Sonus faber Principia házimozi hangfalszett teszt

A Sonus faber név hallatán az emberek többségének nagy valószínűséggel a több millió forintos, luxus minőségű, szoborszerű szépségű high end hangsugárzók ugranak be. Pedig ez nem teljes mértékben közelíti a valóságot, a Sonus faber már korábban is kínált kedvező árú hangdoboz családot, most pedig a Principia sorozat piacra dobásával még tovább bővítette lefelé termékválasztékát.

Nyitás a szélesebb tömegek felé

sonus-faber_principia-setFekete kaméleon” – önkéntelenül is ez a zoológiai ritkaság villant az eszünkbe a hangfalszett kicsomagolásakor. A Principia sorozat, ha akarná, sem tudná letagadni rokonságát a Chameleon családdal. A hangfalak formája, szerkezeti megoldásai egyértelműen mutatják, hogy egyenes ági leszármazottjai a már korábban piacra került, látványos kinézetű, általunk is tesztelt famíliának. A bőrrel borított, és különböző színű, cserélhető oldallapokkal egyedivé varázsolható, ugyanakkor – a Sonus faber más típusaihoz képest – kimondottan kedvező árú Chameleonok nem véletlenül keltették fel a potenciális vásárlók figyelmét. Azonban joggal merülhetett fel a (költői) kérdés, hogy aki kizárólag a jó hangzásra vágyik, az miért fizessen olyan külsőségbeli extrákért, melyeket valószínűleg soha az életben nem akar kihasználni? A Sonus fabernél is hasonlóképpen gondolkozhattak, aminek eredményeképpen a kezünkbe vehettük jelenlegi tesztalanyainkat, az eddigieknél is alacsonyabb árfekvésű hangdobozokból összeállított házimozi szettet.

Az egyszerűbb konstrukció (nem kell megoldani a cserélhető oldallapok rögzítését), és az olcsóbb anyaghasználat mellett (bőr helyett famintázatú fóliaborítás) a gyártás helyének áthelyezésével szintén a további költségoptimalizálás volt a gyártó célja. A Chameleon hangfalak hátoldalán díszelgő “Made in Italy” tömör kijelentést immár egy “Designed in Italy by Sonus faber, Made in China” kétsoros információ váltotta fel. A Sonus faber így még lejjebb merészkedve a kategóriákban, az összes korábbi termékénél olcsóbb hangsugárzó családot dobott piacra, amellyel még nagyobb vásárlóközönség érdeklődésére számíthat.

Konstrukció, megjelenés

A Principia család öt tagot számlál, ebből kettő állódoboz (a Principia 5 és Principia 7 típusszámúak), kettő állványos kivitelű (Principia 1 és Principia 3), egy pedig (a nemes egyszerűséggel C jelzésű), centersugárzó. Egyedül a nagyobbik állódoboz háromutas konstrukció, az összes többi kétutas, a center kivételével pedig mindegyikük basszreflex rendszerű. A meghallgatott szett a Principia 5, C és 1 típusokat tartalmazta.

sonusfaberprincipiadriversA hangszórókészlet szemügyre vételekor egyaránt találkozhatunk korábbról ismerős és új példányokkal is. A magassugárzó teljesen megegyezik a Sonus faber más típusaiban is alkalmazott, 29 mm-es DKM impregnált selyemdómmal. (Csak zárójelben: már megszoktuk, hogy a gyártók az általuk alkalmazott különféle hangzatos nevű technológiai megoldások két vagy három betűs rövidítéseivel zsúfolják tele a termékleírásokat, de esetünkben nem erről van szó. A mozaikszó a német Dr. Kurt Müller GmbH & Co beszállító partnercégre utal). A 150 mm-es, széles gumiperemmel rendelkező mélyközép hangszórók viszont vadonatúj konstrukciók. Sonus faber tervezésűek, öntvény hangszórókosárral, ezüsttel injektált polipropilén membránnal. Ennek a technológiai megoldásnak köszönhetően a membrán fémes színezetet kapott, ami jól harmonizál a hangszórókat övező csiszolt alumínium gyűrűvel.

