Luxman DA-150 DAC és fejhallgató-erősítő

Luxman DA-150 DAC és fejhallgató-erősítő

 

Ez a készülék arra született, hogy ott legyen a számítógépünk mellett. A koncepciójában egy kiváló, könnyen telepíthető, minőségi PC-s audio-készülék, aminek „köze van a zenéhez”. Idézőjelbe tett megállapításunk helytálló, a hangzásbeli kvalitások remeklésére utal, a meghallgatás fejezetében erre részletesen kitérünk. No, de ne szaladjunk annyira!
A Luxman DA-150 DAC, fejhallgató erősítő a DA-250 zászlóshajó modell örököse, mondhatni „kisöccse”, de ha más szemmel nézzük, inkább a 2011-ben elindított DA-100 típus mai, korszerű szolgáltatásokkal felvértezett változata. A Luxman mérnökei alkottak egy fejhallgató-erősítőt, amelynél az értéket a D/A konverter értelemszerűen határozza meg, de nem ez az egyetlen erőssége!

A DA-150 kompakt méretezésével, a gyártási sorozat külleméhez igazított arculattal, a kezelőszervek logikus frontlapi elhelyezésével kellemes látvány. Kemény, vastag alumínium előlappal szerelt húzott acél-házával betartja a rezonancia-mentesítés néhány alapszabályát. Kijelzői diszkrét méretűek és a világítás sem vakító. Az informatív display pálcika-led vörös kijelzőjének fényereje szabályozható. Ez a Luxman DAC az egyszerű PC-audio környezet megteremtője, a kiváló minőségű alkatrészek felhasználás és ezáltal megbízható hangminőség képviselője.

Ha a kis méret felől közelítjük meg a kérdést, hamar rájövünk, hogy az asztali használat és a magas hangminőség tökéletes szimbiózisban van jelen. Amit a számítógéppel történő zenehallgatás folyamán igénylünk, az a készülék szolgáltatásainak felsorolásából kitűnik, kívánalmakkal és a támasztott követelményekkel megegyezik.

A tápellátás transzformátora EI vasmagú klasszikus típus. Az egyes fő egységek ellátására különálló szekunder tekercsek biztosítják a megfelelő áramot. A különös figyelem kiterjedt a szűrő kondenzátorokra és a fejhallgató-erősítő részben alkalmazott polipropilén fólia-kondenzátorokra is. Az egyenirányítók diszkrét Shottky diódák, látható, hogy a teljesítmény kapott hangsúlyt.

Egy DAC az digitális/analóg átalakító. Ez nem az egyetlen alkalmazás, de ez esetben, valószínűleg a legfontosabb. Nagy felbontás? A DA-150 a nagy-felbontású műsor-források zeneanyagának reprodukálása érdekében több, különféle eszközhöz csatlakoztatható. A digitális bemenetek választéka a klasszikus optikai és koaxiális változatok mellett USB portot is tartalmaz.

Az átalakításért a Texas Instruments Burr Brown PCM1795 32 bit felbontás kezelésére képes, megfelelő digitális szűrővel ellátott DAC-chip a felelős. Az USB port a jittert jelentősen csökkentő aszinkron kommunikációval működik, a pontos órajelről precíziós DAIR-generátor gondoskodik. Eddig a 32 bit/192 kHz PCM felbontás kezelése és a DSD5.64 MHz átalakítás csak a legfelső DA-250 modell velejárója volt.

A DSD egy olyan formátum, amelyben az SACD lemezekre vonatkozó adatok rögzítésre kerülnek. Eredetileg archiválási célokra fejlesztették ki – azért találták ki, hogy a Sony értékes analóg felvételeit, amelyek évről évre romlottak, újraírás után ebben a formában tárolják. A DSD első alkalmazását az SACD-lemezek esetében tapasztalhattuk, azonban napjainkban a fájl-formátumú zene-tárolás és átalakítás valamiféle viszonyítási pontjává lépett elő. A nagy-felbontású fájlok terjedését az egyre gyorsabb adatátviteli képességek és az egyre olcsóbb, nagy kapacitású szilárdtest-memóriák segítik. Gondoljuk, hogy egyes zenehallgatók nem biztos, hogy tudják(!), az olcsóbb, univerzális-lejátszók SACD-lemez lejátszásakor nem adják ki a DSD-jelet, mivel a DSD jel a szerkezeten belül először nagy mintavételezésű PCM-re változik, mielőtt az analóg kimenetre kerülne. A PCM formátum nem igazi reprezentációja a tiszta DSD hangzásnak. A dedikált Hi-End SACD-lejátszók valóban tiszta DSD-jelet bocsátanak ki. (megfelelő DAC szükséges hozzájuk – a szerk.)

