Audio Research GSi75 integrált erősítő bemutató – HIFI+ 2016. február

Mikor a hifi újkori történelméről írunk, mindenképpen külön fejezetet kell szentelni az „egy házba épített” többféle funkciót kínáló készülékek fokozódó népszerűségének. Bár még mindig erős a diszkrét komponensek jelenléte az audio-lánc piacon, folyamatosan terjednek a hely és költséghatékony megoldást kínáló egységek. Az Audio Research GSi75 korántsem az első ezek közül, ám tökéletes példa rá.

Az új G-széria előerősítő, és végfok kínálata kiegészült egy integrált modellel. Az új egység a 75 Watt előállításához ugyanazokat a KT150 végerősítő csöveket alkalmazza, mint a GS150 végerősítőjük.

A GSi75 nem csak egy kiváló minőségű végfokot, de egy rendkívül kidolgozott hangú lemezjátszó előerősítőt, egy kimagasló képességekkel megáldott DAC egységet, és egy ezekhez illő fejhallgató erősítőt is tartalmaz. Ha nem ejti kétségbe a szimmetrikus csatlakozások hiánya, és nem elsődleges elvárás, hogy az erősítőn keresztül hajtsa végre az internetről a letöltést, akkor érdemes egy pillantást vetni az Önhöz közeli audiofil üzletben erre a készülékre.

Bár a GSi75 által kínált opciók nem a legmagasabbak a G-szériában, mégis elég komolynak számítanak. A széria nevét az Audio Research a mindenki által jól ismert Galileo Galilei után adta. A neves csillagászhoz hasonlóan a G-széria is rendkívül radikális kiviteli jegyeket vonultat fel. Ügyesen elegyíti egy készülékben a legfontosabb funkciókat anélkül, hogy feláldozná az Audio Research jó hírét.

A radikális áttervezési munka végeredménye egy letisztult megjelenés, amely még az Audio Research esetében jellemző hordozó fogantyúkat is nélkülözi. Természetesen hasonlít egy kicsit a gyártó korai modelljeire, de semmiképpen sem retro, inkább friss és más. A készülék hangzáskaraktere olyan, mint egy jó dalszerző. Amikor meghallgatja az új számát, ismerősnek tűnik. Ezt az érzést keltette a GSi75 is. Az erősítő része a Fine Sound Group csoport világának, amelyben több más High-End márkanév tervezését nemzetközi hírű, olasz designer csapat végzi. Igazság az, hogy kicsit nyugtalan voltam azzal kapcsolatban, hogy követi-e majd a G-széria az Audio Research hagyományokat, vagy nem. A végeredmény meggyőzött, a GSi75 hű maradt a hagyományokhoz, az új Reference 6 előerősítővel együtt.

Rendkívül könnyű az elragadtatástól tölteni az oldalakat Ian Fleming stílusában (talán ő volt az, akinél az írások fele hasonlatos volt egy Ronson öngyújtó patinájához, de egyáltalán nem érezni, hogy éppen töltelék szöveget írt), ám a GSi75 esetében ez nem zavaró. Ez egy nagyméretű, szép kidolgozású integrált erősítő, amely a modern zenekedvelőknek épült. Mindenre képes, amit csak elvárhat tőle, és a kategóriájában igen jól megállja a helyét. Egy elektroncsöves erősítőről beszélünk, amelynek hangjába sokan szerelmesek, ám nyugalom, a velük kapcsolatos macerás beállítás, és karbantartás műveletekről szó sincs. Csak be kell dugni a helyükre, megvárni amíg bemelegednek, és indulhat a lejátszás. Ennél a készüléknél ez tényleg ennyire egyszerű. Lehetséges, hogy ez az egyszerű kezelhetőség Mike Tsecouras-nak, az Audio Research új főnökének köszönhető, aki a Texas Instruments-től jött át. A Texas soha nem tartozott azok közé a gyártók közé, amelyek a legjobbnál kevesebbel is beérték. A GSi75 integrált erősítőn érezhető a profizmuson túl a tradicionális High-End audio megjelenés. Remélem, nem veszik zokon a hosszú felvezetést, ígérem hamarosan bekapcsolom, és a hangjáról is ejtek néhány szót.

A készüléket teljesen a modern szórakoztató elektronikai elvárások szerint tervezték, de elhagyták a mai kor iparára annyira jellemző egyformaságot. Nem csak egyszerűen jól kezelhető, az Audio Research egy nagyon régi motoros az elektroncsöves hifi magas kategóriában – már ha értik, hogy mire gondolok. Kevés márkanév esetében mondható ez el ilyen egyértelműen.

