McIntosh MHA 100 fejhallgató erősítő – a legkisebb Mac

Az amerikai-olasz gyártó legelső fejhallgató erősítője gyakorlatilag úgy néz ki, mint egy mini McIntosh erősítő, és valójában az is, mert a körültekintően megalkotott fejhallgató erősítő funkciók mellett tulajdonképpen egy analóg és digitális bemenetekkel egyaránt rendelkező integrált erősítőt is tisztelhetünk benne.

Ha valakinek bejön a jellegzetes McIntosh design, annak ez a pici Mac bizonyára nagyon fog tetszeni, mert egy nagyon jópofa készülék, amit én is szívesen elnézegetnék, és persze elhallgatnék az otthonomban. Az MHA 100 jelű típus rozsdamentes acél házával, fekete üveg előlapjával, világoskék hátterű Deprez műszereivel és a jellegzetes retró gombjaival külsőleg teljesen olyan, mint a gyártó „normál” erősítői; egy igazi bonsai McIntosh, amit a fülesek mellett hangsugárzókkal is lehet használni, így tulajdonképpen egy komplex erősítő rendszernek lehet tekinteni.

A „legelső” szerep bizonyos értelemben nagy terhet ró az adott készülékre, hiszen rajta a világ szeme, hogy lássuk, vajon mit produkál a gyártó az új területen, ezért a cég mérnökei beleadtak apait-anyait az MHA 100 kifejlesztésébe. Többek között még a McIntosh egyedülálló Autoformer technológiáját is adaptálták a fejhallgató erősítőhöz, aminek köszönhetően a készülék három különböző impedancia kategóriához illeszthető, melyek a 8-40, a 40-150 és a 150-600 Ohm. Mindez a gyakorlatban annyit jelent, hogy készülék abszolút ideálisan illeszkedik az egyszerű kisimpedanciájú fülhallgatóktól kezdve a legextrább stúdió fejhallgatókig bezárólag az összes létező füleshez, amit valaha gyártottak ezen a földön, így mindegyikkel abszolút optimális teljesítményt nyújt.
A saját fejlesztésű vadonatúj Headphone Crossfeed Director (HXD) technológia a fülesen keresztül való zenehallgatás során is olyasféle mélységet és térélményt ígér, amit a jó hangsugárzók biztosítanak, és aminek hiánya miatt sokan pontosan emiatt ódzkodnak a fülesektől, de így talán majd rákapnak a hallgatásukra.

Csatlakozások terén az egy aszimmetrikus és egy szimmetrikus XLR analóg bemenet mellett a készülék négy digitális bemenettel (koax, optikai, AES/EBU, USB) is rendelkezik, a kifinomult McIntosh Digital Engine digitál-analóg konverterei akár a 32 bit/192 kHz-es jeleket is kiváló minőségben dolgozzák fel. Hat bejáratával egy túlnyomó részben digitális műsorforrásokra alapozott rendszer esetén az MHA 100 ebből a szempontból is tökéletesen alkalmas az erősítő szerepkörre. Kimeneti oldalon, a készülék frontlapján található a 6,3 mm-es jack fejhallgató aljzat, emellett még egy Pre Out előfok kimenetet is kapunk, ami révén újabb funkcióként még előerősítőként is használhatjuk, például egy nagyobb teljesítményű vagy komolyabb végfokkal.

Integrált erősítőként szerepkörben alkalmazva 2×50 W teljesítménye átlagos méretű helyiségekben és nem túl érzéketlen hangsugárzókkal párosítva teljesen elegendő. Menüjében még a hangsugárzó típusát is kiválaszthatjuk (kicsi vagy nagy), ha pedig nem lennénk elégedettek a mélyek mennyiségével, egy ötfokozatú basszuskiemelővel még tuningolhatjuk a basszust. A gyártó „normál” erősítőiben alkalmazott Power Guard rendszer megelőzi az esetleges klippelést, ami sérüléseket okozhatna a füleseknek vagy a hangsugárzóknak.

Elsőként integrált erősítőként kipróbálva a készüléket gyakorlatilag a gyártó nagyobb modelljeire jellemző hangkarakter köszön vissza, a „pusztán” 50 W teljesítmény dacára meglepően dinamikus és erőteljes tálalásban. A mindenféle muzsika számára stabil alapokat nyújtó izmos basszus és a feszes ritmus mellé a racionalitást és a hangulatosságot ügyesen vegyítő hangszerhangok párosulnak, színes, izgalmas és érdekes hangszínekkel. A McIntosh készülékeiben továbbra is nagyon tetszik a legek és túlzások elkerülése; nem akarják egyik paramétert sem tökéletesre vinni, így a zenéjük nem lesz klinikai tisztaságú, steril, vagy már-már műszerszerűen precíz, csak éppen inkább fárasztó, mintsem élvezetes felbontású, mint egyes versenytársaké. Náluk a hallgathatóság és a zenei élmény ugyanolyan fontos, mint a technikai paraméterek, melyek soha nem kerekedhetnek az előbbiek fölé. Pop és rockzenéken hasonló jellegű az összhatás; erőteljes, dinamikus és gyomormasszírozó hatású basszusra épülnek fel az izgalmas és színes hangszerekből valamint valóságos hatású énekhangokból összeálló kifejezetten életszagú produkciók.

