Acoustic Signature Primus lemezjátszó TA-500 hangkarral

Acoustic Signature Primus lemezjátszó TA-500 hangkarral

A német lemezjátszó gyártó legújabb belépő típusa, a letisztult külsejű és minden felesleges sallangtól mentes Primus vagyis Első baráti áron kínálja a szokásosan nagyon magas színvonalú kivitelezést, a kiváló alapanyagokat és természetesen a gyártó egyfajta védjegyének számító Tidorlofon tengelyes csapágyazás sem maradhatott ki belőle.

acoustic-signature-primus

A különleges csapágyszerkezetet az Acoustic Signature vezető mérnöke Gunther Frohnhofer alkotta meg az ideális illeszkedés, a rendkívül alacsony futási zaj, az alacsony súrlódás és a hosszú távú stabilitás elérése érdekében. A tálcsapágy egyik komponense egy speciális, edzett és polírozott tengely, amely egy valódi high-tech anyagból, az úgynevezett Tidorlofonból készül. A Tidorfolon lényegében egy speciális Vanádium, Ferrit, Teflon és Titán ötvözet, a belőle készült tengely pedig a csúcsán lévő kemény Volfrám-Karbid golyóval egy igazán egyedi és különleges szerkezet. A csapágy perselye tökéletesen illeszkedő szinter-bronz lapkákból áll, amely önkenő és ezért nem igényel karbantartást. A csapágyház kenőanyaggal van átitatva, így később sem kell hozzá olaj, vagyis nem kell kenni a használat során sem, de azért a biztonság kedvéért mellékelnek egy kis olajat hozzá. Ez a különleges csapágyazási megoldás egyébként az összes Acoustic Signature lemezjátszóban megtalálható és a gyártó nem kevesebb, mint 10 év garanciát biztosít rá.

Acoustic-signature_Primus_lemezjátszó-gomb-1

A Primus modernizált retro dizájnja a letisztultságot és az egyszerű vonalvezetést helyezi előtérbe. A sasszija a felületi rezgéseket hatékonyan csillapító MDF és faháncs szendvics kompozícióból készült, és ez a szerkezet tartja a Tidorfolon csapágyazáson keresztül a tányért. A precíz DC motor szabályzását felújított szabályzó elektronika végzi, ami a sebesség pontos beállításán túl a lemezjátszó kezelhetőségét is lényegesen leegyszerűsíti és kényelmessé teszi. A Primus lemeztányérja nagy pontossággal gyártott alumíniumból készült, melynek aljára a rezonancia csillapítás további javítása érdekében még csillapítóanyagot is szereltek. A 24 mm vastag és 4,5 kg tömegű tányér kialakítását tekintve meghaladja az árkategóriájában megszokott szintet. A Wow-hoz hasonlóan tetővel a Primus sem rendelkezik, ezért a por elleni védelemként, ami a magas fényű fekete sasszin elég csúnyán mutatna és a szerkezetnek sem tenne jót, a tulajdonosnak valami házi takaróanyaggal kell védekeznie.

Az Acoustic Signature mérnökei szerint a motor szintén nagyon fontos és meghatározó része a rendszernek, hiszen amellett, hogy elegendő energiát kell biztosítania a tányér forgatásához, nem szabad, hogy forgás közben bármiben is befolyásolja annak szabad mozgását. Ennek elérése érdekében a Primusba modern vezérlő elektronika került, és a lemezjátszó a szerkezettől teljesen elszigetelt külső tápegységet kapott.

Alapváltozatában a Primus a jól bevált Rega RB-202-es hangkarral érkezik, azonban mivel a gyártó 2014 óta immár hangkarokat is készít, felárért a Németországban készülő TA-500-as hangkarjukkal is megvásárolható.
A 9 inch hosszúságú TA-500 horizontális és vertikális csapágyazását miniatűr méretű precíziós SKF csapágyakkal oldották meg, amelyek ugyan nagyon drága alkatrészek, de a legmagasabb minőségi követelményeknek is megfelelnek. Az ultra precíz egységek a beállítás után még egy szigorú válogatáson is átesnek, hogy tényleg csak a tökéletes darabok kerüljenek beépítésre. Minimális előfeszítés alkalmazásával nulla holtjáték érhető el a lehető legkisebb súrlódás, és a lehető legnagyobb stabilitás mellett.

