Audio Research – Tradíció és változás

Antoine Furbur, az Audio Research nemzetközi sales managere legfőképpen az új Foundation sorozat bemutatkozása okán látogatott el a magyarországi forgalmazó főhadiszállására, ám ha már itt volt, számos egyéb érdekességet is megosztott velünk a patinás amerikai gyártótól és annak műhelytitkairól.

Az 1970-ben Minnesotában alapított, immár a WOM (World of MacIntosh) csapatába tartozó Audio Research komoly hírneve és múltja dacára egyáltalán nem valami lélektelen multi cég, ahol futószalagon gördülnek elő az új termékek és mindenki pusztán egy aprócska csavar a hatalmas gépezetben, hanem egy alapjában véve tradicionális manufaktúrának mondható gyártó, ahol minden a zene szeretetéről szól. Néhány, immár több évtizede a cégnél dolgozó munkatársat megemlítve ráadásként olyan érzetem támadt, mintha a gyártó lényegében egy nagy családi vállalkozás lenne, ahol mindenki mindenkit ismer, mindenkivel jóban van és a közös cél érdekében végzett munka kifejezetten jó hangulatban folyik. A zene szeretete és fontossága persze nem csak a gyártónál, hanem a márka rajongóinál is tetten érhető, például felmérésük szerint az európai vásárlóik 95%-a nem a név, a design vagy a műszaki jellemzők, hanem az általuk nyújtott különleges zenei élmény miatt választja az Audio Research készülékeit. Ennek ellenére a cégnél ma már a készülékek külső megjelenését is fontosnak tartják, nem úgy, mint a hőskorszak abszolút funkcionális kinézetű modelljei esetében.

 

A céget megalapító William Z. Johnson már az ’50-es évek kezdetétől fogva tervezett és épített különféle vákuum csöves audio berendezéseket, érdekességképpen pontosan abban az időszakban, amikor a legnagyobb gyártók költséghatékonyságból éppen elkezdték őket felváltani a jóval olcsóbb félvezetősökkel. Ő azonban azt vallotta és vallja mind a mai napig, hogy a valódi zenei élmény csak elektroncsövekkel megvalósítható, ezért az Audio Research választékában kizárólag csöves illetve hibrid készülékek találhatók. Az 1970-ben megalapított Audio Research legelső terméke az SP1 előfok volt, onnantól fogva a többi, már történelem, ami mind a napig elevenen él. A félvezetős korszak hajnalán afféle anti divatirányzatként csöves készülékeket építő Johnson egyéb tekintetben sem állt be a sorba, például kizárólag akkor mutatott be új készüléket, amikor valódi technológiai javulást tudott elérni, vagyis az ő világában a ráncfelvarrás vagy az éppen aktuális modellfrissítés ismeretlen fogalmaknak számítottak és számítanak ma is. Egy-egy új Audio Research készülék megalkotása általában 2 éves alapos munka eredménye és átlagban 5 évente jelentkeznek új termékkel, éppen ezért különösen fontos esemény egy új termék, vagy egy új széria bemutatkozása náluk.

 