A már említett, fekete faerezet mintázatú fóliával burkolt doboztestek formája szintén “Chameleon örökség”, az állványosok oldalnézetből felfelé keskenyedő trapéz alakúak, az állódobozok szembetűnően hátrafelé dőlnek. Emiatt jócskán hátranyúló talapzatuk van, melyeket külön helyeznek el a csomagolásban, nekünk kell a hangfalak aljára felcsavarozni. A rögzítés módját nem igazán találtuk szimpatikusnak, mert a dobozok alján nincsenek menetes furatok kiképezve, hanem a tartozékként mellékelt önmetsző pozdorjacsavarokat kell behajtani az MDF-ből készült kabinetbe. Egy ilyen neves cégtől azért ennél elegánsabb megoldást vártunk volna el. Egy házimozi szett kisméretű hátsó hangdobozai esetén a három leggyakoribb elhelyezési mód az állvány, a polc vagy a falra való felfüggesztés. A Principia 1 és Principia 3 esetén ez a harmadik lehetőség kiesik a trapézforma miatt, nincs is kialakítva rajtuk felfüggesztő konzol. Elég jelentős mélységük alapján amúgy is furán néznének ki a falon lógva. A reflexnyílásuk lefelé néz, ezért a dobozok nem is apró gumi tappancsokon állnak, hanem egy viszonylag magas talapzaton, ami előrefelé nyitott és kiszélesedő a mély frekvenciák szabad áramlásának biztosítása érdekében. A kétutas, zárt centersugárzó konstrukciója ismerős a Sonus faber korábbi modelljeiből. Szemből szimmetrikus elrendezésű, de három helyett valójában csupán két aktív sugárzó elemet tartalmaz. A dómot közrefogó két hangszóró közül az egyik “csak” passzív membrán. Ez elvileg praktikus megoldásnak tűnik, mert így annak ellenére garantálható az izmosabb mélyhang átvitel, hogy nem kellett a doboz hátoldalán reflexnyílást kialakítani, ami centersugárzók esetén nem túl szerencsés, ha zárt média bútorban helyezik el őket.

A költséghatékonyságra való törekvés ellenére azért maradtak “extrák” a tulajdonságok között: a takaróselyem kerete mágneses rögzítésű, és a center kivételével kettős kábelezésre is lehetőség van.

Meghallgatás

sonus-faber-principia-c-10Dave Brubeck kvartettje bársonyosan telt hangzással indított, a szaxofon nem annyira karcosan, mint inkább kellemesen lekerekítetten, de a részleteket nem elfedve szólalt meg. A kulturált hangzás nem járt együtt unalomba fulladással, vagy ellaposodással, megmaradt az előadás izgalmassága. A Pick Up Stick-ben a dob és a zongora párosának dinamikus lüktetése élvezetes perceket szerzett, a cintányérok csendülése tisztán, elszíneződés nélkül hallatszott, a 25 kHz felső határfrekvenciájú szövet dómok minőségét dicsérve. A sztereó színpad megjelenítése kapcsán került előtérbe a sugárzási irány pontos beállításának fontossága. A meghallgatás elején kicsit lyukasnak tűnt a színpad közepe, mert a két álló doboz nem volt precízen beforgatva a sztereó szék felé, kissé kifelé sugároztak. Korrigálva a pozíciót, a pódium két szélén álló zenészek egy kis bizonytalankodás után közelebb húzódtak egymáshoz, jóval egységesebb színpadképet hozva létre. Erre feltétlenül érdemes figyelni, hogy a Principia kissé érzékeny a szabályszerű elhelyezésre, megkívánja, de meg is hálálja a gondosan elvégzett pozícionálást. Annyi észrevételünk azért van, hogy a jóval nehezebben reprodukálható mélységi leképzésben már nem jeleskedett ilyen egyértelműen a hangfalpár.

A Pink Floyd: Shine on You Crazy Diamond számának elején a semmiből felbukkanó leheletfinom dallamfoszlányokat aprólékosan kidolgozva építette fel előttünk. Amint kiemelkedett a zene a hallásküszöbünk alól, máris teljes részletezettséggel jelenítette meg. A kis hangerőn történő plasztikus hangkép létrehozása nem jelentett kihívást a két Principia 5 számára. Ezt követően David Gilmour gitárjátékát légies könnyedséggel lebegtette a halk alapok felett, a tiszta középtartomány végig jellemző maradt a meghallgatás során.