Acoustic-signature_TA-500_Hangkar

A hangkar csőnek tulajdonképpen két egymást kizáró feltételnek kell megfelelnie. Maximális merevséget kellene kombinálnia az alacsony rezonanciával úgy, hogy közben saját csillapítással is rendelkezzen. A nagyon merev anyagok kemények, ezért rezonanciára hajlamosak, az alacsony rezonanciával rendelkező anyagok pedig nem elég merevek. A megoldást a Dual karbon cső alkalmazása jelentette, amely esetében két cső egyesítéséről van szó, amiket kapcsoló elemek kötnek össze. Ez a megoldás nagyon merev struktúrát alkot, amelynek magas a csillapítása, de rendkívül csekély a súlya.
Amikor nagyon kis jelszintet kell átvinni, minden forrasztási pont újabb veszteséget jelent. Ennek elkerülése érdekében a TA-500 karhoz adott 6N tisztaságú réz kábel elemi szálai a cartridge egységtől az 5-pontos csatlakozásig toldás nélkül haladnak végig. Ha valaki esetleg más kábelt kívánna használni, a TA-500 rendelhető kábel nélküli verzióban is.

Első verzióként az Ortofon 2M Red MM hangszedővel próbáltam ki a Primust, ami ugyan a maga kategóriájában egy nagyon jó szereplőnek mondható, ám ehhez a lemezjátszóhoz inkább csak szükségmegoldásnak számít, például amikor a tulajdonosnak a lemezjátszó kimerítette a költségvetését és addig ezzel kell használnia, ameddig nem tud venni hozzá egy „rendes” hangszedőt. Ettől függetlenül a készülék ebben a kombinációban is kellemesen, levegősen, jó felbontással és dinamikával muzsikál, még egy átlagos minőségű, erősítőbe épített phonóval is, ha pedig jobb elektronikát vetünk be, úgy tűnik, még mindig van minőségi tartalék a kombinációban. Talán a hangszedő „kerek”, barátságos és nem túlzottan kihegyezett karakterének köszönhetően a Primusnál egyelőre nem érzem a Renfield kolléga által a Wow kapcsán említett technokrata hangvételt, amiről a leírások alapján nekem a szintén német Clearaudio típusok ugranak be, amelyek nagyjából úgy szóltak, mint egy nagyon-nagyon barátságos és kellemes CD játszó néhány sercegéssel. Másik fontos paraméterként a szett még ezzel az olcsó hangszedővel is dübörgésmentesen és zajtalanul zenélt, a sercegések minimális szintje pedig különösen a 30+ éves, számtalan, köztük több régi lemezjátszóval is használt lemezem esetében lepett meg és töltött el örömmel. Ez a tulajdonság egyben a Primus futómű, és a TA-500 hangkar kiemelkedő mechanikai minőségét is jelzi, és előrevetíti, hogy hozzá méltó hangszedővel bizonyára még sok egyéb finomságra számíthatunk tőle.

A méltó hangszedő partnert jelen esetben az Audio Technica Evolution AT33EV MC hangszedő képviselte, a további meghallgatásokra pedig az éppen nálam vendégeskedő, immár alaposan kiismert McIntosh MP100 közreműködésével került sor.

MC hangszedővel a különféle felvételek a papírforma szerint kissé vékonyabb basszussal rendelkeznek, vagy ha úgy tetszik, azt is mondhatjuk, hogy az MM dúsított rajtuk valamennyit és ez a valóságosabb, mindenesetre a szinte teljesen hangtalan bevezető barázdákat elhagyva az Audio Technica hangszedő közreműködésével az élő jazz muzsika friss, dinamikus és életteli hangokkal szólal meg, a széles és mély színpadon pedig példás rendezettség uralkodik. A hangzás világos, nyílt és alapvetően transzparens jellegű, a részletezettség magas szintje már-már a digitális világot idézi. Karakterét tekintve ez a hang nem az a klasszikus kerek, telt és romantikus LP hang, hanem inkább a pontosságra és a racionalitásra helyezi a fő a hangsúlyt, a különféle zajokat és sercegéseket pedig szinte teljesen kiiktatja a megszólalásból. Képtelen hasonlattal élve, úgy szól, mint egy analóg CD játszó, ami persze nem létezik, de a lényeg az, hogy tiszta analóg technikával és mechanikai érintkezéssel „állít elő” olyan hangot, amihez a digitális eszközöknek bitekre, konverterekre és különféle egyéb trükkökre van szüksége. A dobok dinamikusak, a bőgő játéka mindvégig pontosan követhető, a hangszer még a komplex részleteknél sem sikkad el, noha nem tüntet különösebben vastag jelenléttel. A magas tartomány élénk, izgalmas és levegős, a cinek lazán és oldott hangulatban szólalnak meg. Hosszú lecsengéseivel és játékos hangvételével a vibrafon különösen tetszik, a hangszer „kereksége” pedig tényleg egy olyan jellemző, amit egyetlen digitális eszköz sem tud így ábrázolni.