A Luxman DA-150 DAC fejhallgató erősítő áramköre megkülönböztetett figyelemre méltó, amely diszkrét felépítésű buffer áramkörrel is rendelkezik. A fejhallgató erősítőben csatornánként két tranzisztor működik push-pull üzemben, ami így meglepően nagy kapacitású és kis impedanciájú, ezért lehetővé teszi a széles impedanciamenet, ezáltal sokféle fejhallgató használatát. A cég mérnökei a LECUA számítógépes attenuator hozzáadásával, ami egy különleges hangerőszabályzó, igen komoly teljesítményű erősítőt szerkesztettek. A LECUA a LUXMAN Electrically Controlled Ultimate Attenuator rövidítése megnevezése mindent elmond tudományáról. Működése a mikroprocesszor vezérelt több száz kombinációt biztosító kapcsolatokon alapszik, ami egy kódolóval van összekapcsolva, a feszültségjel átalakításával és korrigálással végzi a hangerő szabályozásának feladatát.

A gyártó digitális szűrőt kínál a PCM fájlokhoz és analóg, FIR-típusú szűrőt, a DSD fájlokhoz. A digitális szűrők a hangzásba beavatkozási lehetőséget nyújtanak, de egyik sem viszi félre a hangzást. Kétféle kapcsolható szűrő karakterisztika került beépítésre, a PCM jelekhez, míg az analóg FIR szűrő szintén kétféle alternatívát kínál a DSD jelekhez. A digitális szűrők 32 bites pontossággal működnek, interpolációs szűrők. A klasszikus szűrő-karakterisztika tetszés szerint kapcsolható. Első lépésben szimmetrikus az oszcilláció az jel-impulzus előtt és után. A választható második, egy „lassú roll-off” szűrő, amely esetében a jel-impulzus korábban indul, az impulzus előtt és után egy kisebb oszcillációs ciklust kapunk, kisebb amplitúdóval. Mindkettő figyelemreméltóan teszi dolgát, zenei és technikai elképzelésünk, valamint a hangzásra gyakorolt hatás alapján tudjuk eldönteni, hogy melyiket válasszuk. A készülék beállításainál érdemes a DSD átvitelt az alapértelmezett DoP protokoll szerint, vagy a „natív” üzemmód szerint is kipróbálni – lehet hallani a különbséget! (A magyar nyelvű kezelési utasítás a jobb megértést ábrákkal segíti.)

Amikről még nem szóltunk az a működtetéshez szükséges szoftverek. PC-t használunk, tehát először le kell tölteni a megfelelő illesztőprogramot. A gyártó egy lejátszó-szoftverről is gondoskodott, előkészített egy ASIO fájlkezelőt, amely logikus felépítésű és nagyban megkönnyíti a fájlok műsorrá rendezését. A LUXMAN audio-lejátszó (Windows 10 / Mac OSX v10 / 11) és a Windows operációs szoftverek letölthetők a LUXMAN gyári honlapjáról.
Talán a legfontosabb, ami a használatot befolyásolja! A készülék előfokozat funkcióval, szabályozott (Pre-Out) jel-kimenettel nem rendelkezik, tehát, állandó jelszintű analóg kimenetére csak integrált erősítő vagy előerősítő köthető. (Van kibúvó! Egy következő tesztben megnézzük, hogyan viselkedik a hozzákapcsolt Luxman M-200 végerősítővel, amin hangerőszabályzót találunk.)

Meghallgatás

Az csak természetes, hogy a fejhallgatózást próbáltuk ki legelőbb, a nagy szintű kimenet tárgyalására a fent említett külön cikket szánjuk. Napi használatra kikészített fejhallgatók csatlakoztatásakor úgy éreztem, mintha a stúdióban lennék a „nagy-pultnál”. Mire is van szükségem(?)– hogy mindent halljak(!). És itt a pont! A Luxman DA-150 erről szól. Még a 600 Ohm átlag-impedanciára hitelesített cca. 35 éves, tehát bejáratott Beyerdynamic DT-880 típusú fejhallgatóm is, amivel a felvételeket szoktam kontrollálni, akkora hangerővel szólt, hogy nyitott karakterisztikája folytán a műsor bőven kihallatszott. Tehát a terhelhetőséggel és az energikus lesugárzással nem lehet gond.

Álljon itt egy régi analóg felvétel digitalizált változata, Beatles – Abbey Road c. albuma, a „nehézsúlyú zenehallgatók” kedvéért! (nekik ez a lemez bizonyosan több változatban/formátumban meg van) Erről az utólag 24bit/192kHz készült master esetében a nyitó, Come Together című szám 33MB helyet foglal el, 1520Kbp/sec bit-sebességgel FLAC formátumban rögzített. A Luxman DA-150 készülék rendkívül tiszta jelet biztosít, mindig megpróbál mindent harmonizálni, de ettől függetlenül a muzsikát eseményként mutatja be. Meglepően egyenletes középtartomány és szépen kicsengő magas-hangok jellemzik az előadást. A műsor folyamán nem veszítjük el egyetlen hangszer jelenlétét sem, érthetőek az artikulációk, talán még soha nem hallottuk John Lennon hangját ennyire nekünk szólóan.