Már a front panelről aktiválható menü rendszer is sokat mondó. A készülék általános kezelése olyan egyszerű, hogy egy nagymama is képes elvégezni. (itt meg kell jegyezzem, hogy nagymamából is kétféle van. Az egyik a klasszikus tündérmesékből ismert, a másik pedig a modern net-függő ezüstös hajú, aki többet tud a TCP/IP beállításokról, mint egy kezdő Cisco mérnök.)

A menüben a GSi75 precízen konfigurálható. A bekapcsolási hangerő, az automatikus készenlétre kapcsolás késleltetés időtartam mellett az is beállítható, hogy ha házimozi rendszer részeként installáljuk. Mutatja az elektroncső élettartam számlálót, csak annyit kell beállítani, hogy mennyi idővel értesítsen a prognosztizált csere előtt. Ezek a funkciók nem részei a mindennapi használatnak, ezért kivették az általános beállítások menüből. Megjegyzem, ettől függetlenül néhányat bent hagyhattak volna. Ilyen például a hangszedő beállítása, amelyet hallgatás közben könnyebb lenne a távvezérlővel elvégezni.

Mivel manapság szükségünk van a DAC digitális csatlakozásaira, ezt úgy tervezték, hogy a lehető legtávolabb legyen az erősítőtől, így nincs indukciós rászórás, vagy zavar. A DAC a bejövő jel mintavételezésének függvényében 352,8/384 kHz 24 bitre felkeveri a jeleket, emellett támogatja a DoP DSD lejátszást. Gyors és lassú digitális szűrő választható, így könnyebben tud megbirkózni a speciálisan online alkalmazásra tervezett műsorforrásokkal. Napjainkban, mikor a különböző audio-fájl formátumok vesznek minket elsősorban körül, ez nélkülözhetetlen funkció.

Egy tény, a készülékbe beépített DAC egység összemérhető a piacon kb. 16 ezer Fontért vásárolható önálló berendezéssel. A kétkedők esetleg hiányolhatják az AES/EBU, az Ethernet, vagy más csatlakozásokat, amelyet egy önálló egység kínálni képes, de ha a hangminőség a legfontosabb szempont, akkor a GSi75 semmiféle hiányban nem szenved. Napjainkban nehéz ilyet mondanom, de úgy vélem, hogy ez a legjobb digitális-analóg konverter (DAC) amelyet az Audio Research készített. Ebbe beleértendő még a Reference DAC, és a CD lejátszó is. Nem teszi azokat felejthetővé, részben azért mert a különálló DAC, és CD lejátszó berendezések azért rugalmasabban alkalmazhatók. Ennek ellenére, ha pusztán a minőséget nézem, a GSi75-be beépített DAC egység az ARC eddigi legjobb hangú részegysége.

A különálló lemezjátszó előerősítőknél elvárható néhány extra funkció, mint például az EQ görbe kiválasztása, és hasonlók. Be kell vallani, hogy az egyedül álló komponens egységek tényleg többet nyújtanak, mint a készülékbe beépített darab, ám az általános igényeket ez is ki tudja elégíteni. A cél az volt, hogy a GSi75 képes legyen sokféle forrást kezelni, ám helyre kell tenni azt, hogy a phono-fokozat nem mérhető össze a fedélzeti DAC képességeivel.

Ha a források kezelésének sokféleségét nézem, a GSi75 rengeteget nyújt. Nem kell feltétlenül agyon analizálni a hangzást, mert egyáltalán nem analitikus jellegű. Összességében tiszta, még éppen elég meleg. A hangja trópusi tengerparti bulira invitálja a hideg télben. Az összehasonlítás alapjaként használt Conrad-Johnson erősítőhöz képest nem tolja annyira agresszíven előtérbe a zenét. Ez az agresszivitás egyébként általánosan megfigyelhető a most piacon futó erősítőkön, de szerencsére erről szó nincs a GSi75 esetében.

Nagy teret ad a hangfalaknak, nagyon jó a sztereó áthallás csillapítása (mérhető paraméter) és a színpad mélysége. Hasonló élményekkel eddig csak a jóval nagyobb teljesítményű végfokok ajándékoztak meg. Bryan Adams 2001-es Gold Albumán (Lost Highway) a New York New York számban az énekes hangja saját teret kap a zenekarban elől középen. Janis Joplin énekhangjára váltáskor teljesen úgy érzem, mintha előttem állna. A természetesség nem egyedül a GSi75 érdeme, mivel a Wilson Duette II hangfalakat egyáltalán nem nagy kihívás rendesen meghajtani, csak erő és hangerősség kell hozzájuk.