acoustic-signature_primus-kar

Klasszikus muzsikákon a tisztaság és a zajtalanság mellett színes, érdekes és izgalmas hangszerhangokat és hangulatokat vonultat fel. A minden irányban nagyméretű tér a téma függvényében könnyed, oldott hangulatú, szigorúan pattogós, érzelmes vagy fenségesen hömpölygő hangokkal telik meg. A hangzás alapkaraktere különböző hangerőszinteken egyaránt megmarad, ezért a zenét bátran lehet hangosabban is hallgatni. Az előzőekhez hasonlóan a megszólalás az analóg erényeket ötvözi a digitális világra jellemző tisztasággal, pontossággal és rendezettséggel, aminek a végeredménye egy műfajtól függetlenül nagyon élvezetes hangzásvilág. A zajmentesség a halkabb szólórészletek ábrázolásánál különösen jól jön, mert így a hallgató élményét nem rontják el a különféle zavaró tényezők. A Cantate Domino a tiszta, részletező és precíz ábrázolással együtt is kellemes ünnepi hangulatot kelt, a megszólalás tiszta és transzparens jellegét pedig nem lehet elégszer kihangsúlyozni. A kórusok hangjai levegősen, felszabadultan és könnyedén áramlanak az orgona tiszta, nyíl, gazdag hangszínkészlettel rendelkező és a mélysípokat is korrekt módon megszólaltató kíséretével.

A különféle világzenék, és pop illetve rock muzsikák kellő testességgel és dinamizmussal, emellett élvezetesen és sokszínűen szólalnak meg. A kifinomult futómű és kar a zajtalanságának köszönhetően a régebbi, esetleg kissé elnyűttebb korongokkal is toleránsan bánik, ezért még a lemezgyűjtemény korosabb darabjai is nagyon jól hallgathatók vele. A világos és nyílt hangszínek műfajtól függetlenül mindvégig jelen vannak, a precízségnek és a jó felbontásnak köszönhetően pedig akár még a nagyon sokszor hallgatott lemezeken is felfedezhetünk új részleteket.

Ajánlás

A többi audio készülékhez hasonlóan az analóg lemezjátszók is többféle ízlésvilágot és karaktert kínálnak, amelyet a részegységekkel (kar, hangszedő, kábelezés) még tovább alakíthatunk a saját szánk íze szerint. Ebben a világban a Primus + TA-500 összeállítás egy kiváló paraméterekkel rendelkező szettet jelent kategóriájában kivételesen alacsony zajszinttel és elhanyagolható mértékű sercegésekkel, valamint a nagyobb Wow-hoz hasonlóan tiszta, precíz, részletező és transzparens hangzással, amit még egy olcsóbb igényes hangszedővel is élvezhetünk, azonban az igazi kibontakoztatásához mindenképpen érdemes a szetthez illő típust választani.

Specifikáció:

Forrás:

Ünnepi nyitvatartás

Debreceni üzletünk ünnepi, hétvégi nyitvatartási rendje:

december 7 – 8.              11:00-17:00

december 14 – 15.          11:00-17:00

december 21 – 22.           11:00-17:00

december 23 – 26.                    Zárva

Budapesti üzletünk ünnepi, hétvégi nyitvatartási rendje:

 december 7., 14., 21. szombat  10:00-17:00

december 22. vasárnap          10:00-14:00

 december 23. hétfő                  10:00-18:00

 december 24 – 26.                             Zárva