sonusfaberprincipiacenterA Superheavy multikulturális zenéjét lendületesen, életerősen játszotta a teljes albumon. Joss Stone és a férfi énekesek hangja markánsan szólalt meg. Nem takarékoskodott az energiával, az énekesek nem alibiztek, hanem határozottan odatették magukat. A reggae beütésű basszus feszesen és stabilan volt jelen, de mennyiségét tekintve többet vártunk volna. A ritmus szekció jól kézben tartottnak és kontrollálnak mutatkozott, de a legalsó tartományokban már elgyengült egy kicsit, a két doboznak valamivel nagyobb légtömeget kellett volna megmozgatnia. A Principia 5 nem egy brutális erőművész, aki nyers erejével akar lehengerelni minket, hanem inkább szakképzett elemző módjára, aprólékosan felfedi előttünk a bemutatandó zeneszám minden részletét. Hasonló élményeket szereztünk Jean Michel Jarre: Revolutions albumából szemezgetve is. A gőzgépek fujtatását, zihálását plasztikusan, jól kidolgozottan valósította meg, de nem eléggé éreztette velünk a hanghatások hátterébe képzelhető vas és acéltömegek kilotonnáit.

Filmeken, mélynyomó használata nélkül az 5.0 szett becsületesen igyekezett helytállni, de természetesen nem volt versenyben egy több száz wattos mélynyomót is tartalmazó elrendezéssel. Ahogy sztereóban, itt sem a brutalitást, hanem a kontrollált reprodukciót helyezte előtérbe. A Fury (Harag) csatajeleneteiben a harckocsik motorhangjait, a lánctalpak zörgését a rendszer hitelesen alkotta újra, ugyanakkor a lövegek elsütésekor már megmutatkoztak a szett erejének korlátai. A dörrenés határozott és kontrollált volt, de mintha az ágyúkat kisebb kaliberesekre cserélték volna ahhoz képest, mint amikor egy szubláda is besegít a hangeffektek leképezésébe. A térábrázolás viszont precízen és jól definiáltan valósult meg: a helyiségen fütyülve keresztül repülő lövedékek átlós irányú röppályája remekül követhető volt. A homogén surround tér a Gladiátor Colosseum-beli csatájában is meggyőző volt, a közönség tetszés és nemtetszés nyilvánítása, a harci szekerek zaja életszerűen vett körbe bennünket. A két hátsó hangfal szerényebb képessége (alsó határfrekvencia, teljesítmény) ellenére is remek partnere volt a három frontoldali sugárzónak a korrektül felépített hangtér kialakításában, egyáltalán nem éreztük kevésnek a tudásukat. A Sin City dialógusai és belső monológjai alatt a center jól teljesített, az eredményre itt nem volt hatással az extra mély tartományok korábban említett gyengesége. Összességében egy jól kiegyensúlyozott, egymással szinkronban együttműködő elemekből felépített rendszert ismerhettünk meg.

Értékelés

A luxusminőségű és extravagáns formai megoldásokkal rendelkező, több millió Ft-os testvéreik társaságában a Principia hangdobozok egy egész más univerzumot képviselnek. Több mint egy nagyságrenddel szerényebb kivitelezés mellett jól definiált, az árkategóriájukban elismerésre méltó hangzásvilágot testesítenek meg. Nem a házon belüli high end modellekhez, hanem a hasonló besorolású, pár százezer forintos hangfalakhoz kell viszonyítani őket, és ilyen szempontból remekül helyt álltak. A nagyon zúzós, nagyon nyers zenéket kedvelők számára az optimális választás valószínűleg nem itt keresendő, de aki a nyílt, analitikus, a finom részleteket is feltáró hangzást kedveli, és elérhető áron keres allrounder sugárzókat, azoknak érdemes a látóterükben tartani Principia sorozatot.

Mérleg

+Különböző zenei stílusokon is megmutatkozó világos, jól definiált hangzás

+Jó ár/érték arány

+Az egyszerűbb anyaghasználat ellenére igényes kivitelezés, takaróselyem nélkül kimondottan látványos megjelenés 

– A kissé már unalmasnak számító famintás fólia helyett egy sima selyemfényű fekete felülettel még elegánsabb lenne

Szubjektív vélemény

Hangminőség házimozira: 5.0
Hangminőség zenére: 4.5
Kivitel: 4.5
Formaterv: 4.5
Ár/érték arány: 4.5

Forrás:[www.av-online.hu]

Specifikáció: Principia 1, Principia 5, Principia C