Az Audio Research alapvetően jól viselkedett, folyékonyan beszélte a zene nyelvét, megvolt az ereje és a képessége a részletek bemutatásához a mélyektől felfelé mindenhez. Hogy egy kicsit régebbi stílusú hangzáson is kipróbáljam, a Z Z Top La Grange (Tres Hombres, Warner) számára váltottam. A GSi75 szép levegős gitár és dob hangokkal örvendeztetett meg. Együtt lélegzett a zenével. Mikor ennyire szórakoztató, és valósághű a bemutató, miért is ellenkeznék?

Igen, ez az erősítő képes felfedni a részletekben rejlő finomságokat, akár a legapróbb mértékű változásokat is, ha odafigyel rá. Ez egyáltalán nem légből kapott dicséret, mivel Góreczki No. 3 szimfóniáját (Zinman, Elektra-Nonesuch) és Dawn Upshaw szopránját is zseniálisan tolmácsolta a London Sinfonetta zenekara mellett. Semmiféle mesterkéltség nem tűnt fel a hangjában, és ez nagy szó.

Elképzelhető, hogy az erősítő egyik legnagyobb erénye a koherens hangzás. Az a mód, ahogy minden hangtartományon ugyanúgy viselkedik és ugyanazt a hangszínt mutatja, igen gondos tervezésre vall. A DAC egyszerűen csodálatos, de minden bemenetről kellemes emlékeim maradtak. Az Audio Research ismét egy hagyományaihoz tökéletesen illő gyönyörű koherens hangú berendezést alkotott. Semmi oda nem illő hangot nem tapasztaltam még akkor sem, mikor oda-vissza kapcsolgattam a műsorforrások között.

Még a fejhallgató erősítő sem egyszerű utólagos módon hozzácsapott dolog. Sajnos azt általánosan tapasztalom a berendezések tesztelésekor, hogy kevés figyelmet fordítanak erre a fontos kiegészítőre. Az Audio Research fejhallgató erősítője viszont erőteljes, tiszta, még éppen elég meleg hangzást produkál amellett, hogy széles tartományban támogatja a különböző fejhallgató impedanciákat.

Néhány kivétellel úgy gondolom, hogy mindent megkaphatunk, ha a GSi75 vásárlása mellett döntünk. Extra kiegészítő egységekkel turbózható. OK, nincs benne vezeték nélküli vevőegység, de elektroncsöves kapcsolástechnikából el tudom képzelni, hogy miként csinál mindössze 75 Watt energiával ilyen jó hangot. Nem lesz képes jól kontrollálni nehezen meghajtható hangfalakat, vagy nagyméretű nappalit hangosan bezenélni, ám azok, akik normális mértékben gondolkodnak, elégedettek lesznek vele. Elcsépeltnek hangozhat a kijelentés, de itt különösen igaz; sokkal többet kellene költenie ahhoz, hogy érzékelhetően jobb hangminőséget kapjon más berendezéstől. Ha van egy jó lemezjátszó, egy számítógép tele muzsikával, egy szép hangú fejhallgató, vagy egy pár tuti hangsugárzó, könnyedén beillesztheti a készüléket az életébe. A High-End kielégíthetetlen világában ritka az a készülék, amely a lehető legmagasabb ajánlást kapja, a GSi 75 márpedig egyike a legjobb választásoknak.

Specifikáció

Tisztelt audiofil barátok!

Az utóbbi időben a kialakult helyzet miatt akarva-akaratlan többet tartózkodunk otthonunkban. Lehet csendben rettegni otthon, de nem érdemes! A hifi-rajongók különben is kultúremberek, teljesen tudatában vannak az egymás iránti felelősségnek. Töltsük el a bezártság idejét hasznosan! Hallgassunk több zenét, kulturálódjunk, pótoljuk be amit eddig elmulasztottunk!

Mivel az Audiofil-Szalon tejeskörű bemutatókkal várta leendő vásárlóit, és az összehasonlító teszteken keresztül magyarázta meg a technikai és hangzási különbségeket, ezentúl is erre kívánjuk fektetni a hangsúlyt. A megváltozott helyzetben most ebből kevesebb jut, de nem adjuk fel az audio-kultúra terjesztését! Amíg a helyzet pozitívan nem változik, az Audiofil-Szalon a következőket biztosítja:

Továbbra is forduljon tapasztalt, megbízható kollégáinkhoz bizalommal