Készülékeik felépítéséhez kizárólag kiváló minőségű, szigorúan válogatott alkatelemeket használnak fel. Csövek tekintetében immár 16 éve a valóban katonai minőségű Tung Sol gyártmányait használják és az alapos válogatás során még ezekből a szigorú specifikációjú csövekből is a megvásárolt mennyiség maximum ¾-e kerül felhasználásra. A csöveket az adott készülék felépítésétől függően 2-4-8-as párokba válogatják és a készüléket is a csövekhez hangolják. A pontos adminisztráció folyamán a különféle paraméterek mellett feljegyzik a készülék gyári számát is, így ha a későbbikben új csőre vagy csövekre lenne szükség, pontosan olyat tudnak adni hozzá, amilyen eredetileg benne volt. (A minőség maradéktalan megőrzéséhez éppen ezért nem érdemes máshonnan venni csöveket.) A készülékek a szigorú méréses tesztek mellett alapos meghallgatásokon is átesnek, az alapos és hosszadalmas kontrol folyamatok „atyaúristene” Warren Gehl, aki 40 éve dolgozik az AR-nél és ezen belül is 20 éve ezen a fontos poszton. A végső döntés kizárólag az övé, vagyis egy készülék ekkor van ténylegesen készen, ha ő azt mondja. A gyártás mellett a szervizelés és karbantartás is ugyanolyan fontos területnek számít, a 30 éve a cégnél lévő szerviz főnök szintén mindenen rajta tartja a szemét. Alkatrészeket akár a 30 éves modellekhez is be lehet szerezni gyártótól, a nagy rajongók pedig a régebbi típusokat is előszeretettel elküldik a gyártóhoz egy komplett felújításra, amelynek eredményeképpen a szakemberek minden tekintetben az eredeti műszaki állapotukba képesek visszaállítani őket.

Az Audio Research aktuális Reference szériájának egyik kulcsmodellje a Reference 6 előfok, amely Ken Kesslertől az általa eddig adott legmagasabb pontszámot nyerte el, egészen pontosan 91 pontot kapott a szigorú szakírótól. Az előfok dinamikus és erőteljes tápellátással, valamint még nagyképernyőn kivetítve is hibátlan és gyönyörű belvilággal rendelkezik. A párjául szánt Ref 3 impedancia illesztéses phonóban értékes japán rézkábelek, elkülönített trafó és kivételesen csendes mikroprocesszorok találhatók. Mivel a gyártónál ma már a külső megjelenés is kitüntetett figyelmet élvez, a készülékek egyedi látványvilággal és mind ezüst, mind fekete színben nagyon ízléses külsővel rendelkeznek, bár mint megtudtuk, a fekete verzió manapság leginkább csak Oroszországban, Szlovákiában és nálunk népszerű. Apropó magyar piac; ritkán hallani ilyet, de az Audio Research eladásokban kifejezetten jól állunk, tavaly például az összes eladott AR készülék 8%-a Magyarországon talált gazdára. Az olyan ritkaságból, mint a Reference CD9 CD játszóból tavaly összesen 18 darab készült, ebből hármat nálunk vásároltak meg. Antoine Furbur és a hazai forgalmazó Jancsa Attila ismeretsége egyébként már 18 évre tekint vissza és kettejük jó kapcsolata bizonyára a közös munkát is jóval hatékonyabbá és összehangoltabbá teszi.

 

Az új Foundation sorozat kifejlesztését a Reference sorozat magas ára indokolta, amely miatt jogos igény mutatkozott a rajongók részéről egy elérhetőbb modellcsalád bemutatására. Így születetett meg a számos részletében és alkatelemében a Reference családot idéző három-tagú Foundation, amely az LS28 line előfokból, a PH9 phonóból és a DAC9 DA konverterből áll. A teljes egészében az Egyesült Államokban készülő Foundation modellek cső/JFET kombinációjú hibrid készülékek kiváló minőségű alkatrészekből felépítve, melyek között kínai összetevő mindössze egyetlen akad, mégpedig a PH9 display üvege, ami egy karcálló mobiltelefon és tablet kijelzőket készítő komoly gyártótól származik. A Foundation készülékek fogadtatásának fényében a jövő évben felmerülhet még egy náluk is olcsóbb széria kifejlesztésének lehetősége is, ez azonban ma még abszolút még a jövő zenéje.

Az utóbbi években a külső megjelenés mellett a marketingre is sokkal jobban odafigyel a gyártó, az egyik izgalmas terv például a Steinway zongoráknál is drágább valódi zongora műremekeket készítő Fazioli céggel való együttműködés, amelynek alapja természetesen a zene feltétlen szeretete, és az alázat, hogy a maga módján gyártmányai megalkotásánál mindkét gyártó mindent a zene fontosságának rendel alá.

Forrás:[www.hifipiac.hu]

error: Figyelmeztetés: Védett tartalom!