel együtt kilenc művész húzza a vonókat. Minél kevesebb az „orrhang” és a terjengősség, annál jobb helyen van a hangsugárzónk, ezt némi tologatással hamar sikerül elérni. Energiában nincs hiány – bár csak elképzelni tudjuk, mekkora hangerőt tud kelteni a 9 nagybőgő a valóságban. Meglepő hanghatások szólnak felső szintű hangminőséggel, a hallgató is „érezheti” a nagybőgő testét, a mély érzelem ábrázolás gyorsan megérinti. A nagybőgő akusztikus jellemzői itt élénken hallhatók és a hangszer végtelen lehetőségei mutatják. Abban biztosak lehetünk, hogy a legmagasabb szintű zenei teljesítményt és hangminőséget közvetíti a hallgatóknak – bánjunk csínján a hangerővel!

Ha ezzel megvagyunk jöhet egy kis elektronikus basszus bomba, az SWR Sound Corp. kompromisszummentes hangzású basszus-kombók és erősítők gyártójának demo-lemezéről! Megjegyezzük, hogy az SWR gyártja a legerősebb, 1500 Wattos (4 Ohmos hidalt módban) toroid-trafós basszusgitár-erősítőt a piacon, ilyen csak a legnagyobb basszerosoknak van. Érdemes a cég híres modelljeivel előadó zenészek repertoárjából sok mindent meghallgatni. Aki eddig azt hitte, a basszus csak dörmögésről és dübörgésről szól az most megváltoztathatja véleményét.
Marcus Miller – mint a legismertebb basszeros mester – mellett Rob Wasserman, Jimmy Haslip, Michael Manring felvételei között tallózva rájövünk az Elac Adante AF-61 álló hangsugárzó által kisugárzott hangok sokszínűségére. A hangsugárzók esetében a legnehezebb feladat hangulatot teremteni. Hangosan szólni mindegyik tud, de érzelmeket kifejezni, mégpedig kevés elektromos hangszerből megvalósítva szép teljesítmény. Az AF-61 kifejező készsége nagyon jó.

Annak érdekében, hogy valami egészen más hangok is legyenek, feltettük a Molnár Dixiland lemezét. A hangszerek bemutatása a klarinét hangszín lehetőségeinek felmutatásával indul. Legjellemzőbb példa erre a szabad fordításban „Minek a szőke énnékem” című és kezdetű régi sláger feldolgozása. Trombita-, klarinét-, harsona-, zongora-szólók és az akkoriban (1983) érdekes technikai trükknek számító visszhangosítás hozza a koncentrikus magas/közép hangszóró műszaki tartalmáról előírtakat. Gyors és tiszta megszólalás, értékelhető hangzástérrel, színpadi felállással.

Konklúzió

A két felhasznált technológia egy része, a szabadalmak védettsége alatt, csak bizonyos fokig nyilvános – avagy, hozzáértőknek nyilván való. Egyik a kapcsolt üregek mélyhang átvitelének fizikában használt tézise, a másik a koaxiális hangsugárzó. Az itt használt koaxiális egység a TAD CST olcsóbb változata egy szerény alumínium membránnal szerelt közép-hangszóró, lágy, selyem-dóm magassugárzóval. A helyesen megválasztott alapanyagok és technológiák nagyon jól működnek együtt.
Azt eddig is tudtuk, hogy a koaxiális egységek hibátlanul valósítják meg a hangszórórendszer fázisát és ezzel a sztereó-kép stabilitását. Viszont számunkra is új, hogy egy sok hangszóróból álló hangsugárzórendszer egységei ennyire jól együtt tudnak működni. Ajánlatunkban szereplő nagyobb energiára képes erősítők tulajdonosai nyugodtan megpróbálhatják nagy hangerővel hallgatni, a cég szavatolja, hogy az Adante AF-61 bírni fogja a „strapát”.

Pro

+ a kivitel technikai stílusának dominanciája
+ a koaxiális egység hibátlanul valósítja meg a fázis-optimalizációt
+ az aktív/passzív kombináció képes kezelni az összes energiát
+ a szerkezet megoldása azonnal hallható előnyökkel jár

Kontra

– kisebb érzékenységi érték
– frekvenciafüggően alacsonyabb impedancia

Specifikáció:

Forrás:[www.hangzasvilag.hu]

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.