Emelve a tétet, Jan Akkerman és Claus Ogerman 24bit/96kHz mintavételezéssel vinyl-lemezről készült digitalizált felvétele következett, az „Adagio from Concerto De Aranjuez” című, egy méltán híres mű átdolgozása. Már itt tökéletesen mutatja a különböző mintavételi sebességű fájlok, (jelen esetben 105 MB/2466 mb/s) közötti különbségeket, sőt a felvétel körülményeinek, hangulatának, modanivalójának és a hangmérnök hozzáállásának különbségeit. Kitérhetünk a legapróbb részletek érzékeltetésének dicséretére, de az összahatás, a muzikalitás és a hangulat megfogása fontosabb.

Ahhoz, hogy hallani és érteni is tudjuk, mit hoz az egyre nagyobb mintavételi arány és mit nyújt a bitsebesség PCM-ről DSD fájlokra kell váltani. A DSDfile.com értékesítésében szereplő sok kitűnő felvétel között találjuk Eric Bibb – Spirit & The Blues című DSD128 (5.6MHz) mintavételezéssel meglévő 3,1 GB méretű anyagát. (van amikor a méret a lényeg) A Blues zene rajongóinak ajánlott albumon találunk mindent a fekete Mississippi blues-tól a spirituálén keresztül, balladát és még reggae dalt is, időnként „elektromos beütésekkel”. Amennyiben felületesen számoljuk, a 20 dolláros árát (kb.5000HUF), mindenképpen megéri, mert egy ilyen felvétel birtokában felfogjuk és könnyen megértjük a differenciákat, az egy hangszer és több hangszer megszólalásának hangenergia tömegét, a mikrodinamikát, a valóságos teret. A hangzás felszabadult könnyedséggel árad, energikus első hangokkal indít. Minden részlet sima, a komplett megszólalást segíti.

Lazább, szellősebb térérzetű, árnyaltabb hangzást kapunk, még a DSD64-ről a DSD128-ra történő átmenetnek is mély jelentése van, ezért érdemes nagyobb fájlokat vásárolni. A DSD-fájlokból kinyert muzsika hangzásának hitelessége közelebb áll az analóg mesterszalagokéhoz, természetesen azok kvalitásait nem egészen éri el. Olyan felvétel még nem forog a „közösben”, amelyik egy az egyben megegyezik az analóg masterrel, hiszen akkor miből élnének a kiadók! Az ingyen letöltős portálok innen onnan feltöltött anyagai nem garantáltak. Nem tudni, milyen eszközökkel, milyen szoftver használatával lettek oda feltöltve, gyaníthatóan az ingyenesség igénytelenségével történt minden, így gyakorlati hasznuk és értékük erősen vitatható.

Konklúzió

A LUXMAN, a DA-150 D/A átalakítóját a legfrissebb digitális formátumokkal kompatibilis USB-bemenettel és erőteljes fejhallgató kimenettel bocsátotta ki. A könnyedebb elhelyezés érdekében feles méretű, de ez cseppet sem von le a beltartalom színvonalából, az elektronikai tervezés nincs alárendelve a kivitel filigránságának, hiszen az áramkörök két egymástól tökéletesen elkülönített, árnyékolt panelen helyezkednek el. A tápellátás remekül biztosított, a megválogatott alkatrészeknek és a konstrukciónak köszönhetően remek termékkel ismerkedtünk meg. A muzikalitás elsősorban az alkalmazott BurrBrown chip tudományán múlik, a fejhallgató kimeneten minden árnyalat, minden részlet világosan, tisztán hallható. Kezelésének egyszerűsítése és a működtető szoftver megbízhatósága mindenben a felhasználót segíti.
Nemcsak a Luxman-rajongók ismerik el a márkát, de a magángyűjtők is több évtizede rajonganak bizonyos megkülönböztetetten jól sikerült típusokért. Könnyen lehet, hogy a DA-150 is beírja nevét az audiofilia „nagykönyvébe”.

Pro
+ kiváló minőségű alkatrészek felhasználásával megbízható hangminőség
+ négyféle szűrő választható
+ natív DSD-ből történő átalakítás
+ univerzális kimenet fejhallgatók részére
+ energikus hangerősség, nagy teljesítmény

Kontra
nem szabályozható a vonali (RCA) kimenet

Specifikáció:

Forrás:[www.hangzasvilag.hu]

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.