A klasszikus műfajokra ismételten a nagyzenekarok dinamikusan hömpölygő megszólalása, a kellemesen realista hangszínek, a levegősség és a természetesség nyűgöz le. A hangszerek ábrázolása egészen plasztikus, jól érezhető testtel és fizikai kiterjedéssel rendelkeznek, emellett kitűnően hallani a belőlük kiáramló levegőt is. A Mozart operarészlet különösen tetszik a vidáman és felszabadultan daloló énekesnővel és az őt kísérő sokszínű zenekarral. A hangok egészségesek, és magától értetődő természetességgel érkeznek, az előzőkre visszautalva most sincs semmiféle műszaki tökéletességre törekvés, ehelyett inkább olyan érzetem van, mintha a készülék szinte kiiktatná az elektronikát a zene útjából, hogy semmi se állhasson közénk. Vivaldi muzsikájában az érzelmeké az igazi főszerep, ezekre a percekre az erősítőt jellemző józanság és racionalitás egy kicsit háttérbe szorul. Most csak hegedűk és brácsák vannak a korábban már megemlített plasztikus és odafigyelő módon ábrázolva, hogy ez az örökérvényű muzsika valóban élvezetes és emlékezetes legyen.
A készülékbe épített DA konverterek szintén nagyon jó minőségűek, a forrásanyag függvényében nagyjából az előbb felvázolt zenei karakterrel rendelkeznek egy picit talán világosabb, még határozottabb és némileg a racionalitás felé húzó jelleggel. Régebbi CD játszók illetve egyéb digitális készülékek, hordozható eszközök és laptopok digitális jeleinek fogadására az erősítő remekül alkalmas, a kettő analóg bemenetét pedig TV, rádió vagy egyéb analóg források csatlakoztatására lehet felhasználni. A zenehallgatás mellett jó sok műsort és filmet is megnéztem, amíg a készülék nálam tartózkodott, így bizton állíthatom, hogy ezeken is az előbbiekben megismert karakterét mutatja, ugyanúgy megtalálva a közös hangot a romantikusabb hangvételű filmekkel, mint a sejtelmesebb hangulatú témákkal és a keményebb akció mozikkal.

Ha már a készüléket elsősorban fejhallgató erősítőnek szánták, próbáljuk ki végre fülesekkel is, mégpedig az MHP1000-el és a szintén nálam lévő Sennheiser HD630VB-vel.
Teljes analógiában az előbbiekben a hangsugárzókból megszólaló hangokkal a főszerep most is a valódiságé, az őszinteségé, a részleteké és persze a basszusé. A műfajból adódó direktséggel érkező és ezúttal még az akusztikai környezet által sem befolyásolt hangok abszolút közvetlenséggel szólalnak meg, a nélkül feltárva a különféle zenék lényegi elemeit, hogy valami tudósnak érezném magam, aki mikroszkópja fölé görnyedve vizsgálgatná őket. A legnagyobb élményt természetesen a klasszikus műfajok valamint a különösen izgalmas és érdekes hangzású egyéb zenék nyújtják, melyekben elég „muníció” van ahhoz, hogy a készülék kivételes képességei érvényre juthassanak. Az erősítő szerepkörhöz hasonlóan túlzásba vitt paraméterek most sincsenek, így még a fejhallgatós direktség is kellemes élményt jelent. Természetesen a jóval drágább McIntosh füleshez sokkal ideálisabb egy ilyen értékű és kvalitású készülék, de a maga kategóriájában szintén kiváló német versenyzőn szintén óriásit dob, még ha megvásárolni hozzá meglehetős túlzás is lenne. Mindkettőjük produkciójának szintjét lényeges mértékben fokozza, a realitás növekedése mellett főleg a levegősségben, részletezettségben és a hangszínek gazdagságában komoly előrelépést jelentve.

A hivatalosan fejhallgató erősítőnek nevezett MHA 100 valójában egy 3 in 1 készülék, hiszen a fő funkciója mellett sztereó integrált erősítő és olyan DAC is egyben, amely a klasszikus digitális audio komponensek mellett USB bemeneten is fogad jeleket. A készüléket megvásárolva tulajdonképpen egy hagyományos McIntosh értékekkel és jellemzőkkel rendelkező komplett felső kategóriás analóg/digitális erősítőrendszert vihetünk haza, egy sokoldalú mini Mac-et, melynek guszta látványát, gondolom, velem együtt sokan elviselnék a rendszerük központjában.

Forrás:[www-hifipiac.hu]

Specifikáció

A debreceni üzlet 2019.05.24-28 között ZÁRVA.

Budapesti üzletünk zavartalanul üzemel!